Milyen veszélyeket rejtenek a téli sportok? Tanácsok síelőknek

Szakértők azt tanácsolják a síelőknek és snowboardozóknak, hogy mindig viseljenek védősisakot, és fokozottan figyeljenek a maguk és mások biztonságára.

Fontos, hogy a síelők és snowboardozók tisztában legyenek azzal, milyen súlyos sérülések veszélyének vannak kitéve, ha nem gondoskodnak a megfelelő biztonságról. Ezen sportok jellegéből adódóan, a sérülések azonnali orvosi ellátást igényelnek.

Gyakori fej és térdsérülések

A leggyakrabban előforduló sérülés a fejsérülés, mely akár halálos is lehet (gondoljunk csak Natasha Richardson vagy Sonny Bono balesetére). A lejtőről nagy sebességgel történő lesiklás, vagy lesiklás közben a kellő körültekintés hiánya súlyos fej-és nyaksérülésekhez, valamint agyrázkódáshoz vezethet. Figyelni kell a többi síelőre vagy snowboardozóra, az esetleges jégtömbökre, a megfelelő sebességre. 

A síelés vagy snowboardozás közben történő balesetek 25-40 százalékában térdsérülés következik be, mely nem csak nagyon fájdalmas, de általában azonnali műtétet is igényel.

   A térdsérülések fajtái és kezelésük


A legtöbb térdsérülés hobbisportolás közben alakul ki. Leggyakrabban a szalagok és a meniscusok érintettek. A térd felépítéséről és a térdsérülések kezeléséről bővebben...>>

A térdízületi porc szakadása például tipikus síbalesetnek számít, mely éles fájdalommal jár, és leggyakrabban arthroscopos (ízületi tükrözés) műtéti eljárást igényel.

Ugyanez vonatkozik a szakadt ínszalagokra is.

Ráadásul az ilyen jellegű sportbalesetekből való teljes felépülés több hónapot, súlyosabb esetekben akár egy teljes évet is igénybe vesz. 

Amennyiben síelés vagy snowboardozás alatt behajlítva tartja a térdeit, csökkenti az azokra nehezedő stresszt, illetve ha egyszerűen elesik, és nem próbál meg az ellen küzdeni, csökkenti a térdsérülés kockázatát - állítja Dr. Wade Smith, ortopédus szakorvos.

Biztonsági óvintézkedések:

  • Amennyiben lehetséges, sípartnerrel induljon a lejtőnek, s maradjanak látótávolságra egymástól.
  • Minden síeléssel töltött napot lassú sífutással kezdjen, hogy kellőképpen bemelegítse izmait. 
  • Mindig maradjon a kijelölt pályán, kerülje a lavinaveszélyes helyeket (kevés növényzettel borított meredek hegyoldal)
  • Mindig megfelelően ellenőrzött, jó állapotban lévő, biztonságos felszerelést használjon!
  • Lesiklás előtt mindig ellenőrizze a kötést!
  • Ha úgy érzi, fárad, tartson pihenőt, hogy elkerülje a balesetek kockázatát!

(WEBBeteg - CS. K., fordító; Forrás: businessweek)

Síbaleset || Térdsérülés || Fejsérülés || ||
Vissza az eredeti oldalra