Több mint félezren fordultak az Egészségbiztosítási Felügyelethez
Az Egészségbiztosítási Felügyelet (EBF) csaknem 530 esetben indított hatósági eljárást a kórházakkal, szakrendelőkkel és háziorvosokkal szemben a biztosítottak panaszai alapján - derül ki a felügyelet féléves beszámolójából.
Ez a szám másfélszerese a tavalyi év ugyanezen időszakában indított eljárásoknak. A korábbihoz hasonlóan a felügyelethez érkező panaszok többségében a nem megfelelő ellátást, a tájékoztatás hiányát, a dokumentációs hiányosságokat, valamint a bánásmódot kifogásolják.
Főleg a kórházak és a szakrendelők nőgyógyászatával, sebészetével és belgyógyászatával voltak elégedetlenek a biztosítottak.
A féléves beszámolóból kiderül: a biztosítottak jogainak védelmére létrehozott felügyelethez az első hat hónapban telefonon, levélben és e-mailben összesen 2235 megkeresés érkezett.
Ebből 715 volt panasz, a többi egyéb bejelentés, tájékoztatás kérés volt.
Egyre gyakrabban érdeklődnek illetve tesznek panasz a felügyeletnél amiatt, jogos-e, hogy egyes intézményeknél pénzt kérnek tőlük egyes egészségügyi ellátásért, így például az oltás beadásáért, a tüdőszűrés elvégzéséért, vagy egy meghatározott műtétért.
35 százalékban adtak igazat a panaszosnak
Az első hat hónapban a felügyelet 350 első fokú határozat született, ebből 35 százalékban a panaszosnak adott igazat a hatóság, 65 százalékban azonban nem állapított meg jogsértést.
Csaknem 100 esetben szabott ki pénzbírságot a Felügyelet.
A bírságok 72 százalékát kórházakra és szakrendelőkre a fennmaradó 28 százalékot a háziorvosokra illetve a mentésre és betegszállításra.
Az EBF nemcsak a beérkezett panaszok alapján, hanem saját hatáskörben is kezdeményezett ellenőrzéseket, összesítette a kórházi várólistákat, munkatársai elemzést készítettek többek között az önkéntes egészségpénztárakról és PET/CT vizsgálatokról és vizsgálták a kórházakban az egyenlő bánásmód és esélyegyenlőség érvényesülését is.
A felügyelet bővítette azt az adatmennyiséget is, amely a kórházakról és rendelőkről rendelkezésre áll: az érdeklődők az EBF honlapján a minőségi indikátorrendszer alatt jelenleg már több mint 100 ezer adatot kérdezhetnek le az intézményekről.
(FH)