• Genetikai okokat találtak a skizofréniára

Szerző: Független Hírügynökség

A skizofrénia genetikai hátteréről közölt három tanulmányt a londoni Nature című tudományos magazin. A tudósok régóta feltételezik, hogy ennek a bonyolult agyi rendellenességnek genetikai okai is vannak, de eddig nem találtak "bűnös" gént.

A három tanulmány készítői több ezer skizofréniás személyt vizsgáltak meg, és megfelelő számú kontrollcsoportot is. Azt találták, hogy a skizofréniásoknál többször fordult elő a génállomány meghatározott helyein génhiány vagy génkettőződés, mint az egészségeseknél.

Ezek szerint a skizofréniásoknál 15 százalékkal gyakrabban fordultak elő DNS-változások az 1-es, a 15-ös és a 16-os kromoszómán, mint az egészségeseknél. Ezen kívül a kutatók megerősítették azt a korábbi feltevést, hogy a skizofréniásoknál a 22-es kromoszóma egy helyén is gyakoribb az eltérés.

A kutatók szerint a felfedezés alapvetően járul hozzá a skizofrénia megértéséhez. De egyben óvatosságra is intenek, mert a 15 százalékos eltérés nem elég nagy ahhoz, hogy genetikai vizsgálattal ki lehetne mutatni a skizofrénia kockázatát.

A tévképzetekkel és hallucinációkkal járó skizofrénia, másképpen hasadásos elmezavar 100 emberből eggyel előfordul élete során, általában a kamaszkorban vagy a fiatal felnőttkorban.

A kromoszómák azok a makromolekulák, amelyekbe "becsomagolva" találhatók a sejtmagban a géneket tartalmazó DNS-molekulák. Az ember sejtmagjaiban 23 pár kromoszóma van.

(FH)

Legutóbb frissült: 2008.07.31 15:20

Mellhártyagyulladás

Dr. Brugós László

A betegség tünetei a fájdalmon és nehézlégzésen kívül lehet a láz.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

A skizofrénia kezelése

A skizofrénia a tudomány jelen állása szerint élethosszig tartó, nem gyógyítható betegség. Ám szerencsére ma már jók a kezelési lehetőségek, így sokáig szinte teljes értékű életminőség biztosítható, jó orvos-beteg-család együttműködés és persze valamennyi szerencse esetén.

A Fabry-szindróma

A Fabry-szindróma egy öröklődő genetikai betegség, melyet Johannes Fabry német orvos írt le először, 1898-ban. Ma Magyarországon 50 és 100 közé tehető a Fabry-kórosok száma.

A halszag szindróma okai, tünetei és kezelése

A halszag szindróma, más néven trimetilaminuria egy olyan genetikai, anyagcserét érintő öröklődő megbetegedés, melyben a világon dokumentáltan csak pár száz ember szenved.

Skizofrénia - Számos tévhit él a köztudatban

A skizofréniát övező téveszmék széles körben elterjedtek, a betegség azonban nem azonos a hasadt vagy többes személyiséggel, illetve a hangok hallásával. Mi is akkor a skizofrénia?

A katatónia kezelése

A katatónia egy pszichomotoros szindróma, amely súlyos depresszió, katatón skizofrénia, anyagcserezavarok és neurológiai betegségek keretében léphet fel. Amennyiben a gyógyszeres kezeléssel nem érhető el eredmény, akkor az elektromos áram útján történő görcskeltés terápiás módszerét alkalmazzák. A kezelési módszerek mellett cikkünkben arról is olvashat, mi a teendő, ha egy beteg katatóniás állapotba kerül.

Skizofrénia - Család nélkül nincs orvosság

Sajnos a skizofrénia egyik legrosszabb tulajdonsága, hogy a betegek nagy többsége nem érzi magát betegnek, a kóros gondolatait, hallucinációit valóságként élik meg. Emiatt gyakran nehezen fér bele számukra, hogy nyugtató hatással is járó gyógyszereket szedjenek, orvosi kontrollokra járjanak. Ezen a ponton nélkülözhetetlen a beteg családjának, környezetének a szerepe, akikre óhatatlanul több feladat is hárul.