Kell-e szünetet tartani fogamzásgátló szedésében?

Hallottam arról, hogy háromévente ajánlott 2-3 hónapos szünetet tartani a fogamzásgátló szedésében. Ön mit ajánl? Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

 Tisztelt Doktor Nő/Úr!


Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy már 3 éve szedek fogamzásgátló tablettát, 18 éves korom óta. Hallottam arról, hogy 3 évente ajánlott 2-3 hónapos szünetet tartani. Nem szeretném abbahagyni a tabletta szedését, de ha szükséges (vagy ajánlott), akkor szünetet tartanék. Ön mit ajánl? Ha szünet nélkül folytathatom, meddig szedhetem még? Előre is köszönöm a válaszát!

A szakértő válaszol

Kedves Kérdező!

Akkor kell szünetet tartani a fogamzásgátlóval, ha esetleg akár az évenkénti laborvizsgálatokban, akár pedig a rákszűrés leletben akár pedig magának valami panasza alakul ki a fogamzásgátló szedéssel kapcsolatban. Amennyiben semmi panasza nincs a szedésével, akkor nyugodtan szedheti a gyógyzert, ameddig csak akarja vagy ameddig nem akar gyemreket.

Meddig szedhetők?

Tévhit, hogy a fogamzásgátlót csak egy-két évig lehet szedni. Természetesen rendszeres orvosi ellenőrzés mellett, amibe beletartozik az évenkénti rákszűrés és a laborvizsgálatok, a gyógyszerek addig szedhetők, ameddig gyermeket nem akarnak.

A fogamzásgátló abbahagyása után a gyógyszer önmaga hamar kiürül a szervezetből, ezért is kell naponta szedni, mert egy nap alatt megszűnik a hatás, ha nem pótoljuk a gyógyszert. Tehát közvetlenül a gyermekvállalás előtt abba lehet hagyni a gyógyszer szedését, és természetesen nem kell türelmi időt várni, hanem rögtön lehet próbálkozni. Egyrészt nem biztos, hogy a hölgy partner rögtön az első hónapban teherbe esik, de amennyiben a terhesség létre is jön, biztosan semmilyen hatással nem lesz a születendő gyermekre a fogamzásgátló.

Abbahagyás után

A fogamzásgátló gyógyszer abbahagyása után, főleg, ha valaki több évig szedi, előfordulhat vérzészavar. Ez általában úgy szokott történni, hogy a gyógyszer abbahagyása után akár több hónapig nem jelentkezik vérzés. Vagy egy normális vérzés után ritkább menzeszek jelentkeznek és sokkal enyhébb vérzések.

Ez azért van, mert a fogamzásgátló szedése alatt gátlódnak az agyban a nemi hormonok szabályozásáért felelős hormonok, és amikor az ember abbahagyja a szedést, akkor bizonyos egyéneknél ez a gátlás nehezebben oldódik, és így a vérzés vagy nem következik be, vagy pedig ritkábbá válik.

Ez a jelenség nem baj, hiszen nem szükséges miatta orvosi kezelés, és természetesen orvoshoz sem szükséges fordulni, csak ha fél év után sem jön meg a vérzés. Amennyiben a partner gyermeket szeretne, akkor a belső hormon gátlás miatt a terhesség sem jön létre, tehát akkor viszont ennek elősegítésére orvosi kezelés szükséges.

Fogamzásgátló || Hormon || Gyermekvállalás || ||
Vissza az eredeti oldalra