Ételallergia?

Kis korom óta asztmás vagyok, de szerencsére eddig életemben csak egy-két nagyobb rohamom volt.Nagyon sokat sportoltam egészen az egyetemig! Így gondolom ez segített abban, hogy bár asztmás vagyok, "csak" általános allergiás tüneteim voltak (orrfolyás, szemviszketés...)! Azonban mióta egyetemre járok kevés időm van a mozgásra és észrevettem, hogy egyre súlyosabb tünetem van.Például szinte minden napi a torkom duzzanata (ami szemmel nem látható) , de érzem hogy mintha be lenne dagadva.Gyakran érzek hasonlót nehéz ételek után is. A savam is sajnos sok szokott lenni, lehet hogy épp emiatt vált ki ilyen reakciót a szervezet? Előfordult, hogy paprikát ettem vagy kávét ittam, és a következő tüneteim jelentkeztek: torok duzzanat érzése, remegés, és sok vizelet. Azonban ezek nagyon stresszes állapotban jelentkeztek nálam. A kérdésem az lenne, hogy lehetséges hogy a paprikára és a kávéra érzékeny vagyok (allergiás)? Az a baj hogy azóta ezeket az ételeket nem merem megenni, meginni mert félek a tünetektől. Azóta amúgy már többször is előfordultak ilyen rosszul léteim, pedig akkor nem is fogyasztottam azokat! Az is megfordult a fejembe, hogy pánikbeteg vagyok, mert már ezen ételek evése előtt azon stresszelek, hogy nehogy rosszul legyek! Orvosom azt mondta, hogy valószínű a sav okozza, Ön szerint lehet ételallergia esetleg koffeinérzékenység a háttérben, esetleg más betegség?

Dr. Deli Tamás válasza allergia témában

Tisztelt Kérdező!

Az asztma jelenleg kezelhető és kontrollálható betegség. Tehát, ha orvos felmérte súlyossági stádiumát, ennek megfelelően nemzetközileg elfogadott ajánlások szerint megy az egységesített kezlés. Ezt GINA irányelvnek hívják (Global INitiative for Asthma therapy) . Ezekről nem értesültem leveléből, vagyis milyen stádiumban van, milyen gyógyszereket szed, tudniilik az asztma is egy krónikus gyulladással, allergének által kiváltott gyulladással járó betegség és ha perzisztens, vagyis havonta több mint egy két alkalommal vannak asztmás panaszai, akkor folyamatosan kell kezelni. Először ezekkel kéne foglalkozni. Ha tudom milyen rendszeres kezelésben részesül, akkor tudom, hogy van-e oka aggodalomra vagy nincs, mert ha nem kap semmilyen kezelést akkor a kávé vagy a paprika evése egyelőre részletkérdés. Tehát, először kezelés és ha a kezelés hatására továbbra is fennállnak panaszai akkor lehet tovább gondolkozni, hogy miért csak részlegesen kontrollált asztmája, vagyis miért vannak  a kezelés ellenére tünetei. Ilyenkor lehetőség van az asztma terápiájának módosítására, amit szintén orvos kell irányítson. Ha ennek ellenére továbbra is vannak panaszai, akkor áll fenn, az úgymond nehezen kezelhető asztma lehetősége, amikor keresni kell az okokat. Ilyen okok az inhalációs kezelés nem megfelelő használata, belégzési technikai hibák, a reflux nyelőcsőgyulladás, amit savas ételek kiválthatnak és Önnél előfordulhat a paprika evése után, de a kávé is okozhat refluxot. A kávétól még igazán nem hallottam allergiát, de ez nem jelenti azt, hogy egyedi esetben nem ezzel állnánk szemben, de elmondott panaszai nem asztmás rosszullétre, inkább szívdobogásra, szorongásra utalnak. A koffein ami a kávéban van,  erős  hörgőtágító, antiasztmatikum, sokáig a kávét használták asztmás rohamok oldására, még mikor nem voltak ilyen fejlett gyógyszerek. A koffein viszont szapora szívverést okozhat és ez lehet panaszainak oka. Én azt javasolnám, hogy vizsgáltassa ki magát tüdőgyógyásszal vagy allergológussal, állítsák be a megfelelő kezelést és szedjen savcsökkentőt. Igyon ezentúl csökkent koffeintartalmú kávét és nézzük meg, hogy mi fog történni. Én azt hiszem, nincs semmi különösebb baj Önnel és asztmájával, csak be kell állítani a kezelést. Nagyon sok élsportoló asztmás és, természetesen jól kontrollált kezelés mellett kiváló fizikai és szellemi teljesítményekre képesek. Sok sikert asztmájának beállításában! Üdvözlettel: Dr. Brugós László

Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.
Dr. Deli Tamás
Dr. Deli Tamás szülész-nőgyógyász szakorvos
Kérdés: 2009. augusztus 07., 22:19 ;Megválaszolva: 2009. augusztus 07., 22:19
Kérdések és válaszok: Allergia
Gyógyszer allergia
Tisztelt doktornő! Vashiány miatt felirták nekem a sorbifer durules tablettát. Egy tabletta beszedése után 1, 5 órával allergiás reakciók léptek...
Allergiás tünetek
Tisztelt Doktornő! Tavaly májusban jelentkeztek először a tüneteim: folyamatos orrdugulás, tüsszentések, ritkán szemviszketés. A tünetek nagyon...
Kérdések vegyszerekre, illatanyagokra...
Tisztelt Doktornő! Rengeteg élelmiszerre, vegyszerre, pollenre allergiás vagyok. Az utóbbi hónapokban egyértelműen beazonosítottuk, hogy szervezetem...
Nehézlégzés allergiától
Tisztelt Doktor Nő! Érdeklődni szeretnék, hogy mitől lehet az, hogy allergiás vagyok szinte mindenre (poratka, parlagfű, növényfélék kivéve...
Mikor kezdhetek másik allergia...
Tisztelt Doktor úr/nő! Eddig Loratadin hexalt szedtem, de nem hat, ezért szeretném kipróbálni a Revicet akut-ot. Ma reggel 6-kor vettem be egy...