• Leállították a máj öregedését egerekben

Szerző: Független Hírügynökség

Amerikai tudósoknak sikerült kísérleti egereknél megállítani a máj öregedését, erről vasárnap számoltak be a Nature Medicine című brit tudományos lap internetes változatában. A kutatók ugyanis meg tudták akadályozni, hogy a májsejtekben felhalmozódjanak a károsodott fehérjék.

Ez az első eset, hogy sikerült élő állat valamely teljes szervében megállítani az idős kori leépülést előidéző fehérjefelhalmozódást. A felfedezés később életmeghosszabbító megoldásokhoz is elvezethet.

A kísérletben 22-26 hónapos, génmanipulált egerek vettek részt. Ez az életkor a rágcsálóknál olyan, mint ha egy ember elmúlt már 80 éves. A kutatók által alkalmazott módszer hatásra az agg egereknél a máj ugyanolyan jól funkcionált, mint a fiatal felnőtt egereknél.

A normális egereknél viszont ilyen idős korban a májfunkció romlott. Sok időskori betegségnél az történik, hogy a különböző szervek sejtjeiben már nem működik jól az elpusztult vagy károsodott fehérjék "kitakarítását" végző úgy nevezett CMA mechanizmus. A CMA mechanizmus egyik eleme egy specializálódott molekula, amely megragadja a rossz fehérjét, és odaszállítja a sejthártyához rögzülő enzimzsákokhoz, a lizoszómához. Ott egy receptormolekula bejuttatja a rossz fehérjét a zsákba, ahol aztán gyorsan megemésztődik.

Az öregedés előrehaladtával ezek a receptorok kezdenek rosszul működni, ezért a rossz fehérjék felhalmozódnak a sejtben. Korábban azt gondolták, hogy mindez az öregedés következménye. Az Ana Maria Cuervo vezette kutatócsoport viszont arra a következtetésre jutott, hogy fordítva van, és éppen ennek a mechanizmusnak a károsodása váltja ki az öregkori funkcióromlásokat.

Az amerikai kutatók szerint a májsejtek öntisztító funkciójának megromlása következtében a máj az egész szervezet méregtelenítését is rosszabbul végzi, méghozzá éppen abban az életszakaszban, amikor pedig fokozottan volna rá szükség, hiszen a gyógyszerek gyakran már a napi étrend részét képezik.

A genetikailag módosított egereknél a kutatók pótlólag külön receptormolekulákat juttattak a sejtekbe, amelyek aztán elvégezték a takarítást a megromlott saját receptorok helyett. Ennek következtében a májfunkció is normálissá vált.

A kísérlet sikere később akár embereknél is beválhatna?

Embereknél ugyan a genetikai módosítás nem jöhet szóba, de Cuervo szerint a felfedezés alapján később kifejleszthetnek olyan gyógyszereket, amelyek mímelik a génmódosítással létrehozott extramolekulákat.

Elképzelhető, hogy ugyanez a tisztítási mechanizmus diétával is helyreállítható. Cuervónak egy még publikálatlan tanulmánya azzal foglalkozik, hogy a kalória-bevitel megszorításával elejét lehet venni a CMA mechanizmus időskori romlásának. Cuervo szerint az ideális megoldás a megfelelő étrend, nem pedig a tabletta.

(FH)

Módosítva: 2008.08.11 13:39, Megjelenés: 2008.08.11 13:39

Ha COVID-os a gyermek

Fazekas Erzsébet, újságíró

Hogyan igazolja a szülő a hiányzást? A legfontosabb gyakorlati tudnivalók.

Fontos tudni!

koronavirus.gov.hu

Péntektől kötelező a maszkviselés a szabadtéri rendezvényeken is.

Müller Cecília: A koronavírus elleni védekezés alól senki nem vonhatja ki magát

Közös felelősségünk, hogy mindenki a maga helyén védekezzen, ebből senki ki nem maradhat.

Stagnál a vírus örökítőanyagának mennyisége a szennyvízben

Az ország nagy részén stagnál a koronavírus örökítőanyagának mennyisége a szennyvízben - közölte a méréseket végző Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) főosztályvezetője.