Gyógyításra vár a gyógyszergyári image

WEBBeteg, Szinapszis
megjelent:

Nagyon alacsony a hazai gyógyszergyártók és tevékenységük ismertsége, és sok a témához kötődő tévhit is - derül ki a WEBBeteg megbízásából készült reprezentatív felmérésből. A Szinapszis cég által végzett piackutatásban részt vevő 1000 fő közül akadtak, akik kozmetikai cégeket is a gyógyszergyártók közé soroltak.

A magyar lakosság egészség témakörrel kapcsolatos alacsony információigénye, valamint a gyártók aktív jelenlétének hiánya miatt a velük kapcsolatos ismeretek nagyon felszínesek és hiányosak.

A helyzetet tovább rontja, hogy a gyógyszercégekről és tevékenységükről legtöbbször a televíziós műsorokból, hirdetésekből értesülnek a laikusok, amelyek hitelessége és objektivitása sokszor megkérdőjelezhető.

Miért nem szeretjük a gyógyszergyárakat?

Sajnálatos tény, hogy minden második krónikus beteg a megfelelő ismeretek hiányában nem tudja megítélni a hazai gyógyszercégek tevékenységét, ugyanakkor többségük - mintegy 30 százalékuk - jellemzően negatívan vélekedik róluk.

Habár konkrét információ csak ritkán hangzott el a felmérésben, a gyártókkal kapcsolatos észrevételek is nagyon beszédesek. A magyar lakosság mintegy 80 százaléka úgy véli, hogy a gyógyszergyárak jelentős összeget költenek kutatás-fejlesztésre, viszont közel 70 százalékos azok aránya, akik szerint a gyártók extraprofitot realizálnak, és érdekeiket is mindig tudják érvényesíteni.

A hazai gyógyszergyártók tevékenysége kapcsán a legtöbb kritika a cégek társadalmi szerepvállalását és a lakossági szűrőprogramok szervezésében való aktív részvételt érte. Azzal az állítással ugyanis, hogy a vállalatok ilyen jellegű tevékenységek szervezésében aktívan részt vesznek és jelentős szerepet vállalnak, mindössze a megkérdezettek 46 százaléka értett egyet.

A Béres a legismertebb gyógyszergyár

Ahogyan a gyártókkal kapcsolatos ismeretek, úgy a konkrét gyógyszercégek ismertsége is rendkívül alacsony. A spontán módon leggyakrabban említett gyógyszercég említési aránya 34, a második helyen szereplő gyártóé 27, míg a harmadiké mindössze 10 százalék!

A reprezentatív felmérés spontán és támogatott említéseinek összesítése alapján a három legismertebb hazai gyártó a Béres, a Richter Gedeon és az Egis.

Általánosságban elmondható, hogy a válaszadók döntő többsége csak a már régóta Magyarországon működő gyártókat tudja felidézni, míg az új vállalatok ismertsége lényegesen kisebb, a legtöbb külföldi gyártó gyakorlatilag ismeretlen a lakosság körében.

Bár a válaszadók jelentős többsége csak a régi cégek nevét ismeri, azzal azonban csak nagyon kevesen vannak tisztában, milyen néven működik jelenleg az említett vállalat. Például a Chinoin és sanofi-aventis ismertsége együttesen közel 70 százalékos, ám ezen megkérdezetteknek mindössze 15 százaléka tudta, hogy a két társaság valójában azonos gyártót takar.

Az is előfordult, hogy a gyógyszergyártók között kozmetikai vagy gyógyhatású készítmények előállításával, forgalmazásával foglalkozó cégeket is említettek (pl. Vichy, Naturland).

Aktívabb részvétellel növelhető a bizalom

Kapcsolódó cikkek

A kutatásból merített tapasztalatok alapján elmondható: a lakosság igényli az ingyenes szűrő- és felvilágosító programokat. Az ezekben való aktív szerepvállalás révén egyrészt erősödne a gyógyszerkészítményekbe vetett bizalom, másrészt nemcsak a betegséghez társítanánk gondolatban a cégeket, hanem a betegség megelőzéshez, s az egészség megőrzéséhez is.

(WEBBeteg)

Cikkajánló

Cikkértesítő
Értesítés a témában születő új cikkekről.