A rostban gazdag táplálkozás előnyei

A krónikus székrekedés az emésztőrendszer több káros elváltozásáért is felelős lehet. A rendellenes bélműködés többek között aranyeres csomókat, de akár vastagbél- és végbélrákot is okozhat.

A székrekedés rontja az általános közérzetet, és gyakran fájdalommal jár. Sokan tűrik a kellemetlenségeket, pedig a probléma némi életmód-változtatással orvosolható.

A bélürítést nem szabad sokáig halogatni az inger fellépése után. Oda kell figyelni a testsúlyra, és bőséges folyadékpótlás mellett rendszeres testmozgást kell végezni. Az étrendet úgy kell kialakítani, hogy az sok friss gyümölcsöt és zöldséget tartalmazzon, és főzés-sütés alkalmával csak teljes kiőrlésű lisztet használjon. A rostban gazdag tápanyag önmagában nem elég, csak akkor segít a székrekedés megszüntetésében, ha kellő mennyiségű, cukor- és szénsavmentes folyadékkal öblítjük le.

A növényi rostok szerepe

A növényi rostokat a szervezetünk nem tudja megemészteni, helyette abban segítenek, hogy a salakanyag a bélrendszerből könnyebben ürüljön ki. Lágyítja a székletet, vagyis nem szükséges intenzív erőlködés az eltávolításához. Ellenkező esetben a tömör, sűrű, nehéz és száraz béltartalom huzamosabb ideig marad a szervezetben, ezért a bélfalon keresztül káros anyagok szívódnak fel belőle.

A rendellenes bélürítés komoly erőfeszítést igényel, amely olyan kellemetlen elváltozásokat eredményezhet, mint az aranyér, a sipoly vagy a végbél-repedés.

Ajánlott élelmiszerek

A rostdús étkezés a megelőzésben és a már kialakult tünetek enyhítésében is hatásos. Gyümölcsök közül érdemes az almát, a málnát, a szedret, az epret, az egrest, a szilvát, a körtét, a cseresznyét, a fekete ribiszkét és a banánt előnyben részesíteni. Szárított formában is lehet őket fogyasztani.

A hüvelyes zöldségek, mint a bab, a borsó, a csicseriborsó és a lencse, gazdag rosttartalmuk miatt jótékony hatással vannak az emésztőrendszer kiegyensúlyozott működésére. A spenót, a sóska, a cékla, a brokkoli és a kelbimbó olyan „megosztó” ételek, amelyeket vagy utál, vagy imád az ember, de aki el akarja kerülni a székrekedést, annak tanácsos megbarátkoznia velük.

Ajánlott az is, hogy a teljes kiőrlésű gabonafélék, a rozs, a hajdina, a korpa és a zab a mindennapi étrend alapvető eleme legyen.

Probiotikumok és a vastagbél egészsége

A probiotikumok biztosítják a bélflóra egyensúlyát, hogy a jó baktériumok mennyisége nagyobb legyen a belekben, mint a rossz baktériumoké. Mivel a vastagbél egészsége a bélrendszerben kezdődik, a probiotikumok akár bizonyos betegségek megelőzésében is segíthetnek. Probiotikumok és a vastagbél egészsége

Olvasson tovább! Miért fontos kiemelten figyelni a folyadékfogyasztásra magas rostbevitel mellett?

(WEBBeteg)

Krónikus székrekedés || Növényi rostok || Folyadékpótlás || ||
Vissza az eredeti oldalra