• Új felfedezés: curryvel a rák ellen

Szerző: MTI

A curry egyik alkotóelemében található kurkumin elpusztította laboratóriumi körülmények között a nyelőcsőrák sejtjeit, ezért elképzelhető, hogy hatékony rákellenes szer fejleszthető belőle - közölték szerdán ír kutatók.

Az írországi Cork Rákkutató Központ kutatói nyelőcsőrákos sejteket kezeltek kurkuminnal, a a kurkumában lévő sárga színezőanyaggal, amely 24 órán belül elkezdte ölni a kóros sejteket. A British Journal of Cancer című szaklapban közzétett tanulmány szerint a sejtek elkezdték önmaguk megemésztését is.

Korábbi kutatások is utaltak már arra, hogy a kurkumin elnyomhatja a tumort, és azok az emberek, akik sok curryt esznek kevésbé esendőek a rákkal szemben, noha elfogyasztása után a polifenolok közé tartozó vegyület gyorsan elveszti rákellenes tulajdonságait.

Sharon McKenna, az ír tanulmány vezetője elmondta, hogy eredményeik alapján akár rákellenes szert is kifejleszthetnek a kurkuminból. A nyelőcső rákjában világszerte 500 ezer ember hal meg évente, ennek a tumortípusnak mindössze 12-31 százalék a túlélési aránya.

A laborkísérletek azt mutatták, hogy a kurkumin a sejtek közti üzenetek szokatlan rendszerén keresztül pusztítja a ráksejteket. Normális esetben a hibás sejtek programozott "öngyilkosságot" követnek el, ez az apoptózis jelensége.

A programozott sejthalál folyamatában bizonyos fehérjék, a kaszpázok vesznek részt, a kurkumin jelenlétében azonban egy alternatív jelzőrendszer lépett működésbe.

Legutóbb frissült: 2009.10.28 16:41

Tüdőtályog

Dr. Brugós László

A tüdőtályog általában szövődményként jelenik meg. Okok, tünetek és kezelés.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

A gyomorégés növeli a rák kockázatát?

Egy kutatás szerint a gyakori gyomorégés megnöveli a torok- és hangszálgyulladás kockázatát. Dr. Mármarosi István, gasztroenterológus főorvos a reflux kezelési lehetőségeire hívta fel a figyelmet.

Civilizációs betegség? A halálos ítélet? - Tévhitek a rákról

Ma még sokan úgy tekintenek a rákra, hogy egyenlő a halálos ítélettel. A negatív hiedelmek erősebbek, mint a daganatos betegségekkel kapcsolatos tudás. A gyógyuláshoz is hozzájárul, ha a betegséggel kapcsolatos tudásunk nem a tévhitekre épül.

Növeli-e a rák kockázatát a röntgen és az orvosi képalkotás?

Mindennap ki vagyunk téve természetes forrásokból származó sugárzásnak (ilyen pl.: a földkéregből származó radon gáz, a Napból, csillagokból és a világűrből jövő kozmikus sugárzás és az ételeink, italaink sugárzása is). Azonban felvetődik a kérdés, hogy a mesterséges sugárzás vajon milyen hatással lehet az egészségünkre.

A túlfeldolgozott élelmiszerek fogyasztása rákkockázattal járhat

Francia tudósok szerint létezhet kapcsolat a túlságosan feldolgozott ételek - sütemények, csirkefalatok, csomagolt kenyérfélék - fogyasztása és a rák kialakulásának kockázata között, de hangsúlyozták, hogy ennek kiderítésére további kutatásokra van szükség.

Rákellenes világnap - A testmozgás fontosságára hívják fel a figyelmet szakértők

A daganatos megbetegedések megelőzésében és a gyógyulásban is jelentős szerepe van a mozgásnak - mondta Rozványi Balázs, a Magyar Rákellenes Liga elnöke az M1 aktuális csatornán vasárnap, a rákellenes küzdelem világnapján.

Csökkenti a rák kialakulásának kockázatát a mozgás

A rendszeres mozgás, a sport csökkenti a rák kockázatát - emelte ki Rozványi Balázs, a Magyar Rákellenes Liga elnöke.