• Ünnepi étkezési tippek tiltások nélkül

        Szerző: Well pr

        Az ünnepek nem az önmegtartóztatás időszaka, mégis érdemes pár praktikus tanácsot megszívlelni, hogy a mértéktelenség elkerülésével a jövő évet is jó formában kezdhessük.

        Alkohol és gyógyszer

        A legtöbb gyógyszer fogyasztása alatt szigorúan kerülni kell az alkoholt, mert egészen váratlan hatásokkal kell szembenéznünk. Van azonban néhány gyógyszercsoport, melyre nem jelentős, vagy nincs hatása az alkoholnak. Alkohol és gyógyszer: kiszámíthatatlan hatások>>

        A megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztás és a helyes táplálkozási elvek betartása sokat segíthetnek abban, hogy ne essünk túlzásokba akkor sem, ha kalóriadúsabb ünnepi ételek, sütemények és alkoholos italok kerülnek az asztalra. A téli folyadékbevitelnél is fontos a változatosság, de a desszertborok, pezsgők és likőrök vagy a tömény italok nem alkalmasak folyadékpótlásra, ezért fogyasztásukkor kifejezetten ajánlott, hogy elegendő más folyadékot is igyunk – figyelmeztetnek az Európai Hidratációs Intézet szakértői.

        „Egy kis odafigyeléssel nagyon sokat tehetünk azért, hogy az ünnepek alatt ne szaladjanak fel ránk plusz kilók és az asztalra kerülő finomságokat se kelljen megvonni magunktól – mondja Antal Emese dietetikus, az EHI tudományos munkatársa. Fontos, hogy ne rúgjuk fel teljesen a helyes táplálkozási szabályokat, például a napi többszöri étkezést, és figyeljünk oda a megfelelő folyadékbevitelre is, ami hangsúlyosan nem az alkoholos italokból származik.”

        Hirdetés

        Táplálkozási tippek az ünnepekre

        -    Ne adjuk fel a napi többszöri étkezést!
        Ne szűkítsük le a napi étkezéseink számát egy nagyra a több kisebb helyett, a lehető legjobb, ha 4-5-ször étkezünk egy nap. Ha egész nap semmit nem eszünk és kiéhezetten látunk neki a nagy karácsonyi ebédnek vagy a szilveszteri vacsorának, egészen biztosan jóval több kalóriát veszünk magunkhoz, mintha előtte nem hagytunk volna ki étkezéseket. Különösen érdemes odafigyelni az ünnepek alatt is a reggelire, ez semmiképp ne maradjon el!

        Karácsonykor is étkezhetünk egészségesen!

        Az adventi időszakban nagyon sok ünnepi finomság, különlegesség kerül az asztalra, de az ünnepi vásári forgatagban is szívesen kóstolgatjuk az édességeket, a jellegzetes ünnepi ételeket. Karácsonykor is étkezhetünk egészségesen! Hogyan?>>

        -    Kisebb tányér, kisebb adag!
        Az étkezés ünnepi jellegét ne az adja meg, hogy mértéktelenül eszünk, és nagy adagokat fogyasztunk! A megszokottnál bőségesebb kínálatból inkább úgy kóstoljunk többet, hogy mindenből egy keveset veszünk. Segít az is, ha a most divatos, hatalmas tányérok helyett kisebbekkel terítjük meg az ünnepi asztalt.

        -    Az egészséges ételeknek is van kalóriatartalma!
        Ne feledjük, az egészséges ételeknek, például az olajos magvaknak, aszalt gyümölcsöknek is van kalóriatartalma, sokszor nem is kevés, azokat se fogyasszuk korlátlanul!  

        -    Előétel vs. főétel
        Ha az előételként, köretnek kínált salátával és zöldséggel megpakoljuk a tányérunkat, feltehetően kevesebbet fogunk enni a főételből és főként a desszertből. Nem mellékesen a zöldségeknek még a víztartalma is magas, így a megfelelő folyadékmennyiség elérésében is segítenek.

        Ünnepi veszélyek

        Közelednek az ünnepek, s nem árt, ha tisztában van annak potenciális egészségügyi kockázataival. Előfordulhatnak allergiás reakciók, étkezés okozta problémák, alkohol-gondok és az ünnepek által kiváltott depresszióval is számolni kell. Ünnepi veszélyek>>

        -    Lassan enni és kiélvezni minden egyes falatot!
        Ha lassabban eszünk, megrágjuk az ételt, nemcsak az ízeket élvezhetjük jobban, de nagy valószínűséggel kevesebb kalóriát is juttatunk a szervezetünkbe.

        -    A leveseknek folyadékpótló és telítő ereje van!
        A levesek víztartalmát is kihasználhatjuk a napi folyadékbevitelre, amelynek 2-2,5 liter ajánlott mértékére az ünnepek alatt is oda kell figyelni. Jobban kordában tarthatjuk az étkezési túlkapásokat, ha levest is eszünk, hisz telítő ereje is van.

        -    Figyeljünk oda a napi folyadékbevitelre!
        Nagy hidegben használjuk ki a teák melegítő hatását. Egy finom, meleg ital akár társaságban, akár egy könyv mellett igazán kellemes perceket szerezhet. Gyümölcs is legyen az asztalon vendégváráskor, amely magas víztartalma miatt nemcsak a folyadékbevitelhez járul hozzá, de akár édesség helyett is szóba jöhet.

        -    Az alkohol nem pótolja a folyadékot!
        Az alkoholos italok közül kizárólag az alacsonyabb alkoholtartalmú sörök tartalmaznak elég vizet ahhoz, hogy hidratálják a szervezetet. A desszertborok, pezsgők, likőrök és különösen a tömény italok ezzel szemben nem alkalmasak folyadékpótlásra, ezért fogyasztásukkor kifejezetten ajánlott, hogy elegendő vizet is igyunk.

        -    A társaság nem jár együtt kalóriabevitellel!
        A szeretteinkkel való együttlét, a baráti beszélgetések önmagukban is kellemessé és meghitté teszik az ünnepet, nem kell állandóan enni közben. Ha pedig egy séta, korizás vagy hógolyózás erejéig kimozdulunk otthonról, akkor energia-egyensúlyunk megtartásáért is teszünk, hiszen a mozgással kalóriát égetünk el.

        Ha szeretne többet megtudni a folyadékbevitel jelentőségéről, vagy tájékozódna a vízzel, ezzel a létfontosságú tápanyaggal kapcsolatos legújabb tudományos kutatásokról, látogassa meg az Európai Hidratációs Intézet angol nyelvű honlapját: (http://www.europeanhydrationinstitute.org/.)

        (Well PR)

        Módosítva: 2014.12.28 14:55, Megjelenés: 2014.12.28 14:55
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Önálló fejfájások

        Önálló fejfájások

        Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

        A visszatérő fejfájások túlnyomó többsége az önálló fejfájások közé sorolható.

        Belgyógyászati vizsgálat

        Belgyógyászati vizsgálat

        Dr. Ujj Zsófia Ágnes

        Mi történik konkrétan a belgyógyászati vizsgálaton férfiak esetében?

        Régi-új találmány: Erjesztett ételek

        Az utóbbi évtizedekben született kutatási eredmények fényében a táplálkozás jelentősége felértékelődött, hiszen ma már tudjuk, hogy az emésztőrendszer meghatározó szerepet tölt be a test és lélek működésében.

        Mennyi folyadékra van szüksége naponta egy felnőttnek?

        Mintegy három liter folyadékra van szüksége egy átlagos súlyú felnőttnek naponta; a pontos mennyiséget a testsúly határozza meg.

        Ünnepeljen boldogan!

        A karácsony a legszebb ünnep, de sokan nem tudnak felhőtlenül örülni, eszükbe jut, hogy elfelejtettek valamit, valami nem úgy sikerült, ahogy várták, sőt már az ünnepekre való készülődés is nagy megterhelést jelent számukra.

        Ünnepi veszélyek

        Közelednek az ünnepek, s nem árt, ha tisztában van annak potenciális egészségügyi kockázataival. Előfordulhatnak allergiás reakciók, étkezés okzta problémák, alkohol-gondok és az ünnepek által kiváltott depresszióval is számolni kell.

        Az ünnepekkel járó gyomorproblémák

        Az ünnepek nem kímélik a gyomrot. December elejétől folyamatos terhelésnek van kitéve, a mikuláscsomag tartalmától a karácsonyi vacsorákon át egészen a szilveszteri pezsgőzésig. A túlzott étvágy álmatlan éjszakákkal, puffadással és gyomorfájással bosszulja meg magát.

        A bejglitől a cukorbeteg lábszárfekélyig

        Az év végi ünnepek velejárója a gazdagon terített asztal és a sok-sok finomság. Ilyenkor hajlamosak vagyunk sokkal többet, és sokkal kevésbé egészségtudatosan enni, mint egyébként. Ez azonban – a túlsúly mellett – egyéb problémákat is okozhat.

        Életmódtanácsok tüdőrákkal küzdő betegeknek

        A tüdő rosszindulatú daganatában szenvedő betegek életminőségét és gyógyulási esélyeit jelentősen befolyásolhatja a gyógyszeres-sebészeti és sugárkezelésen kívül a betegek kezelések alatti és utáni életmódja.

        Összecsendül két pohár – az ünnepi összejövetelek elé

        A társaságban, alkalmakkor fogyasztott alkohol – ahogy ezt mondani szokás – kiválóan emeli az est fényét, oldja a stresszt, megkönnyíti a beszélgetést.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.