A helyes orrcsepphasználat: tanácsok az ép nyálkahártyáért

A téli, tavaszi náthás időszakban gyakran nyúlunk recept nélkül is kapható orrcseppekhez, melyek a náthát, influenzát kísérő orrlégzési panaszokat, füldugulásérzést hatékonyan csökkentik.

Sokszor azonban nem tartjuk be az ajánlott dózist (naponta az előírtnál több alkalommal, és gyakran az előírtnál több cseppet alkalmazunk), vagy a javasolt 5 napnál, 1 hétnél tovább alkalmazzuk e szereket.

Ilyenkor az orrnyálkahártya sérül. Az orrunkat száraznak érezzük, égő fájdalom jelentkezhet, és gyakran az orrlégzési panasz megmarad, vagy fokozódik. Mit tehetünk ilyenkor?

Az első lépés az orrcsepp elhagyása. Majd az orrnyálkahártya gyógyulásának elősegítése.

A nyálkahártya állapotának megóvására, regenerációjának elősegítésére olajos orrcseppek megfelelőek.

Sokat segítenek a megfelelően megválasztott vitaminkészítmények, melyek A- és E-vitamin-tartalmúak.

Ez a cikk is érdekelheti Önt! Orrdugulás - Melyek a kiváltó okok és a következmények?

Életmódtanácsok az egészséges orrnyálkahártya érdekében

  • A megfelelő páratartalmú helyiségben tartózkodás. A száraz levegő nem tesz jót az orrnyálkahártyának.

  • A megfelelő hőmérsékletű helyiség. A túl meleg helyiség sem kedvező. A legoptimálisabb a 18-20 Celsius-fokos szoba.
  • Mozgás a szabadban. Friss levegőn a séta is megteszi. Napi 1 óra mozgás a szabadban, nem csak az orrnyálkahártyájának tesz majd jót.

  • Az irritáció kerülése. A dohányzás teljes kerülése! A passzív dohányzás is ártalmas! Minden féle füst, gőz belélegzését kerülje. Az irritatív anyagokét is. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a háztartásban is rengeteg irritatív gőz, pára van jelen: vízkőoldó, klórtartalmú-, hypoklorit tartalmú fertőtlenítő szerek, ecet, tömény alkoholok, stb.
    Forró gőzök belélegzése is ártalmas, ilyen a tésztafőzéskor arcunkba csapódó gőz, a túl forró leves, a sütő ajtajának lehajtásakor felcsapó meleg levegő. Ezeket is kerülnie kell. A nagy forgalmú utak mentén jelenlévő szmog, füst is irritáló, savas kémhatású is.
    Ha lehet ezt is igyekezzen kerülni, bár ez sokszor a mai világban szinte lehetetlen.

  • Inhalálás. Főleg a kamillás gőz jó hatású. De ne legyen forró! A szaunázás, gőzfürdőzés nem alkalmas erre, sőt! Az inhalálás során az illóolajok használatát kerülje. Igen jó hatású a sós inhalálás.

  • Megfelelő táplálkozás. A megfelelően összeállított vitamindús, nyomelemeket tartalmazó, alacsony zsírtartalmú, omega-3 zsírsavakat tartalmazó étrend, a sejtosztódásra hatva nagyban segíti a nyálkahártya-regenerációt. Ezen kívül kevesen gondolnak arra, hogy a csípős, túl fűszeres ételek az orrnyálkahártyát is igénybe veszik. Tehát a túl forró, a csípős, fűszeres ételek fogyasztását (legalábbis amíg az orra helyre jön) kerülje.

Dr. Lesznyák JuditForrás: WEBBeteg
Orvos szerzőnk: Dr. Piros Zsuzsanna

Orrcsepp || Nyálkahártya || Megfázás || Életmód || Orrdugulás
Vissza az eredeti oldalra