• Magas

        Legfrissebb cikkek a témában
         

        Tisztelt Doktornő!

        24 éves vagyok, és 6 éve cukorbeteg. Humulin R-el és Humulin M3-al kezdtem, 2 éve váltottam, mert nagyon magasak voltak a cukorértékeim. Azóta Lantust és Apidrát használok. Ez úgy tűnik bevált, viszont mostanában, kb.  3-4 hónapja éjszakánként, hajnalban  12-13-ra is felmegy a cukrom. Nappal tökéltes. Mitől van ez, ha nem eszek semmit éjszaka? Már csináltattam labort is, hogy talán valami gyulladás van a szervezetemben, de semmi. Nem értem.

        A másik kérdésem pedig, hogy a menstruáció kezdetén az első napok hatással lehetnek a cukorértékeimre?

        Végül pedig azt szeretném kérdezni, hogy 1 hete írattam fel fogamzásgátló tablettát a nőgyógyásznál, közben pedig azt hallottam, hogy aki cukorbeteg az nem szedheti. Igaz ez? Mert nekem a nőgyógyászom nem mondta.

        Köszönöm a választ előre is.

        WEBBeteg szakértő válasza a cukorbetegség témában

        Tisztelt Kérdező!


        1-es tipusú cukorbetegeknél gyakran előfordul az ún. hajnali jelenség, ami hajnalban hirtelen vércukoremelkedést jelent. Ilyenkor az inzulinnal ellentétes hatású hormonok (főleg a növekedési hormon) emelkedő szintjét nem tudja ellensúlyozni a kívülről bevitt inzulin, a májból cukorkibocsátás történik, ezért emelkedik a vércukorszint. Az esti Lantus dózisának fokozatos emelésével lehet megpróbálni a vércukorszint rendezését. Persze csak rendszeres hajnali vércukorellenőrzés mellett.


        A menstruációs ciklus, mégpedig a női nemi hormonok szintjének változása hatással van az inzulinigényre, ezen keresztül a vércukorszintre. A menstruációt megelőző napokban, egy hétben(premenstruum) a legnagyobb az inzulinigény. Ilyenkor akár-egyénektől függően- 6-10 E-el is nőhet az inzulinigény. Amennyiben valaki változatlan inzulinmennyiséget ad be, akkor értelemszerűen az kevésnek bizonyul, úgyhogy emelkedik a vércukorszint. A menstruáció alatt már visszacsökken az inzulinigény. Persze ettől lehetnek egyedi eltérések. Az a lényeg, hogy mindenki kitapasztalja a saját rendszerét.
        A fogamzásgátlás bonyolult kérdés a cukorbetegeknél. Nincs ideális védekezési mód. Fogamzásgátló tablettákból csak az igen kis hormontartalmúak alkalmazhatóak. Kerülendők 35  év felett, dohányzás, magas vérnyomás, magas vérzsír és diabeteses érszövődmény esetén is.
        Az igen kis dózisú fogamzásgátló tabletták alkalmazása esetén is szoros anyagcsere-és érkontroll szükséges.

         

        Üdvözlettel: Dr. Laczkó Andrea, diabetológus

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        WEBBeteg Szerkesztőség
        Orvos Itt kérdezhet További orvosok

         WEBBeteg Szakértő

        Kérdés: 2009-05-05 23:10:58; Megválaszolva: 2011. szeptember 29., 06:26

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Kedves Doktornő/Doktor úr! 2020.07.16-án született meg a kislányom. A várandósság alatt kialakult nálam a terhességi cukorbetegség. A 24. heti kötelező terheléses cukorvizsgálaton a 120 perces értékem 7,9 lett. Korábban pedig enyhe...
        Tisztelt Válaszadó! A 16 éves unokaöcsémnél 2. osztályos, vagyis 7 éves korában diagnosztizálták a cukorbetegséget. A jelen tünetek meg kb. március-április óta állnak fent. Ortopédián 4, reumatológián 3 alkalommal (legutóbb éppen az...
        Tisztelt Doktornő! Olyan problémám lenne, hogyha nem eszem 2-3 óránként, elkezdek remegni, gyengülni, homályosan látni stb. A városomban járok belgyógyászhoz, aki csináltatott 2 lépéses terheléses vizsgálatot + inzulint is nézte. Azok...
        Tisztelt Doktornő/Doktor Úr! A 24 öcsémnek a napokban diabéteszes kómája volt. 6 éve inzulinos cukorbeteg, nagyon odafigyel a táplálkozásra, rendszeresen sportol, betartja az injekciókat stb. Tegnap mégis véletlenül 30 egység inzulin helyett...
        Tisztelt Doktornő! Fél éve nem esek teherbe, ezért végeztettem el egy átfogó vizsgálatot, melynek többek között a terheléses vizsgálat is része volt. Érdeklődni szeretnék, hogy ennek eredményei mire utalnak, fennáll-e IR, szükség van-e...
        Édesapám cukorbeteg, azt hiszem kettes típusú. Az utóbbi héten háromszor edett le 1,9 körülire a vércukorszintje, miközben sem evés, sem ivás terén nem volt semmi váratlan. Elméletileg jó orvoshoz jár, de eü-s rokon javasolta, hogy váltson...
        Tisztelt Szakértő! Nagy fokú stressz, szorongás, tűfóbia, vérvétel eredményétől való szorongás emiatt egész éjszaka álmatlanság, gyomorgörcs, megemelheti az éhomi vércukrot egészséges embernél, ha igen akkor mennyivel? Köszönöm...
        Tisztelt Doktornő! A napokba inzulinrezisztencia vizsgálaton vettem részt. 160cm vagyok 57 kiló A kérdésem, hogy a terheléses eredmény jónak számít-e vagy IR beteg vagyok? Vércukor 0 4,10 mol/l Vércukor 60 7,20 mol/l Vércukor 120 6,60...
        Tisztelt Dr.nő/Dr.úr! Édesanyám lábfeje ,főleg az ujjak vörösek,és fekete, száraz ,foltok jelentek meg a lábujjakon.Orvoshoz nem hajlandó menni főleg a kialakult járvány veszély miatt.Hová forduljunk,hogyan kezelhető a...
        Tisztelt Doktornő! A problémám tavaly novemberben kezdődött, amikor is egyfajta gyengeséggel járó szédüléses rosszulléteket tapasztaltam és ezek azóta is fennállnak. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy nem annyira forgó jellegű...