• Keveset alszanak a fiatalok

        Szerző: MTI

        Az amerikai fiataloknak csak kis hányada alszik jól és eleget - és ez nem csak álmosságot vagy fejfájást okoz, hanem rontja az iskolai teljesítményt is.

        A késői tizenévesek egészségügyi kockázatának tanulmányozására 14-18 esztendős tanulók alvási szokásait vizsgálták. Évekkel ezelőtt egy hasonló fölmérés eredményei alapján a kutatók hangsúlyozták, hogy nincsenek merev szabályok, de ennek a korosztálynak legalább kilenc órai alvásra volna szüksége, de nyolc óránál kevesebb semmiképpen sem elég.

        Hirdetés

          Ételek, melyek segítik a jobb alvást
        Egy pohár langyos (mézes) tej elalvás előtt, minden bizonnyal jólesik, ám nincs rá tudományos bizonyíték, hogy segítené az elalvást. Természetesen mindaz, amit eszünk vagy iszunk, hatással van az elalvásunkra, illetve annak nehézségére. Ételek, melyek segítik a jobb alvást >>
        Most Danice Eaton vezetésével az amerikai Járványügyi és Betegség-megelőzési Központ (CDC) munkacsoportja 12 000 iskolás alvási szokásait vizsgálta.

        A kutatók arra is figyeltek, hogy az igen vegyes amerikai népesség minden rétegéből legyenek tizenévesek, illetve fölmérték, hogy a különféle eredetű, különböző bőrszínű gyerekek között van-e különbség ilyen szempontból. (Az eredményeket a Journal of Adolescent Health közölte.)

        Összességében a 14-18 éveseknek csak nyolc százaléka aludt eleget minden átlagos éjszaka. A többiek napközben álmosak voltak, sokuknál jelent meg depresszió, fejfájás és iskolai teljesítményzavar.

        A korosztályhoz tartozók 10 százaléka csak ötórányi időt töltött éjszakánként alvással, 23 százalék pedig legfeljebb hat órát aludt. Az alváshiány a lányoknál gyakoribb volt, kiváltképp a fekete és a fehér bőrűek körében. A spanyolnyelvű országokból származó diákok éjszakája hosszabbnak bizonyult.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        A napi elfoglaltság ebben a korban legtöbbször azt jelenti, hogy a fiatalok mind később kerülnek ágyba, és reggelente legtöbbször úgy érzik, hogy ez még csak az éjszaka közepe.

        A Nemzeti Alvási Alapítvány kutatási adatai szerint jobb volna a tizenévesek tanulási eredménye, ha minden nap legalább egy órával később kezdenék az iskolai tanulást. A munkacsoport vezetője szerint a jelenlegi rendszerben a fiataloknak a tanítási napokon esténként legkésőbb tíz órakor ágyban volna a helyük.

        A mind magasabb osztályokba lépő tizenévesek társadalmi tevékenységeik, házi feladataik, esetleg különféle munkák miatt még kevesebbet alszanak.

        A szakértők egy része szintén úgy látja, hogy hasznosabb lenne reggelente az első iskolai órát a jelenleginél későbbre tenni.

        (MTI)

        Legutóbb frissült: 2010.02.10 10:06
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        A tenziós fejfájás

        A tenziós fejfájás

        Dr. Zsuga Judit

        Számos ok lehet felelős a kialakulásáért, azonban két formáját különíthetjük el.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Pszichés betegségek, melyek alvászavarral járhatnak

        Alvászavart bizonyos életmódbeli tényezők is okozhatnak, így például pszichoszociális problémák (munkahelyi, magánéleti stressz), váltott műszakos munka, nem megfelelő alváskörnyezet, rossz szokások (pl. kiadós étkezés elalvás előtt, rendszertelen alvás), stb.. Alvászavar azonban számos betegség velejárója is lehet, így különféle testi és pszichés kórképeké. Melyek a leggyakoribb háttérben álló pszichés betegségek?

        A nyaralás is megbolondíthatja a biológiai óránkat

        Sokan régóta tervezgetjük már a nyaralást, amit a munkából kiszakadva kitűnően pihentető időtöltésnek tekinthetünk. De akkor miért van mégis az, hogy sokszor azt érezzük, hogy fáradtabbak, levertebbek vagyunk az állítólagos pihenés után, mint amikor még minden nap a munkában rostokoltunk?

        A testmozgás nem csak a fogyást segíti elő!

        A rendszeres testmozgás, különösen pedig a nagy kitartást igénylő sportok pedig nem csak a fogyást segítik elő, de a hangulatra és az önértékelésre is pozitívan hatnak – így pedig a depressziós tüneteket is csökkentik.

        Okozhat-e betegségeket a kialvatlanság?

        Az alvás zavara nagyon gyakori probléma. Az európaiak kb. egyharmada elégedetlen az alvásával, az orvosi értelemben vett alvászavarok némelyike pedig a leggyakoribb 10 orvosi panasz közé tartozik. Mindnyájan saját tapasztalatból tudjuk, hogy kialvatlannak lenni nem jó - de vajon a fáradtság, nyűgösség és a kialvatlanság többi nappali tünete pusztán kellemetlen vagy esetleg veszélyes is?

        Öngyilkosság - Megakadályozható lenne? Mit tegyünk?

        Ismeretes, hogy Magyarország a befejezett öngyilkosságok területén mindig előkelő helyen állt, bár az elmúlt 20 évben a statisztika javult. Ettől még továbbra is szem előtt kell tartani az öngyilkosság problémáját, amely sokszor tabu és a társadalom elítéli, megbélyegzi az öngyilkosságot elkövetőt.

        Az időjárás-érzékenység

        Időjárás-érzékenységről akkor beszélhetünk, ha az időjárás már valamilyen kialakult betegségre fejt ki negatív hatást, például ízületi porckopásra vagy reumára.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.