Újabb kövérséggént találtak

Független Hírügynökség
megjelent:

Brit és francia tudósok kimutatták, hogy a PCSK1 jelű gén több változata is okozhat kövérséget. Eddig úgy tudták, hogy ennek a génnek csak egyetlen, méghozzá rendkívül ritka mutációja serkenti el a hízást.

A kutatók 13 ezer európai kövér ember genomját hasonlították össze egy normál súlyú kontrollcsoport génállományával. Kiderült, hogy a kövéreknél sokkal gyakoribb volt a PCSK1 jelű gén három változatának előfordulása. Ugyanezek a génváltozatok vannak jelen a gyermekkori kövérségnél és a kevéssé szélsőséges túlsúlyosságnál is.

A PCSK1 jelű gén termeli a prokonvertáz-1 enzimet, amely döntő szerepet játszik az étvágyat és az anyagcserét szabályozó hormonok aktiválásában. E hormonok közé tartozik az inzulin és a glukagon, amelyek a cukor, illetve a szénhidrátok lebontását irányítják, továbbá egy olyan molekula, amely a jóllakottságot jelzi az agynak.

A tanulmányozott populáció csaknem 25 százalékánál a prokonvertáz-1 enzim kissé eltérő, és a szokásosnál aktívabb, állapították meg a kutatók.

A fejlett országokban járványszerű méretekben terjed a kövérség. Az okok összetettek, szerepet játszik az ülő életmód valamint a túlzott zsír- és cukorfogyasztás. De egyre több tanulmány mutatja ki, hogy genetikai háttere is van a kövérségnek.

A Nature című brit tudományos folyóiratban júniusban jelent meg egy tanulmány, amely szerint az MC4R gén is szerepet játszik az étvágy alakulásában, valamint az energiaháztartás szabályozásában. Az új génváltozatok szerepét felfedező brit és francia tudósok feltételezik, hogy még az év során 10-12 kövérséget okozó gént fognak azonosítani.

A tanulmány a Nature című brit tudományos folyóiratban jelent meg vasárnap.

(FH)

Cikkajánló

Penészes élelmiszer

Mi bajunk lehet, ha ettünk belőle?

Alacsony vagyok

Ha ez zavar, alkalmazható növekedési hormon?

WEBBeteg - Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember
WEBBeteg - Huszár Zsoltné dr., szakgyógyszerész
WEBBeteg - Dr. Ujj Zsófia Ágnes, belgyógyász, hematológus
WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, klinikai farmakológus
WEBBeteg - Dr. Zsuga Judit, neurológus, klinikai farmakológus
Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.