• Rejtélyesen gyakori leukémia egy falusi körzetben

Szerző: Független Hírügynökség

Az észak-németországi Hamburg közelében olyan gyakori a gyerekkori leukémia, mint sehol másutt a világon. Az elmúlt 20 évben a 15 éven aluli gyereknél felfedezett esetek száma három-négyszer magasabb a szokásosnál.

A Hamburgtól 30 kilométerre délkeletre fekvő Elbmarsch községtársulásban sokan a mindössze két kilométerre található krümmeli atomerőműre és a GKSS tudományos kutatóintézetre gyanakodnak, amelynek szintén van egy kutatóreaktora.

Az elbmarschiak civil szervezete feltételezi, hogy a GKSS kutatóintézetben nukleáris baleset történt 1986 szeptemberében, mindössze fél évvel a csernobili katasztrófa után. A GKSS vezetősége ezt hevesen tagadja.

Leukémia - Kik a veszélyeztetettek?

Mivel a leukémia a gyermekkorban előforduló leggyakoribb daganattípus, sokszor a gyermekkor betegségének tartják. A leukémiákban azonban kilencszer több felnőtt betegszik meg, mint gyermek. A leukémia a veszélyeztetettjei>>

A környékbeli hatóságok viszont több különféle vizsgálatot is végeztettek, de nem tudtak olyan magyarázattal szolgálni a leukémia halmozódására, amelyet minden fél elfogadott volna.

A helybeliek civil szervezete a Minszkből Vlagyiszlav Mironov atomfizikussal végeztetett talajvizsgálatot a GKSS környékén.

A fehérorosz tudós olyan nukleáris sugárzást talált, amely szerinte "semmiképpen sem fordulhat elő természetes úton".

Nehézfémek is okzhatnak leukémiát?

Viszont a GKSS által felkért Axel Gerdes frankfurti egyetemi radioizotóp-szakértő arra a következtetésre jutott, hogy a sugárzás teljesen nomális. De a német szakember sok nehézfémet talált a GKSS körüli talajban: ólmot, arzént, cinket, nikkelt, krómot.

A tudósok szerint a nehézfémek is okozhatnak leukémiát.

A környéken azért fordulhat elő sok nehézfém, mert azon a helyen, ahol ma a GKSS áll, azelőtt 80 éven át lőszergyár működött. Itt találta fel 1865-ben a dinamitot Alfred Nobel svéd vegyész.

Az elbmarschiak a krümmeli atomerőműre is gyanakodnak, ahol két éve tűz ütött ki. A tűz után idén június 24-én nyitották meg újra az erőművet. De azóta is történt két üzemzavar.

(FH)

Legutóbb frissült: 2009.07.08 20:05

Mi okozhat viszketést?

Dr. Csuth Ágnes

A tartós viszketés a kellemetlenségen túl további szövődményeket is okozhat.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

Leukémia és gyermekvállalás

Leukémiás betegség esetén mind a férfiak, mind a nők részéről számos tényező befolyásolja a termékenységet és a biztonságos gyermekvállalás lehetőségét. Az életkortól és a társbetegségektől is függ a nemzőképesség, de leukémia esetén feltétlenül számolni kell a kemoterápiás kezelés vagy esetleges sugárterápia okozta késői hatásokkal.

Osteomyelosclerosis - a betegség tünetei és kezelése

A régebben osteomyelosclerosisnak nevezett és myelofibrosisként is emlegetett betegségről mára kiderült, hogy két, egymástól genetikailag elválasztható betegségről van szó.

A limfómák tünetei és okai

A nyirokrendszer daganatos megbetegedéseit limfómáknak nevezzük, melyek a nyirokszövet sejtjeinek, a T és B limfocitáknak, valamint a histiocitáknak rosszindulatú daganatos burjánzásai.

Abnormális vérsejtképzés: Myelodiszpláziás szindróma

Ez a megnevezés egy hematológiai betegségcsoportot takar, melyek közös jellemzője, hogy a csontvelőben található, ún. haematopoetikus (vérképző) őssejtek rendellenesek, ezért a vérsejtképzés elégtelen (ineffektív) és kóros (dysplasiás).

Túl az akut leukémián

Az akut leukémiák esetén, mint a legtöbb rosszindulatú daganatos betegségnél, az öt évet tartjuk a kritikus határnak abból a szempontból, hogy a beteg megnyugodhat, mert nagy eséllyel meggyógyult. Természetesen akár öt éven túl is lehet visszaesés, de a mindennapokban és az orvosi ellenőrzések gyakoriságában kezd beállni egy rendszer, mely leginkább közelít az egészséges emberek életéhez.

Halálba kergeti a tumorsejteket az új leukémiaellenes szer

A programozott sejthalál serkentésével pusztítja el a daganatokat az a kísérleti gyógyszerjelölt, melynek sikeréről - ritkaságként a lap tematikájában - a Nature folyóirat számolt be a közelmúltban. A nemzetközi szerzőgárda élén a Servier Kutatóintézet Zrt. magyar kutatói állnak. A kutatóintézet együttműködik az MTA TTK Szerves Kémiai Intézetével is.