• Táplálékpiramis

        A képek szerzői jogi védelem alatt állnak, felhasználásuk törvénysértő.

        Táplálékpiramis

        Aki rendszeresen sportol, illetve valamilyen testmozgást végez, az több fehérjét, szénhidrátot és zsírt fogyaszthat. Infografikánkból megtudhatja, különböző testmozgást végző emberek részére milyen élelmiszerek fogyasztása javallott.

         

        Tudnivalók a tápanyagokról

         

        Az elfogyasztott élelmiszerekben található makrotápanyagok energiát szolgáltatnak szervezetünk számára, a mikrotápanyagok pedig az anyagcsere-folyamatok megfelelő működéséhez szükségesek.

        Makrotápanyagok

        - Szénhidrátok: főként növényi élelmiszerforrásokból (pl. gabonafélék, burgonya) juthatunk hozzájuk. A szénhidrátokat a szervezet könnyen fel tudja dolgozni, gyorsan hasznosuló energiaforrások. Csoportjaik: egyszerű szénhidrátok (cukrok), és összetett szénhidrátok.

         

        - Zsírok: forrásai növényi és állati eredetű zsírok, olajok. A zsírok a szervezet legfontosabb energiaforrásai, zsírsavakból épülnek fel, megkülönböztetünk telített és telítetlen zsírsavakat. A táplálékkal felvett zsírok jelentős részét a szervezet tartalékolja. Bizonyos telítetlen zsírsavak létfontosságúak számunkra, és csak táplálkozás útján juthatunk hozzájuk (esszenciális zsírsavak). A zsírok nélkülözhetetlenek a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.

         

        - Fehérjék: forrásai a húsok, a halak, a tejtermékek és a hüvelyes zöldségek. Az aminosavakból álló fehérjék nélkülözhetetlen szerepet töltenek be az élő sejtek felépítésében, működésében és anyagcsere-folyamataiban.

         

        Napi energiaszükségletünk 55-60 százalékát szénhidrátokból, 25-30 százalékát zsírokból, 15 százalékát pedig fehérjékből nyerjük fizikai aktivitásunktól függően.

         

        Mikrotápanyagok

        - Vitaminok: vízben vagy zsírban oldódó szerves anyagok, melyeket szervezetünk vagy egyáltalán nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes előállítani, ezért élelmi forrásokból kell pótolnunk vitaminszükségletünket.

        - Ásványi anyagok, nyomelemek

        Az egészséges táplálkozás további nélkülözhetetlen elemei

        - Rostok: emészthetetlen növényi szénhidrátok, nélkülözhetetlenek az egészséges bélműködéshez.

        - Ivóvíz 

         

        Kulcs a testtömeg karbantartáshoz - az energia egyensúly>> 

        Sporttáplálkozási irányelvek: Az energiabevitel


      • Hirdetések
      • Cikkajánló

        Influenza

        Influenza

        MTI

        A múlt héten tovább csökkent az influenzaszerű megbetegedések száma.

        Nem lát élesen?

        Nem lát élesen?

        Dr. Árvay Anita

        Unja már a szemüveget és a kontaktlencsét? Megoldás lehet a lézeres szemműtét! (x)

        Táplálkozási tippek stresszes életmódúaknak

        A legfontosabb az alapos rágás, a nyugodt étkezés és a sok gyümölcs, na meg persze zöldség. Igyon sok folyadékot, lehetőleg másfél litert naponta. Változtasson életmódján, táplálkozzon egészségesen, tegyen a stressz ellen.

        Étkezési nehézségek a rákkezelés idején - Az ízérzékelés változása

        Rákos betegeknél gyakran előfordulhat, hogy megváltozik az ízérzékelés. A kemoterápiás kezelések mellékhatásaként a szájban fémes, keserű vagy sós ízt érezhet a beteg. Emellett bizonyos gyógyszerek, így például a demencia, Parkinson-kór, rheumatoid arthritis és magas vérnyomás kezelésére szolgáló készítmények szintén kellemetlen szájízt okozhatnak. Fogászati probléma, terhesség és megfázás is okozhat ilyen jellegű panaszokat.

        Már fiatalkorban tennünk kell a csontritkulás megelőzéséért!

        A csontritkulás megelőzéséért egész életünkben tennünk kell. A kiegyensúlyozott és teljes értékű táplálkozásnak, az egészséges életmódnak, valamint a rendszeres fizikai aktivitásnak már gyermekkortól kezdve nagy szerepe van a csontok egészségének megőrzésében.

        Mit jelez a kívánósság akkor, ha valaki nem terhes?

        Az olthatatlan vágy (sóvárgás) egy-egy étel után leggyakrabban terhesség alatt jelentkezik. Na de mit jelent akkor, ha az ember nem várandós? Legtöbbször valamilyen tápanyaghiány állhat a háttérben, de ritkán akár betegség is.

        Pikkelysömörben szenvedő betegek étrendje

        A psoriasis (pikkelysömör) egy gyulladásos betegség, ezért a gyulladáskeltő élelmiszerek étrendből való elhagyásával, illetve gyulladáscsökkentő élelmiszerek fogyasztásával a tünetek jelentősen csökkenthetők.

        Az energiamentes édesítőszerek táplálkozás-élettani előnyei

        Az utóbbi évtizedben egyre jobban elterjedt a kalóriamentes és alacsony kalóriatartalmú (ún. nemnutritív) édesítőszerek alkalmazása mind az élelmiszeriparban, mind a háztartásokban.

        Miért fontos kiemelten figyelni a folyadékfogyasztásra magas rostbevitel mellett?

        A rostfogyasztás jótékony hatásait már jól ismerhetjük, de nem biztos, hogy mindenki tisztában van azzal, hogy magasabb rosttartalmú étrend mellett kiemelten fontos figyelni a megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztásra is.

        Táplálkozás és béldaganatok - Milyen ételek játszhatnak szerepet a kialakulásukban és a megelőzésükben?

        Hogyan befolyásolják táplálkozási szokásaink a vastagbél daganatainak rizikóját? Milyen hatással lehetnek bizonyos élelmiszerek (zsír, vörös húsok, könnyen felszívódó szénhidrátok, zöldségek és gyümölcsök) a bélrendszeri daganatok kialakulására?