Egyszerűbb lesz a fertőtlenítés - Új tanulmány

Szerző: MTI

Egy új találmánynak köszönhetően a jövőben jóval egyszerűbb és hatékonyabb lehet a fertőtlenítés, az egészségügyi dolgozók - és kézbőrük - megkönnyebbülésére.

A kutatásban több ország is részt vett, vezetője Gregor Morfill, a németországi Max Planck Fizikai Intézet munkatársa volt. A kutatók olyan eszközöket fejlesztettek ki, amelyek plazma segítségével tisztítják a kezet.

Nem járvány, vérmégezés! - Nagy orvosi felfedezések
Semmelweis Ignác kezdte sejteni (amit ma már senki nem vonna kétségbe), hogy egy alapos fertőtlenítős kézmosás megakadályozhatja a gyermekágyas anyák halálát. Igencsak meg kellett küzdenie igaza elismertetéséért.
Nagy orvosi felfedezések>>
Ez az úgynevezett hideg plazma hasonlít a fénycsövekben, illetve TV-készülékekben használtra. A fertőtlenítés csupán néhány másodpercet vesz igénybe, és az ember számára veszélytelen - írja a Der Standard című osztrák lap internetes kiadása (www.derstandard.at).

A plazma eredetileg forró, akár százezer Celsius-fok hőmérsékletű gáz, amelynek molekuláit ionokká és elektronokká bontják szét.

A hideg plazma esetében lényegesen kevesebb gázmolekula kerül ionizált állapotba.

A kutatók által kifejlesztett eszköz elektromos kisüléseket idéz elő a levegőben. A keletkező mikrovillámok a levegő molekuláris oxigénjét vagy nitrogénjét elbontják, több mint 200 kémiai reakciót indítva el. Így jön létre többek között a baktériumok számára halálos hidrogén-peroxid.

Nem kell sem szappan, sem víz - Egyszerűbb fertőtlenítés

Ahelyett tehát, hogy szappannal és vízzel dörzsölgetnék, az orvosoknak a jövőben mindössze egy kis dobozkába kell helyezniük kezüket, hogy a plazma segítségével megtisztítsák. A kutatás kimutatta, hogy a plazma nem csupán baktériumok, de vírusok és gombák ellen is hatékony.

A bacilusok jobban szeretik a nőket

A nők minden jel szerint képtelenek megszabadulni a kezeiken tenyésző baktériumoktól. Egy nemrég közzétett amerikai tanulmány szerint a nők a férfiaknál jóval gyakrabban mosnak kezet, ám az mégis fertőzöttebb.
Hatástalan a kézmosás? >>

Az eszközöket már kipróbálták kézen és lábon, a lábgomba ellen is sikeresnek bizonyultak. Még a zoknit sem kell lehúzni hozzá, az szintén fertőtlenítődik. Ez esetben csupán pár másodperccel tovább tart a folyamat.

A módszer hátterében álló technológia igazából nem újdonság. Már régebben használnak plazmát az orvosi műszerek tisztítására. A fémtárgyaktól a kéz és láb fertőtlenítéséig eljutni azonban nagy lépés - vélik a kutatók.