• Mit tehet, ha gyakran kínozza haspuffadás?

      Szerző: WEBBeteg

      A haspuffadás az egyik leggyakoribb emésztőrendszeri panasz, amely a legtöbb egészséges ember életében is előfordult már néhányszor, a népesség 69 százaléka számolt már be puffadásos panaszokról. A puffadás a túlzott gyomor- vagy bélgáztermelés következménye, ami számos kiváltó okra visszavezethető. Hogyan lehet megelőzni a kellemetlen tüneteket? (x)

      Sok tényező meghúzódhat a panaszok hátterében1 a táplálkozási szokásoktól kezdve a gasztroenterológiai elváltozásokig, éppen ezért a kezelési mód is több típusú lehet.

      A bélgáz összetételének aránya nagyban függ a vastagbélben élő baktériumoktól is, melyek segítik a gasztrointesztinalis traktusban fel nem szívódott élelmiszerek emésztését, mielőtt azok a vastagbélbe kerülnének3.

      Milyen tünetekkel jár a haspuffadás?

      • hasi diszkomfortérzés
      • teltségérzet
      • hasfeszülés
      • böfögés
      • bélhangok
      • hasi fájdalom, feszülés

      Mi állhat a fokozott gázképződés hátterében?

      Az emésztési folyamatokra több külső tényező és egyéni szokás lehet hatással. Sok esetben a panaszokat a rohanó életvitelből fakadó kapkodó evés idézi elő, ami a levegőnyelés2 révén puffadáshoz vezet.

      Az sem mindegy, hogy egy-egy étkezés során mennyi ételt fogyaszt el, hiszen a túlevés gyakran okozhatja a gyomor túlterheltségét, ami egyéb tünetek mellett haspuffadással jár.  

      stressz alapvetően hozzájárul az emésztési problémák kialakulásához, ezért sok esetben a feszültség okolható a tünetek megjelenéséért. A napi étkezések során bevitt tápanyagok is vezethetnek bélgáz-képződéshez, pl. magas rosttartalmú ételek fogyasztása, puffasztó vagy székrekedést okozó ételek és fűszeres fogások elfogyasztása után gyakori tünet a bélgázok felhalmozódása és a hasi diszkomfort.

      A puffadás gyakori jele az irritábilis bél szindrómának (IBS), illetve a táplálékérzékenységnek vagy -allergiának (laktózintolerancia, hisztaminérzékenység, gluténérzékenység) is.

      Hogyan kezelhető, hogyan előzhető meg a puffadás?

      Az esetek túlnyomó részében az életmódbeli változtatásokkal4 elmúlnak a kellemetlen panaszok: nyugodt, rendszeres táplálkozás, odafigyelve a kisebb adagok gyakoribb fogyasztására a túlevés elkerülése érdekében. Rendszeresen fogyasszon megfelelő mennyiségű folyadékot, azonban kerülje a szénsavas üdítőket, 

      továbbá a puffasztó ételeket (hüvelyesek, káposztafélék) és a rágózást. Érdemes étkezési naplót vezetni a tünetek fennállása idején, így könnyen kiszűrhető, mely tápanyagok okozhatnak emésztési zavart. Sokat segíthet állapotának javításában a rendszeresen végzett testmozgás is.

      Tüneteit enyhítheti továbbá bizonyos puffadást csökkentő készítményekkel, például szimetikon tartalmú termékekkel, amelyek a bélrendszerben felmalmozódott gázbuborékok falát elvékonyítják – a buborékok felületi feszültségének csökkentésével -, így elősegítik azok könnyebb távozását a szervezetből. Jó megoldás lehet a különféle probiotikumok alkalmazása is, amelyek az egészséges bélflóra fenntartásával szintén hozzájárulnak a megfelelő emésztés visszaállításához.

      Amennyiben tünetei súlyosbodnak, keresse fel kezelőorvosát!

      1Jackowska A., Lukaszyk A. Przeglad Gastroenterologiczny 2008; 3 (5): 243-246.
      2 Dr. Plósz János, gasztroenterológus
      3 G. Herold: Belgyógyászat. B+V Lap-és könyvkiadó Kft., Budapest, 2001.
      4Gas (flatus) – Topic Overwiev URL: www.webmd.com 

      (Lektorálta: Dr. Ujj Zsófia – belgyógyász, hematológus) ESP2016#5327#

      Módosítva: 2016.03.08 13:22, Megjelenés: 2016.03.08 13:22