Franciaországi légikatasztrófa - Kockázata van a hirtelen szabályváltoztatásnak

Szerző: MTI

A Franciaországban lezuhant német utasszállító másodpilótáját öngyilkossági hajlam miatt kezelték a pilótaengedély megszerzése előtti időkben - közölte hétfőn a düsseldorfi ügyészség. A közlemény szerint az eddig kiértékelt orvosi dokumentumok nem utalnak arra, hogy a másodpilótának volt szervi megbetegedése

A másodpilóta több évvel ezelőtt - még a pilótaengedély megszerzése előtt - hosszabb ideig pszichoterápiás kezelésben részesült öngyilkossági hajlam miatt - áll a közleményben.

Öngyilkosság és öngyilkos szándék

Az öngyilkosság valamilyen stresszel teli élethelyzetre adott tragikus válasz, s azért tragikusabb mindennél, mert meg lehetett volna előzni. Öngyilkosság és öngyilkos szándék - Mi állhat a háttérben?>>

Hozzátették, hogy a kezelés lezárása után, egészen a legutóbbi időszakig több alkalommal előfordult, hogy orvosnál járt és betegállományba helyezték, de anélkül, hogy öngyilkossági hajlamot vagy idegenekkel szembeni erőszakosságra vonatkozó hajlamot állapítottak volna meg nála.

A düsseldorfi ügyészség a katasztrófa körülményeinek vizsgálatát vezető marseilles-i ügyészség felkérésére folytat eljárást a francia hatóság által Andreas Lubitzként azonosított másodpilótával kapcsolatban, aki a vizsgálat jelenlegi állása szerint valószínűleg szándékosan kormányozta hegyoldalnak a repülőgépet az előző héten kedden a francia Alpokban.

A hétfői közleményben hangsúlyozták, hogy eddig nem került elő olyan dokumentum, amelyben a másodpilóta bejelentette volna, hogy a katasztrófa előidézésére készül, vagy amelyben magára vállalt volna ilyen cselekményt. A környezetében - ismeretségi körében, családjában, kollégái körében - folytatott vizsgálatok, tanúmeghallgatások pedig nem mutattak ki olyan körülményt, amely bármilyen lehetséges indítékra utalna.

A düsseldorfi ügyészség kiemelte, hogy csupán a vizsgálat jelenlegi állását bemutató, előzetes megállapításokat tesz, és nem vesz részt a - a közleményben névvel nem megnevezett - másodpilóta motivációit illető találgatásokban.

Öngyilkosság - Megakadályozható lenne?

Ismeretes, hogy Magyarország a befejezett öngyilkosságok területén mindig előkelő helyen állt, bár az elmúlt 20 évben a statisztika javult. Ettől még továbbra is szem előtt kell tartani az öngyilkosságot, amely sokszor tabu és a társadalom elítéli, megbélyegzi az öngyilkosságot elkövetőt. Öngyilkosság - Megakadályozható lenne? Mit tegyünk?>>

Korábban több német lap közölt értesüléseket az eljárás résztvevőire hivatkozva. A Bild am Sonntag című vasárnapi lap szerint Andreas Lubitzot a retinaleválás nevű szembetegséggel kezelték és attól félt, hogy megvakul. Az egyelőre nem ismert, hogy a gond szervi vagy pszichoszomatikus természetű volt-e, az viszont valószínű, hogy miatta elveszítette volna pilótaengedélyét a következő foglalkozás-egészségügyi vizsgálaton, amely júniusban lett volna esedékes. A hétfői ügyészségi közlemény nem támasztja alá az értesülést.

A Welt am Sonntag című vasárnapi lap értesülése szerint a másodpilóta súlyos depresszióban és úgynevezett szubjektív túlterhelési szindrómában szenvedett, több idegorvos és pszichiáter kezelte.

A düsseldorfi ügyészség pénteken közölte, hogy a másodpilóta düsseldorfi lakásában lefoglalt iratok között betegállományba helyezésről szóló aktuális, a keddi napra is vonatkozó, összetépett dokumentumok is voltak, ami arra utal, hogy beteg volt és ezt titkolta.

A Germanwings német légitársaság Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe a fedélzeten 150 emberrel március 24-én délelőtt csapódott hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban.

Közlekedési hatóság: kockázata van a hirtelen szabályváltoztatásnak

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) szerint kockázatos a légiközlekedés szabályain hirtelen, "indulatból" változtatni, mert újabb biztonsági kérdéseket vethet fel egy esetleges módosítás.

Hogyan ismerjük fel az előjeleket?

Hazánkban sajnálatos módon kiugróan magas az öngyilkosságok száma. Az sem ismeretlen tény, hogy a karácsonyi ünnepek alatt az öngyilkosságok, illetve öngyilkossági kísérletek száma kismértékben megnövekszik, különösen az egyedül élők körében. Ismerjük fel az árulkodó jeleket és szükség esetén segítsünk bajba jutott ismerőseinken! Öngyilkosság - Hogyan ismerjük fel az előjeleket?>>

Győri Gyula, az NKH elnöke ezt egy budapesti, újságíróknak szervezett háttérbeszélgetésen mondta hétfőn. Közlése szerint a repülés szakmai környezete jól szabályozott, mivel korábban "vérrel írták" a szabályokat, emiatt vethet fel újabb kérdéseket egy módosítás. Emlékezetett, hogy a kabinajtók nyithatatlanná tételét a 2001. szeptember 11-i terrorcselekmények után vezették be, mert megvédi a pilótákat, de most ez is közrejátszott egy katasztrófában. Azt mondta, nem emlékeznek arra, hogy Európában bárki be akart volna hatolni a kabinba.

Hangsúlyozta, nem számít, hogy a pilóta kezdő volt-e, hiszen nekik is teljesíteniük kell a légialkalmassági feltételeket. Megjegyezte, hogy minden pilótának időszakonként szimulátoros repülés során kell bizonyítania, hogy képes veszélyhelyzeteket kezelni, elhárítani és sokszor vannak olyan események egy-egy repülés során, amelyet az utasok ugyan nem vesznek észre, de a pilótáknak meg kell oldaniuk.

Győri Gyula közölte továbbá, addig, amíg nem találják meg a repülési adatrögzítő készüléket és nem folytatják le a szükséges vizsgálatokat, addig véglegeshez közeli ítéletet nagyon kockázatos mondani. Kérdésre válaszolva hozzátette, hogy nem tudni, milyen adatok kerülhetnek elő az adatrögzítőből, ami árnyalhatja a baleset jelenleg ismert körülményeit, ugyanakkor nagyon fontos adatokkal szolgálhatnak ahhoz, hogy levonják a következtetéseket.

Hardicsay Gábor, nyugállományú hatósági főorvos a beszélgetésen azt mondta, 40 éves korig minden pilótának kötelező megjelennie 12 havonta egy részletes egészségügyi vizsgálaton, ezek elegendőek arra, hogy feltérképezzék a pszichés állapotot, de előrejelzésre ezek sem képesek. További vizsgálatokat csak akkor rendelnek el, ha valamilyen problémát találnak.

Arról a pilótának kötelező a munkáltatóját értesítenie, hogy bármilyen orvosi vizsgálaton megfelelt-e vagy sem. Az uniós irányelv arra vonatkozó szabályokat részben adatvédelmi okokból azonban nem tartalmaz, hogy az orvosnak a munkáltatót értesítenie kell - mondta.

Hangsúlyozta: a pilóták 99,9 százaléka jogkövető, a rendszer a bizalomra épül, és az "a rendszerben nincs benne", ha egy munkavállaló szándékosan akarja megtéveszteni a munkáltatóját.

A Germanwings német légitársaság Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő A320-as gépe, fedélzetén 150 emberrel március 24-én délelőtt csapódott hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban. A katasztrófa körülményeinek vizsgálatát vezető marseille-i ügyészség szerint a másodpilóta bezárkózott a pilótakabinba, és valószínűleg szándékosan vezette a gépet a hegyoldalnak. Andreas Lubitz súlyos depressziótól szenvedett és rendszeres orvosi ellenőrzés alatt állt, ráadásul a tragédia napján betegállományban kellett volna lennie. A pilótaengedély megszerzése előtti időkben öngyilkossági hajlam miatt kezelték.

(MTI)

Hozzászólások (0)

Cikkajánló

Asztma Asztma

Az asztma és a tisztítószerek használatának összefüggése.

Teltház van a gyermekpszichiátrián...

Teltházzal működik a Vadaskert Gyermek- és Ifjúságpszichiátriai Kórház és Szakambulancia. Idén a 2019-es, vagyis COVID előtti őszi időszakhoz...

Hogyan előzhetjük meg az...

Az önismeret, a tudatos jelenlét mellett az egyik legfontosabb a megelőzésben az öngondoskodás és az önegyüttérzés. Az önmagunkkal kapcsolatos...

Kérje ingyenes cikkértesítőnket!
Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.