Migrén és genetika - Először találtak összefüggést

MTI
megjelent:

Egy nemzetközi kutatócsoport először azonosított olyan örökletes, genetikai kockázati tényezőt, amely a migrén gyakori típusával van összefüggésben.

A Nature Genetics című tudományos folyóiratban vasárnap ismertetett tanulmányban 40 orvosi központ vett részt, amelyekben 50 ezernél több ember genetikai profilját elemezték. A vizsgálatba bevontak között súlyos migréntől szenvedő páciensek és egészséges emberek egyaránt voltak.

A genetikai összehasonlításból kiderült, hogy egy apró génváltozat - az rs1835740 jelű - mintegy ötödével növeli a migrén felbukkanásának kockázatát. Ez az allél a 8-as kromoszómán található, és a glutamát nevű hírvivő molekula felhalmozódásában játszik szerepet az agysejtek találkozásánál (a szinopszisoknál), ami a migrén kirobbanásához vezethet a tudósok szerint. A most fellelt DNS-szakasz egy olyan gén mellett található (MTDH/AEG-1), amelynek megváltozó aktivitása szabályozza, hogy mekkora mennyiségben keletkezik a glutamátot az agyi szinapszisokról letisztító fehérje.

A glutamát felhalmozódásának megelőzésére alkalmas anyag hatékony migrénellenes szer lehetne. A tanulmány első körében Finnországban, Németországban és Hollandiában hasonlították össze 3 ezer migrénes, valamint 10 ezer nem migrénes ember genomját. A második fázisban az így kapott eredményeket vetették egybe újabb 3 ezer migrénes és 40 ezer migréntől nem szenvedő ember genetikai állományával. Az adatok szerint a migrén az európai nők 17, a férfiak 8 százalékát érinti, a legtöbb páciens 35 és 45 év közötti.

Cikkajánló

Migrénem lehet? A migrén tünetei

Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus
Migrén
A migrénes fejfájás rendkívül kínzó lehet, gyakran egyéb tünetek is kísérik, például émelygés, hányás, kifejezett fény- és hangérzékenység. Mi a migrén és milyen tünetekkel jár?
Krónikus fejfájás

Tippek krónikus fejfájásban szenvedőknek.

Hátfájás

Mit érdemes tudni a hátfájásról?

WEBBeteg - Dr. Szappanos Zsuzsanna, neurológus
WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus
WEBBeteg - Dr. Bessenyei Mónika, neurológus
WEBBeteg - Dr. Balogh Andrea, gyermekgyógyász, Dr. Kerekes Éva, neurológus, gyermekneurológus
WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.