Metabolikus szindróma - Kezelés és megelőzés

Kisebb táplálékbevitel és több mozgás: ezzel a metabolikus szindróma összes tünete egyszerre javítható, illetve megszüntethető.
A téma cikkei
3/1 A metabolikus szindróma
3/2 A metabolikus szindróma kialakulása
3/3 Kezelés és megelőzés

Bár orvosa valószínűleg nem fogja konkrétan a metabolikus szindrómát keresni, a diagnózist felállíthatja, ha a betegséggel kapcsolatosan legalább három komponens megjelenik.

Számos szakmai szervezetnek vannak elfogadott kritériumai a metabolikus szindróma diagnózisának felállítására, általában az alábbiakban felsoroltak közül háromnak kell jelen lenni: 

  • emelkedett haskörfogat;

  • emelkedett triglicerid szint;

  • csökkent HDL szint;

  • emelkedett vérnyomás (az is számít, ha vérnyomáscsökkentő kezelésben részesül, vagyis kezelés nélkül magas vérnyomása lenne);

  • emelkedett éhgyomri vércukorszint (az is számít, ha vércukorszint-csökkentő kezelésben részesül, vagyis ha kezelés nélkül magas vércukorszintje lenne).

Megelőzés és kezelés

A metabolikus szindrómának egyetlen rizikófaktorát is nehéz leküzdeni, az összes legyőzése pedig még nagyobb feladatnak látszik. A gyökeres életmódváltás (melynek lényege: kisebb táplálékbevitel és a több mozgás) valóban nem könnyű, de ezzel a szindróma összes tünete egyszerre javítható, illetve megszüntethető.

Bizonyos esetekben gyógyszerek szedésével érdemes segíteni az életmódváltás hatását. Az alábbi változtatások nemcsak fennálló metabolikus szindróma kezelésére ajánlottak, hanem már a szindróma tüneteinek kialakulása előtt megszívlelendők, mert minden körülmények között csökkenteni fogják a szívbetegség, a cukorbetegség és a stroke kialakulásának kockázatát (a gyógyszeres terápia kivételével, amire csak fennálló betegség esetén van szükség).

Életmódváltás: kezelés és megelőzés

  • Mozgás - Az orvosok legalább napi 30-60 perc mérsékelten intenzív mozgást javasolnak, pl. tempós gyaloglást.

  • Fogyás - A testtömegnek már 5-10 százalékos mérséklése csökkentheti az inzulinszintet és a vérnyomást, vagyis a cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Egyen rostban gazdag élelmiszereket: teljes kiőrlésű gabonát, babot, zöldséget, gyümölcsöt rendszeresen. Egyen sovány, inkább baromfihúst és halat, ne disznó- vagy marhahúst. Kerülje a zsírban, margarinban és bő olajban sült ételeket, csökkentse a só fogyasztását, és kísérletezzen inkább más fűszerekkel.

  • A dohányzás elhagyása - A dohányzás rontja az erek állapotát, ami amúgy is veszélyeztetett metabolikus szindrómában. Kérje orvosa segítségét a dohányzásról való leszokáshoz.

  • Együttműködés az orvossal - Folyamatosan ellenőrizze orvosával az Ön testsúlyát, vércukorszintjét, koleszterinszintjét és vérnyomását. Fonotos, hogy állandósítani tudja az életmódjában bekövetkezett változásokat.

Ha életmódján nem tud megfelelő mértékben változtatni, gyógyszeresen kell kezelni a vérnyomás, a koleszterin-szintet, illetve a túlsúlyt. Az úgynevezett inzulin-érzékenyítő (inzulinhatást fokozó) gyógyszerek ellensúlyozzák az inzulinrezisztenciát. Az aszpirin (és más vérlemezke-összecsapzódás gátló) csökkenti a szívinfarktus és a stroke kockázatát.

Forrás: WEBBeteg
Orvos szerzőnk: Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus

3/2 A metabolikus szindróma kialakulása | 3/2 | Következő oldal
Cukorbetegség || Metabolikus szindróma || Vércukor || Életmód ||
Vissza az eredeti oldalra