• Táplálékpiramis

        A képek szerzői jogi védelem alatt állnak, felhasználásuk törvénysértő.

        Táplálékpiramis

        Aki rendszeresen sportol, illetve valamilyen testmozgást végez, az több fehérjét, szénhidrátot és zsírt fogyaszthat. Infografikánkból megtudhatja, különböző testmozgást végző emberek részére milyen élelmiszerek fogyasztása javallott.

         

        Tudnivalók a tápanyagokról

         

        Az elfogyasztott élelmiszerekben található makrotápanyagok energiát szolgáltatnak szervezetünk számára, a mikrotápanyagok pedig az anyagcsere-folyamatok megfelelő működéséhez szükségesek.

        Makrotápanyagok

        - Szénhidrátok: főként növényi élelmiszerforrásokból (pl. gabonafélék, burgonya) juthatunk hozzájuk. A szénhidrátokat a szervezet könnyen fel tudja dolgozni, gyorsan hasznosuló energiaforrások. Csoportjaik: egyszerű szénhidrátok (cukrok), és összetett szénhidrátok.

         

        - Zsírok: forrásai növényi és állati eredetű zsírok, olajok. A zsírok a szervezet legfontosabb energiaforrásai, zsírsavakból épülnek fel, megkülönböztetünk telített és telítetlen zsírsavakat. A táplálékkal felvett zsírok jelentős részét a szervezet tartalékolja. Bizonyos telítetlen zsírsavak létfontosságúak számunkra, és csak táplálkozás útján juthatunk hozzájuk (esszenciális zsírsavak). A zsírok nélkülözhetetlenek a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.

         

        - Fehérjék: forrásai a húsok, a halak, a tejtermékek és a hüvelyes zöldségek. Az aminosavakból álló fehérjék nélkülözhetetlen szerepet töltenek be az élő sejtek felépítésében, működésében és anyagcsere-folyamataiban.

         

        Napi energiaszükségletünk 55-60 százalékát szénhidrátokból, 25-30 százalékát zsírokból, 15 százalékát pedig fehérjékből nyerjük fizikai aktivitásunktól függően.

         

        Mikrotápanyagok

        - Vitaminok: vízben vagy zsírban oldódó szerves anyagok, melyeket szervezetünk vagy egyáltalán nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes előállítani, ezért élelmi forrásokból kell pótolnunk vitaminszükségletünket.

        - Ásványi anyagok, nyomelemek

        Az egészséges táplálkozás további nélkülözhetetlen elemei

        - Rostok: emészthetetlen növényi szénhidrátok, nélkülözhetetlenek az egészséges bélműködéshez.

        - Ivóvíz 

         

        Kulcs a testtömeg karbantartáshoz - az energia egyensúly>> 

        Sporttáplálkozási irányelvek: Az energiabevitel


      • Hirdetések
      • Cikkajánló

        Éjszakai bepisilés

        Éjszakai bepisilés

        Dr. Sándor György

        Kezelésével megelőzhetők a betegség következményei. Hogyan gyógyítható?

        Küzdje le az aftát!

        Küzdje le az aftát!

        WEBBeteg

        A fájdalmas gyulladással az emberek többsége találkozik életében. Mit tehet? (x)

        Mit jelez a kívánósság akkor, ha valaki nem terhes?

        Az olthatatlan vágy (sóvárgás) egy-egy étel után leggyakrabban terhesség alatt jelentkezik. Na de mit jelent akkor, ha az ember nem várandós? Legtöbbször valamilyen tápanyaghiány állhat a háttérben, de ritkán akár betegség is.

        Pikkelysömörben szenvedő betegek étrendje

        A psoriasis (pikkelysömör) egy gyulladásos betegség, ezért a gyulladáskeltő élelmiszerek étrendből való elhagyásával, illetve gyulladáscsökkentő élelmiszerek fogyasztásával a tünetek jelentősen csökkenthetők.

        Az energiamentes édesítőszerek táplálkozás-élettani előnyei

        Az utóbbi évtizedben egyre jobban elterjedt a kalóriamentes és alacsony kalóriatartalmú (ún. nemnutritív) édesítőszerek alkalmazása mind az élelmiszeriparban, mind a háztartásokban.

        Miért fontos kiemelten figyelni a folyadékfogyasztásra magas rostbevitel mellett?

        A rostfogyasztás jótékony hatásait már jól ismerhetjük, de nem biztos, hogy mindenki tisztában van azzal, hogy magasabb rosttartalmú étrend mellett kiemelten fontos figyelni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztásra is.

        Táplálkozás és béldaganatok - Milyen ételek játszhatnak szerepet a kialakulásukban és a megelőzésükben?

        Hogyan befolyásolják táplálkozási szokásaink a vastagbél daganatainak rizikóját? Milyen hatással lehetnek bizonyos élelmiszerek (zsír, vörös húsok, könnyen felszívódó szénhidrátok, zöldségek és gyümölcsök) a bélrendszeri daganatok kialakulására?

        Funkcionális élelmiszerek

        Az egészségmegőrzés mára külön tudományággá nőtte ki magát, melynek egyik eleme a korszerű táplálkozás lett. A nemzetközi trendeknek megfelelően megszületett a funkcionális élelmiszer fogalma, melyek fogyasztásával nagyban hozzájárulhatunk egészségünk megóvásához.

        Demencia és étkezés: megoldások táplálkozási nehézségek esetére

        A szellemi leépülés előrehaladásával egyre nagyobb gondot jelent a betegek táplálása. Az agyban található idegsejtek károsodásával elvész az evőeszközök használatához szükséges motoros koordináció, csökken az étvágy, majd a nyelési folyamatok zavara miatt egyre nehezebb lesz a betegek táplálása, ami rengeteg odafigyelést és türelmet igényel a hozzátartozóktól és az ápoló személyzettől.

        Egyre többen eszik, jól teszik? A zab szervezetre gyakorolt hatása

        A zab és a zabkása több országban rendkívül elterjedt, például az Egyesült Államokban az emberek jelentős része rendszeresen fogyasztja, elsősorban reggelire. Hazánk étkezési szokásait figyelembe véve érdemes lenne növelni az étrendben betöltött súlyát, mivel rendkívül egészséges, és rendszeres fogyasztása számos hosszú távú előnnyel jár. Ezeket tekintjük át a következőkben.