• Csobbanj az egészséges szívdobbanásért!

        Szerző: WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró

        Rendhagyó mérkőzésen győzte le a „Megelőzés” az „Infarktust” hétfő délelőtt a Császár-Komjádi Uszodában. A 12:11-es végeredménnyel zárt mérkőzést a Semmelweis Egyetem és a Teva-Vasas vízilabda csapata vívta, aminek célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a megelőzés fontosságára.


        Sport és egészség a WEBBetegen

         Ma ugyanis hazánkban szív- és érrendszeri megbetegedésben hal meg a legtöbb ember. A megbetegedések jó része azonban megelőzhető volna.Nem mindennapi mérkőzésnek lehetett hétfőn szemtanúja, aki a Császár-Komjádi Uszodába látogatott.

        A tét ezúttal sokkal nagyobb volt, mint akár csaak bármelyik világbajnokságon: a „Megelőzés” és az „Infarktus” vívott ádáz csatát a medencében, amelyben mindannyiunk örömére a Megelőzés csapata győzött. Igaz, csak hajszál híján – s sajnos vezető kardiológusok szerint így van ez a való életben is.

        Éppen ezért hívta életre a Magyar Kardiológusok Társasága és a Semmelweis Egyetem a TEVA támogatásásval az Érte Vagy! Programot, ahol a cél az volt: ismert sportolók segítségével tudatosítsák, nem csaqk a szívünk van értünk, hanem mi is felelősek vagyunk szívünk és érrendszerünk egészségéért.

        Hirdetés

        Különösen fontos ezt megérteniük azoknak, akik már érintettek a betegségben: ma ugyanis minden második haláleset szív-és érrendszeri megbetegedésre vezethető vissza, 100 000 lakosra átlagosan 250 szívinfarktus jut évente. Ám ez még nem minden: a felnőtt lakosság közel 20 százalékának magas a vérnyomása.

        Ma már kutatások bizonyítják, hogy ha a „néma gyilkosnak” is nevezett betegségeket időben észlelik, akkor életmódváltással, valamint orvos által előírt gyógyszeres terápiákkal, a megfelelő értékre csökkentett vérnyomással és koleszterin-szinttel csökkenthető az agyvérzés és a szívinfarktus kockázata. Egy nemzetközi vizsgálat szerint például 30 %-kal kevesebben kapnak infarktust a rendszeres testmozgást végző idősebb emberek azokhoz képest, akik nem sportolnak.

        – Ha már megtörtént a baj, vagyis átesett valaki egy szívinfarktuson, akkor is jelentősen csökkenthető a további kockázat, és megnövelhető a várható élettartam, ha valaki életmódot vált. A rendszeres mozgás, a sport bizonyítottan a legjobb orvosság a kardiovaszkuláris megbetegedésekre, s sosem késő elkezdeni – mondta prof. dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem kardiológusa, hozzátéve: az azonban korántsem mindegy, hogy milyen mozgásformát választunk.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        – Általában azt szoktuk először kérdezni a betegtől, hogy mi az a mozgásforma, amit a legszívesebben csinál, ugyanis bármilyen mozgás megfelel a célnak. Ha előtte semmit nem sportolt az illető, javasoljuk a heti 3-szor 10 perc sétát, ha a kondíció javul, az „adagokat” is lehet növelni, de mindig csak fokozatosan. Az úszás is kitűnő választás lehet, a víz felhajtóerejének köszönhetően ugyanis sokkal többet vagyunk képesek mozogni, mint a szárazföldön. Érdemes továbbá a pulzust sportolás közben és után is mérni. Akkor tesszük a legjobbat szervezetünknek, ha egy bizonyos érték fölé nem emelkedik a pulzusunk. Ezt az értéket úgy tudjuk kiszámolni, hogy 200-ból levonjuk az életkorunkat, s a fölé nem engedjük a pulzust. Ez egy 50 éves embernél tehát 150 – magyarázta a professzor, aki egyébként a mezőny elegredményesebb játékosa is volt: három góljával egyértelműen eldöntötte a mérkőzést a megelőzés javára.

        Az úszás a legjobb aerob mozgásforma


        Az úszás hatására javul a tüdő, a szív és a keringési rendszer teljesítőképessége, nő a kondíció, fejlődnek az izmok. Kiválóan fogyaszt, a súlycsökkenés pedig már önmagában is „gyógyszer” a kardiovaszkuláris megbetegedésben szenvedőknek. Úszás közben a felhajtóerő miatt a mozgás könnyebb, valamint a vízszintes testhelyzet és a víz nyomása a vénás vért a végtagok és a has lágyrészei felől a szív felé tereli, ezáltal pedig megkönnyítni a szív munkáját. Az úszáson kívül a biciklizés, a séta és a futás is hozzájárul a kardiorespiratikus állóképesség javulásághoz.

        (WEBBeteg - Kósa-Boda Veronika, újságíró)

         
        Legutóbb frissült: 2013.04.29 17:12
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Tüdőtályog

        Tüdőtályog

        Dr. Brugós László

        A tüdőtályog általában szövődményként jelenik meg. Okok, tünetek és kezelés.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        A stressz növeli az érelmeszesedés kockázatát

        Az erős munkahelyi nyomásból eredő stressz 46 százalékkal növelheti az érelmeszesedés folyamatának előrehaladását azokban az emberekben, akik különösen érzékenyen reagálnak a stresszre - derült ki az amerikai School of Public Health in Berkeley kutatói által elvégzett tanulmányból.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Élet szívinfarktus után

        A félelem csak az egyike azoknak az érzelmeknek, amiket az infarktuson átesett beteg és családja megtapasztalhat. A szükséges kezelés mellett az életmódváltás és a betegség lelki feldolgozása is komoly kihívás.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.