• Ficam és rándulás - Elsősegély

        Szerző: Elsosegely.hu

        A ficam és a rándulás a leggyakoribb sportbalesetek közé tartozik, de egy rossz mozdulat is lehet okozójuk. A szakszerű laikus segítség jelentősen csökkentheti a fájdalmat és segítheti a gyors gyógyulást.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        Testünk mozgatható csontkapcsolatai, az ízületek elengedhetetlen szerepet töltenek be mozgásunkban. Az ízületek két csont találkozásánál találhatók. A két csont találkozását az ízületi, valamint az ínszalagok tartják össze. Előbbiek közvetlenül a két csont találkozásához rögzülnek, míg az inak az egyik csonthoz tapadó izomköteget rögzítik a másik csonthoz. Az ízületi szalagon belül található az ízületi tok, amely biztosítja, hogy az ízületi nedv ne tudjon távozni, így biztosítsa a csontok kopásmentes mozgását. A találkozó csontvégek felszínét ún. üvegporc fedi, amely szervezetünk egyik legkeményebb szövettípusa. A két csont egyik vége az ízületi fejet, míg a másik csont vége az ízületi vápát képezi, e két képződmény tökéletesen illeszkedik egymáshoz, így biztosítva az elmozdulást.

        Hirdetés

        Ficam és rándulás ízületek ért mechanikai hatások következtében alakulnak ki.

        Rándulás esetén a két csontvég kimozdul a helyéről, az ízületi tok és szalag megnyúlik, nagyobb erőbehatás következtében el is szakadhatnak, azonban az erőbehatás végén az ízületi felszínek (fej és vápa) a helyükön maradnak.
        Ficam esetén az erőbehatás végén a csontvégek (ízületi felszín) az ízületi vápából kimozdulva rendellenes pozícióban maradnak.

        Könnyen belátható, hogy a két sérülés közül a rándulás tekinthető enyhébbnek, azonban ennek súlyossága is eltérő lehet. Legenyhébb esetben az ízületi szalagok csupán megnyúlnak, kissé komolyabb a sérülés, ha részlegesen szakadnak, míg súlyosabb esetben teljesen elszakadnak. Emellett jelentkezhet izom- és csontsérülés is. A rándulást többségében erős fájdalom, duzzanat, vérömleny kíséri.

        Ficam esetén az ízületi tok és szalag súlyosabban sérül, ennek megfelelően a fájdalom is erősebb lehet.

        Tünetek

        Sportsérülések fajtái és kezelésük gyógymasszázzsal


        A sportolók körében gyakran fordulnak elő balesetek, sérülések. Versenysportoknál nagy szerepet kapnak a sportorvosok, traumatológusok, fizioterapeuták és a gyógymasszőrök, sportmasszőrök, akik sokat segítenek a sérülések kezelésben, a sportolók gyorsabb felépülésében. Sportsérülések fajtái és kezelésük gyógymasszázzsal>>

        Elsősegély ficam és rándulás esetén

        A laikus segélynyújtónak nem feladata megállapítani, hogy rándulásról, ficamról vagy akár törésről van-e szó, ezt gyakran az egészségügyi dolgozók is csak Röntgen-felvétel alapján tudják megállapítani. Ennek megfelelően a rándulás, a ficam és a törés ellátása hasonló elveken alapszik. Ezek pedig a következők:

        1. Teremtse meg a biztonságot! Használjon gumikesztyűt!

        2. Nyugtassa meg a sérültet, helyezze nyugalomba! Ültesse vagy fektesse le, de ügyeljen arra, hogy a sérült testrészt lehetőleg NE mozgassa!

        3. Jegelje vagy borogassa a sérülést mielőbb! Ezt ismételje óránként kb. 20-20 perc időtartamig!

        4. Rögzítse rugalmas pólyával szorosan, de NE szorítsa el!

        5. Emelje lehetőleg szív fölé a sérült testrészt!

        Amit NE tegyen!

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        • NE próbáljuk meg a deformitást (pl. ficam) visszailleszteni!
        • NE rögzítsük szilárd felülethez (pl. faág, vasrúd) a sérült testrészt!
        • A csontvégek kopása, illetve bizonyos betegségek némely esetben nem kevés ficamot okozhatnak. Ezek helyretételében a sérült kis idővel akár gyakorlatot is szerezhet, azonban önkényesen soha ne próbáljuk a ficamot visszahelyezni, mert további, nem ritkán súlyos sérülést okozhatunk.

        Hívjon mentőt (104) vagy forduljon orvoshoz, ha

        • a végtag rendellenes pozícióban maradt,
        • a sérültnek elviselhetetlen fájdalmai vannak,
        • a fájdalom, duzzanat, mozgáskorlátozottság 1-2 nap alatt nem javul,
        • a sérült terület hűvös, elszíneződött vagy sápadt,
        • zsibbadás, merevség jelentkezik.

        További teendők

        Használhat recept nélkül kapható fájdalomcsillapítót!

        (elsosegely.hu)

         

         
        Legutóbb frissült: 2013.03.08 13:21
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Alzheimer-kór kezelése

        Alzheimer-kór kezelése

        Dr. Zsuga Judit

        A nyugodt és stabil otthoni környezet csökkenti a viselkedési zavarokat.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Miért sérülünk le, ha nem nyújtunk?

        A nyújtás fontosságát senki sem vitatja, mégse csinálja mindenki. Valljuk be őszintén, egy fárasztó edzés után csábító, hogy inkább egyből zuhanyozni menjünk, mintsem elkezdjünk nyújtani, esetleg hengerezni, pedig számos problémát megelőzhetnénk azzal, ha szánnánk erre időt.

        Térdfájdalom: Hogyan előzheti meg a gyakori panaszt?

        A térdízületek egészséges működése elengedhetetlen feltétele a járásnak, a futásnak, a láb nyújtásának, hajlításának, ám sokszor a térdfájás forrását is itt kell keresnünk, hiszen rendkívüli igénybevételnek kitett ízületről van szó, amelyen kopásos elváltozások jöhetnek létre, és számos módon megsérülhet.

        Létezik-e ideális edzésprogram?

        A mozgás lételemünk. Elengedhetetlenül szükséges az idegrendszer egyensúlyának fenntartásához, a testkép, a személyiség kialakulásához.

        Pollenallergiásan szabad sportolni?

        A pollenszezon megnehezíti a szabadban sportolni vágyó pollenallergiások dolgát. Gyakran felmerül a kérdés, vajon szabad-e a szabadban sportolni pollenallergiásként?

        Vízi balesetek: mit tegyünk, és mit ne?

        Nyáron sajnos gyakran hallunk vízi balesetekről, melyek sokszor tragikus véget érnek. A vízbe fulladással kapcsolatos esetek ugyanakkor a strandok, télen is nyitva tartó fürdők számának megnövekedése miatt minden évszakban előfordulhatnak.

        Problémás testtájak edzése nőknél

        A problémás testrészeket valóban lehet edzeni? Sok nő testének csak bizonyos izomcsoportjait edzi, hogy az olyan problémás területeket, mint a has, a lábak vagy a fenék feszesítse. Ez azonban nem hozza meg a kívánt eredményt. Sokkal hatékonyabb az energiafelhasználás fokozása, ami ez egész izomtömegre és testzsírszázalékra, ezeken keresztül pedig az alakra is hatással van.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.