Hiperaktivitás és tanulási fogyatékosság

A hiperaktív gyerekek nehezen illeszkednek be az iskolai közösségbe, zavarják az órákat, tanítási időben többször elhagyják a helyüket és sétálnak az osztályteremben, aminek sem a pedagógusok, sem az osztálytársak nem örülnek.

A figyelemhiányos gyerekek figyelme csak rövid ideig köthető le, könnyen elterelődik a feladatról. Ha egy felnőtt csak velük foglalkozik, akkor huzamosabb ideig is képesek összpontosítani, de összességében elmondható, hogy a koncentrációs képességük mindig gyengébb a kortársaikénál.

Hiperaktivitási zavar

A Magyarországon hiperaktivitásként ismert betegséget az angolszász szakirodalom figyelemhiányos hiperaktivitás zavarnak (Attention deficit hyperactivity disorder ADHD) nevezi, melynek csak részjelensége a fokozott mozgáskényszer. Ennek az idegrendszeri megbetegedésnek sokkal fontosabb összetevője a figyelemhiány, ami arra utal, hogy a betegségtől szenvedők képtelenek hosszabb ideig egy feladatra koncentrálni. Hamar feladják az odafigyelést, amitől szétszórtnak vagy érdektelennek tűnhetnek.

Ez a hiányosság rányomja a bélyegét a tanulási képességükre és az iskolai előmenetelükre is. Az ADHD-s gyerekek idővel megtanulják, hogy végig kell ülniük a tanórákat, de az önfegyelem ilyen jellegű elsajátítása nem változtat azon, hogy nem tudnak tartósan figyelni és koncentrálni a tananyagra. A hiperaktív gyerekek számára a betegségükből adódóan a legnagyobb gondot az jelenti, hogy nem tudnak időre elkészülni a feladatokkal. Ennek lehet az az oka, hogy későn kezdenek neki azok megoldásának, vagy munka közben elterelődik a figyelmük és ezért nem tudják befejezni a feladatokat a megadott idő alatt. Általában az érintett gyerekek kézírása csúnya, a feladatlapok maszatosak, gyűröttek, így a tanárok tévesen vagy lustának, vagy trehánynak minősítik őket.

Azonban nem ez az egyetlen terület, ahol félreismerik a hiperaktivitással küzdőket. Gyakori tévhit, hogy az ADHD-tól szenvedőknek az intellektusuk is alacsony. Az intelligenciaszint és a hiperaktivitás között azonban nincs összefüggés. Hivatalos intelligenciateszttel végzett mérések bizonyítják, hogy magas IQ ellenére is lehet egy gyermeknek figyelemzavara, illetve hogy a gyenge koncentrálási képesség nem nyomja rá a bélyegét az értelmi képességekre.

Komoly iskolai problémákat okozhat, hogy a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar gyakran társul számolási zavarral (diszkalkulia), olvasási nehézségekkel (diszlexia) vagy írás közbeni betűtévesztéssel (diszgráfia). Ezekre a problémákra már egészen korán, óvodás korban fény derülhet, mivel az érintett gyerekek viszonylag későn kezdenek beszélni, hangokat, szavakat tévesztenek, illetve a kézügyességük is gyengébb az átlagosnál. Ilyen jellegű panaszok jelentkezése esetén már az iskola megkezdése előtt érdemes szakember segítségét kérni.

A fenti tanulási nehézségek kialakulása megelőzhető, ha a szülők és a pedagógusok időben észlelik a problémát és szakember bevonásával segítik a hiperaktív gyermekek beilleszkedését az iskolai életbe. 

Dr. Muszil Dóra, pszichiáterForrás: WEBBeteg
Orvos szerzőnk: Dr. Muszil Dóra, pszichiáter

Hiperaktivitás || Tanulási fogyatékosság || || ||
Vissza az eredeti oldalra