• Migrén és genetika - Először találtak összefüggést

Szerző: MTI

Egy nemzetközi kutatócsoport először azonosított olyan örökletes, genetikai kockázati tényezőt, amely a migrén gyakori típusával van összefüggésben.

A Nature Genetics című tudományos folyóiratban vasárnap ismertetett tanulmányban 40 orvosi központ vett részt, amelyekben 50 ezernél több ember genetikai profilját elemezték. A vizsgálatba bevontak között súlyos migréntől szenvedő páciensek és egészséges emberek egyaránt voltak.

A genetikai összehasonlításból kiderült, hogy egy apró génváltozat - az rs1835740 jelű - mintegy ötödével növeli a migrén felbukkanásának kockázatát. Ez az allél a 8-as kromoszómán található, és a glutamát nevű hírvivő molekula felhalmozódásában játszik szerepet az agysejtek találkozásánál (a szinopszisoknál), ami a migrén kirobbanásához vezethet a tudósok szerint. A most fellelt DNS-szakasz egy olyan gén mellett található (MTDH/AEG-1), amelynek megváltozó aktivitása szabályozza, hogy mekkora mennyiségben keletkezik a glutamátot az agyi szinapszisokról letisztító fehérje.

A glutamát felhalmozódásának megelőzésére alkalmas anyag hatékony migrénellenes szer lehetne. A tanulmány első körében Finnországban, Németországban és Hollandiában hasonlították össze 3 ezer migrénes, valamint 10 ezer nem migrénes ember genomját. A második fázisban az így kapott eredményeket vetették egybe újabb 3 ezer migrénes és 40 ezer migréntől nem szenvedő ember genetikai állományával. Az adatok szerint a migrén az európai nők 17, a férfiak 8 százalékát érinti, a legtöbb páciens 35 és 45 év közötti.

Legutóbb frissült: 2010.08.31 09:33

Depressziós a párom

Dr. Veress Dóra, pszichiáter

Hogyan lehet rábírni valakit, hogy akarata ellenére elfogadja a segítséget?

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

Mi állhat a fejfájás hátterében?

Érezte már, hogy a fájdalomtól lüktet és hasogat a feje? Legszívesebben eldobna mindent, és egy sötét szobában pihenne egész nap? Ilyen és hasonló tünetekkel rengeteg ember küzd, nap mint nap.

A migrénnek is lehet haszna

A migrén rengeteg szenvedést okoz az abban szenvedőknek. Az elviselhetetlen erősségű fejfájás, gyakran hányingerrel, hányással, látászavarral jár. Egy-egy migrénes roham napokig is tarthat, munkaképtelenné téve az érintettet. Egy kutatás eredménye azonban némi vigaszt jelenthet a migrénben szenvedőknek.

Fejfájás gyerekeknél - Mi okozhatja?

A gyerekkori fejfájás hátterében számos ok állhat. Lehet éhség, kialvatlanság, stressz, lehet fülgyulladás, láz, agyhártyagyulladás, fejsérülés, vérszegénység, egyes gyógyszerek is fejfájást provokálhatnak stb. Egyszerű vírusfertőzés is indulhat fejfájással.

Mikor forduljunk orvoshoz migrénes fejfájásunkkal?

A migrén krónikus betegség, amelyet gyakran nem diagnosztizálnak és ezért nem is kezelnek megfelelően. Súlyos vagy szokatlan tünetek esetén keresse fel kezelőorvosát!

Fáj a feje? A helytelen rágás is állhat a hátterében!

Vannak, akik évekig szenvedne kínzó fejfájástól, orvostól orvosig járnak, ám az okot nem találják. Gyakran csak egy fogorvosi vizsgálat során derül fény, a háttérben meghúzódó problémára.

Migrénje van? Ezeket az ételeket kerülje, és így kezelje a fájdalmat

A migrénes fejfájás általában hirtelen és pulzáló fájdalommal jelentkezik. A fájdalomérzet fény hatására erősödhet, s gyakran a migrént egy figyelmeztető jelenség, az úgynevezett aura előzi meg.