• Mi az, amit Ön is megtehet háta és gerince egészségének megőrzéséért?

        Szerző: WEBBeteg - B. M. , szakfordító

        A hátfájás az első számú civilizációs betegségnek számít. Az esetek többségében az ülő munka és a mozgásszegény életmód tehető felelőssé a gerinc- és hátproblémákért. A legjobb természetesen megelőzni a bajt, ebben segíthetnek azok a tornagyakorlatok és hasznos tanácsok, melyeket cikkünkben gyűjtöttünk össze.


        Sport és egészség a WEBBetegen

        A gyakorlatok segítenek megőrizni gerince és hátizmai egészségét.

        Lazító gyakorlat: hanyatt fekve a talpait támassza a falnak, úgy hogy lábszára és combja derékszöget zárjon be. Talpaival fejtsen ki enyhe nyomást a falra, közben a hátát szorítsa a talajhoz, érezni fogja, ahogy az egész teste megfeszül. A feszülést lassan, fokozatosan oldja fel. A gyakorlat célja, hogy képes legyen felismerni, illetve feloldani a testében jelentkező feszültséget, izomfeszülést.

        Hirdetés

        Törzsemelés: feküdjön hasra, mindkét karját nyújtsa lazán előre, és helyezze a talajra. Karjait és felsőtestét enyhén emelje meg, majd a talajjal párhuzamosan maradva dőljön ki jobbra és balra. Ne forduljon oldalra, ne csavarja el a törzsét! A gyakorlat célja a hátizmok erősítése.

        Csípőemelés: Lábait húzza fel, talpait helyezze a talajra körülbelül vállszélességben! Lassan emelje meg a csípőjét, érezze, hogy csigolyáról csigolyára emelkedik el a talajról. Has- és farizmait feszítse meg, egyenes legyen a törzse! A gyakorlat célja a törzs izmainak erősítése.

        Álljon négykézláb, húzza be a hasát, a fejét hajtsa a mellkasa felé, domborítsa a hátát, és közben lélegezzen ki. Ezután emelje fel a fejét és a hátával homorítson, közben lélegezzen be! A gyakorlat továbbfejlesztett változatában a hátat domborítva le is ülhet sarkaira. A gyakorlat célja a gerincoszlop hajlékonyságának fokozása, illetve a törzsizmok nyújtása és erősítése.

        Fontos tudnivalók a gyakorlatokkal kapcsolatban

        Praktikus tanácsok, konkrét tornagyakorlatok: derékfájás, hátfájás és mozgásszervi panaszok ellen

        Elsősorban nagyon fontos, hogy mindenkiben tudatosuljon az, hogy egészségének megőrzése érdekében saját maga tehet a legtöbbet. Bizony egyre több azoknak a száma, akik mozgásszegény életmódot élnek, ülő vagy álló munkát végeznek. Praktikus tanácsok>>
        • Jobb naponta öt percet szánni a gyakorlatokra, mint egyszer 30 percet egy héten.
        • Ha fájdalmat érez, ne tornázzon!
        • Ne veszítse el a türelmét! Legyen kitartó! Gyakran nem várható azonnali eredmény!
        • Sérülten, betegen ne gyakoroljon!
        • Figyeljen oda a helyes légzésre!

        Ha fájdalom lép fel, forduljon orvoshoz!

        Tanácsok ülő munkát végzőknek

        Annak, aki túlnyomórészt ülő munkát végez, a következőkre kell odafigyelnie:

        • A székét úgy állítsa be, hogy az ülőfelülettől számítva a háta 15-20 cm-es magasságban legyen megtámasztva!
        • Ne üljön 20 percél tovább folyamatosan, időnkét álljon fel, nyújtózkodjon!

        Terhek felemelése, cipekedés

        • Ha valamit felemelünk, általában úgy hajolunk le érte, hogy közben behajlítjuk a hátunkat, a lábunk pedig egyenes marad. Ebben a testhelyzetben a terhelés a gerincoszlopot; a csigolyákat és a porckorongokat éri és károsítja. Felejtsük el a berögzült rossz szokást, és tegyünk úgy mint a súlyemelők! Guggoljunk le egyenes háttal a csomagért, és úgy emelkedjünk fel!
        • Inkább mindkét vállunkon hordjunk egy-egy kisebb táskát, mint csak egy oldalon egy nehezet.

        Az sem mindegy, milyen ágyban alszunk!

        • A legideálisabb, ha maga a fekhely kemény, rajta egy puha matraccal.
        • Ne aludjon túl nagy vagy kemény párnán, amely túlságosan megemeli a felsőtestét!
        • Válasszon kicsi és lapos párnát, ami megtámasztja a fejét és a nyakát.

        (WEBBeteg – B. M., Forrás: gesund.co.at)

         
        Módosítva: 2015.12.28 12:51, Megjelenés: 2015.12.28 12:51
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Belgyógyászati vizsgálat

        Belgyógyászati vizsgálat

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Mi történik konkrétan a belgyógyászati vizsgálaton férfiak esetében?

        A háta közepe fáj? Ez lehet a megoldás

        A hátunk középső része számos ok miatt fájhat, hiszen a háti gerinc 12 csigolyája, az izmok, a szalagok bonyolult rendszere könnyen sérülhet, irritálódhat, elhasználódhat. Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, akupunktőr szerint nem mindig könnyű a diagnózist felállítani, de csak ez lehet az alapja az eredményes kezelésnek.

        Miért gyakori probléma a hátfájás?

        A legtöbb ember tudja, mit jelent a hátfájás, hiszen életünk valamely szakaszában szinte mindenki megtapasztalja ezt az érzést. A panaszokat számos tényező okozhatja, melyek lehetnek egészen ártalmatlanok, de akár súlyosak is.

        Mi okozhat hátfájást a légzés közben?

        A légvétel közbeni hátfájás sok betegségre utalhat. Ha a fájdalom éles, lehetséges a mellhártyagyulladás, gerincprobléma, tüdőgyulladás, tüdőrák, tüdőembólia is. Ha a hátfájás mellett légszomj vagy mellkasi fájdalom tapasztalható, akkor fennáll a szívroham vagy a tüdőembólia lehetősége. Ebben a cikkben a légzés közbeni hátfájás néhány lehetséges okát vizsgáljuk és leírjuk, mikor kell orvoshoz fordulnia.

        Milyen a jó iskolatáska? - Előzzük meg a hátfájást!

        A rosszul megválasztott iskolatáska oka lehet a hátfájásnak, a rossz tartásnak és hosszú távon a meglévő gerincferdülést vagy gerincbetegségeket is ronthatja.

        Mit érdemes tudni a hátfájásról?

        A hátfájás rendkívül gyakori, az emberek 60-70 százalékát érinti élete során. A fájdalom többek között eredhet a gerinccsigolyákból, illetve kisízületekből, a gerinc melletti szalagokból és izmokból, az ideggyökökből, de a belső szervekből is kisugározhat.

        Sokszor túlfeszítik a húrt az amatőr futók

        Nem biztos, hogy a futás a legjobb mozgásforma mindenkinek, ennek ellenére az amatőr futók túlnyomó többsége még soha nem kérte ki szakember tanácsát edzés előtt.

        Izomdiszbalansz - Mozgás, de hogyan?

        A helyes testtartás fontosságáról rengeteget hallhatunk, mégis egyre több embernél figyelhetőek meg azok a tartáshibák, amelyek célzott mozgásterápiával elkerülhetőek lennének. Melyek ezek? Hogyan ismerjük fel és milyen mozgásformát válasszunk, ha keresztezett szindrómával van dolgunk?

        Hat tévhit a gerincfájdalomról

        Fáj a derekam! - minden magyar elmondja ezt a mondatot életében legalább egyszer, de inkább többször. Egy kisebb szúró vagy húzódó fájdalom, azonban teljesen normális és hamar elmúlik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.