• Egy új vizsgálat képes előre jelezni a rákot mintegy 13 évvel annak kifejlődése előtt

Szerző: MTI

A rákban szenvedő embereknek rövidebb telomerei vannak; ezek a kromoszómák végén lévő védőkupakok védik meg a DNS-t a károsodástól.

A Harvard Egyetem és az Északnyugati Egyetem kutatói fedezték fel, hogy kicsiny, de jelentős változások mennek végbe a szervezetben már több mint egy évtizeddel azelőtt, hogy diagnosztizálnák a rákot.

Telomer - teszt

Megjelentek az amerikai piacon az emberek biológiai korát eláruló vértesztek, amelyek azonban alkalmatlanok annak megjóslására, hány hónapja vagy éve van hátra valakinek. A tesztek a telomerek hosszát mérik, amelyek a kromoszómák végén lévő "védőkupakok", és amelyek az életkor előrehaladtával egyre rövidülnek. Kaphatóak lesznek a telomer hosszát mérő tesztek>>

Megfigyelték, hogy a kromoszómák végén lévő telomerek, amelyek megakadályozzák a DNS károsodását, jelentősen elkopnak azokban az emberekben, akiknél később daganatos betegség fejlődik ki. Bizonyos esetekben ezek a telomerek 15 évvel idősebbnek tűnnek koruknál.

A telomerek ezeknél az embereknél jóval rövidebbek voltak a kelleténél, és egyre rövidültek körülbelül négy évvel azelőttig, hogy a daganat kifejlődött volna, ekkor hirtelen megállt zsugorodásuk. Minden ilyen változással élő embernél később kifejlődött a rák.

"Ha megértjük a telomer növekedésének ezen mintáját, azt jelentheti, hogy az egy előrejelző biomarker lehet rák esetében" - hangsúlyozta Lifang Hou, az Északnyugati Egyetem Feinberg Orvostudományi Iskolájának professzora, a tanulmány vezető szerzője.

Mivel erős kapcsolatot láttunk a mintázatban a daganatos betegségek legkülönbözőbb típusainál, ezen folyamatok megfelelő vizsgálatát felhasználhatjuk a rák legkülönbözőbb fajtáinak diagnosztizálására - tette hozzá.

Tanulmányukban a kutatócsoport 792 ember telomerjeit mérte 13 éven keresztül, 35-nél fejlődött ki különféle daganatos betegség, köztük prosztata, bőr, tüdőrák és leukémia.

Kezdetben azt fedezték fel, hogy a telomerek sokkal gyorsabban öregedtek, amit hosszának gyorsabb csökkenése jelzett azoknál, akiknél kifejlődőben volt a daganatos betegség, de még nem diagnosztizálták a rákot.

Minden betegnél, akinél kifejlődött a rák, a telomerek 15 évvel idősebbnek tűntek, mint azoknál, akik nem betegedtek meg. Arra is felfigyeltek a szakemberek, hogy ez a felgyorsult öregedési folyamat megállt három-négy évvel az előtt, hogy a rákot diagnosztizálták.

A telomerek minden egyes sejtosztódásnál rövidülnek. Minél öregebb egy ember, annál többször osztódnak a sejtek, és rövidülnek a telomerek. Mivel a rákos sejtek osztódnak és gyorsan nőnek, a szakemberek arra számítottak, hogy a sejtek annyira megrövidülnek, hogy megsemmisítik önmagukat. Ám nem ez történik.

"Azt tapasztaltuk, hogy a daganat eltéríti a telomer rövidülését azért, hogy képes legyen a szervezetben fejlődni" - magyarázta Hou.

A kutatócsoport azt reméli, hogy ha azonosítani tudják azt, miként téríti el a daganat a sejteket, akkor a gyógymódokat is ki lehet fejleszteni annak érdekében, hogy a rákos sejteket önmegsemmisítésre vegyék rá anélkül, hogy az egészséges sejteket károsítanák.

A kutatást az Ebiomedicine online folyóiratban mutatták be.

(MTI; forrás: http://www.telegraph.co.uk/)

Legutóbb frissült: 2015.05.06 12:05

Alzheimer-kór kezelése

Dr. Zsuga Judit

A nyugodt és stabil otthoni környezet csökkenti a viselkedési zavarokat.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

A gyomorégés növeli a rák kockázatát?

Egy kutatás szerint a gyakori gyomorégés megnöveli a torok- és hangszálgyulladás kockázatát. Dr. Mármarosi István, gasztroenterológus főorvos a reflux kezelési lehetőségeire hívta fel a figyelmet.

Étkezési nehézségek a rákkezelés idején - Jó tanácsok betegeknek

Amennyiben rosszindulatú daganatos betegséggel diagnosztizálták, az étrendjére való odafigyelés a terápia fontos részét képezi. A kiegyensúlyozott és az állapotának megfelelő étrend ugyanis hatással lehet a kezelési módszerek (műtét, kemoterápia, sugárkezelés) által okozott mellékhatások mértékére (természetesen csökkentve azokat), emellett a megfelelő tápanyag- és energiaellátás megkönnyíti a felépülést is.

Civilizációs betegség? A halálos ítélet? - Tévhitek a rákról

Ma még sokan úgy tekintenek a rákra, hogy egyenlő a halálos ítélettel. A negatív hiedelmek erősebbek, mint a daganatos betegségekkel kapcsolatos tudás. A gyógyuláshoz is hozzájárul, ha a betegséggel kapcsolatos tudásunk nem a tévhitekre épül.

Daganatos betegségre utaló laboreredmények

Bár alapvetően az adott szervre jellegzetes tumormarkerek segítik a daganatok diagnosztizálását, ezek értékelése sem mindig könnyű. Sokszor észlelhető magasabb tumormarkerszint gyulladás esetén is, ilyenkor az emelkedett érték nem több százszorosa-ezerszerese a normál értéknek. Nem minden tumormarker egy szerv daganatára jellegzetes csak, így előfordul, hogy nehéz beazonosítani a kiinduló szervet.

Növeli-e a rák kockázatát a röntgen és az orvosi képalkotás?

Mindennap ki vagyunk téve természetes forrásokból származó sugárzásnak (ilyen pl.: a földkéregből származó radon gáz, a Napból, csillagokból és a világűrből jövő kozmikus sugárzás és az ételeink, italaink sugárzása is). Azonban felvetődik a kérdés, hogy a mesterséges sugárzás vajon milyen hatással lehet az egészségünkre.

Ráktünetek, melyeket egy férfi sem hagyhat figyelmen kívül!

A rákot minél korábban veszik észre, annál nagyobb az esély, hogy sikeresen kezelhető. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy ismerje a saját testét, és forduljon orvoshoz, ha bármilyen gyanús elváltozást tapasztal. Cikkünkből megtudhatja, hogy férfiként milyen tüneteket nem szabad figyelmen kívül hagynia.