• A szem nem csak a lélek tükre

      Szerző: WEBBeteg

      Szemgolyónk talán kicsinek és jelentéktelennek tűnhet a maga 2,4 cm körüli átmérőjével és kb. 7,5 grammjával, de nem szabad alábecsülnünk: legalább 80 százalékban határozza meg a tájékozódásunkat. (x)

      Két szemgolyónk védetten, zsírszövetbe ágyazva ül a szemgödörben, ahol a szempillák és a szemhéj óvja épségét a külső hatásokkal szemben. Felszínén izmok tapadnak, vérerek futnak, és könnytermelő, illetve elvezető szervek veszik körül. A könnynek óriási szerepe van szemünk épségére nézve: nemcsak nedvesíti és oxigénnel látja el a szemet, hanem zsírokat, fehérjéket és antibakteriális összetevőket is tartalmaz.

      A szem nem csak a lélek, a betegségek tükre is lehet, nem véletlen, hogy egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek azok a diagnosztikai módszerek, melyek a szem vizsgálatán alapulnak. A szem kivörösödése mögött nemcsak kötőhártya-gyulladás állhat, hanem magas vérnyomás is. Még izgalmasabb kérdés, hogy a szivárványhártya körüli gyűrűk mit jelezhetnek: magas koleszterinszintet ugyanúgy, mint az úgynevezett Wilson-kórt (a rézkiválasztás zavarát).

      A visszafordíthatatlan vakság leggyakoribb oka a világ legtöbb, iparilag fejlett területén – így nálunk is a makula degeneráció (macula degeneratio, AMD), vagyis a sárgafolt elfajulása. Becslések szerint ma a 75 és 80 év közöttiek egyharmada küzd a betegséggel, és a statisztika csak romlik: mivel az emberek várható élethossza növekszik, a betegségben szenvedők száma is nő. A káros UV-sugárzás is olyan folyamatokat indíthat el a szemben, amelyek az úgynevezett szabad gyökök keletkezésével károsíthatják az ideghártyát, és visszafordíthatatlan látásromlást okozhatnak.

      Az első és legfontosabb, amit az ép látásért tehetünk, az a megfelelő folyadékbevitel (napi 2-2,5 liter), illetve a kiegyensúlyozott, vitamindús táplálkozás. Kifejezetten fontos, hogy olyan ételek kerüljenek az asztalra, amelyek antioxidánsokban (pl. C-vitamin, E-vitamin, szelén, cink, réz) gazdagok. A C-vitamin, E-vitamin valamint a réz antioxidáns hatásuknak köszönhetően hozzájárulnak a sejtek oxidatív stressz elleni védelméhez. A szem egészsége és a normál látás fenntartásának szempontjából előnyös a B2-vitamin és A-vitamin bevitele. A-vitaminban gazdag a máj, a vaj és a spenót. Nem szabad elfeledkeznünk a luteinről sem, amely a szemlencsében és retinában kimutatható karotinoid.

      (WEBBeteg)

      Legutóbb frissült: 2015.03.16 05:10
      • WEBBeteg.hu