• Megalkották a DNS háromdimenziós modelljét

Szerző: MTI

Ezzel sikerült rájönniük, hogyan fér be a két méter hosszú DNS-lánc az egyszázad milliméter átmérőjű sejtmagba.

Eddig rejtély volt, hogy a hárommilliárd bázispárt számláló fonal ezt miképp oldja meg.

A cambridge-i Broad Intézet kutatói úgy tették láthatóvá a genom térbeli szerkezetét, hogy a sejtmagban szorosan egymás mellett elhelyezkedő DNS-fonalakat összeragasztották, majd több millió darabra bontották szét, végül pedig egy térbeli térképpé szervezték, amelyen látszanak a szomszédi viszonyok. Eredményeiket a Science című folyóiratban tették közre.

Az aktív és a passzív DNS

Génkészlet-elemzés kedvezményes áron
        Gyorsan fejlődik a génkutatás: kutatók már nyolc héten belül feltérképezik bárki genomját. Hamarosan megismerjük a teljes génkészletünket?
        Génkészlet-elemzés
        kedvezményes áron >>

Olyan, mintha egy lombfűrésszel háromdimenziós puzzle-t állítottunk volna elő, majd számítógépes segítséggel kiraktuk volna - magyarázta a tanulmány egyik szerzője, Nynke van Berkum.

A háromdimenziós modell elárulta, hogy a sejtek örökítőanyagukat két részlegre osztják. Az elsőben találhatóak az aktív gének, amelyekhez könnyen hozzáférnek a fehérjék és más vezérlőegységek.

A másodikban rejlik a passzív DNS, szorosan összecsomagolva. Az egyes DNS-molekulák az aktuális követelményeknek megfelelően váltanak a "gyár" és a pihenőtér között - írja a Der spigel című német lap internetes kiadása (www.spiegel.de).

Sűrűbb, mint egy chip

Az információtárolásra a természet egy szupersűrű, csomómentes modellt alkotott meg.

A DNS egy úgynevezett fraktálgömbben szélsőségesen összetömörödik. Itt több billiószor nagyobb az információsűrűség mértéke, mint egy számítógép chipjén.

A szervezettség révén azonban az örökítőanyag nem gabalyodik össze, továbbra is használható, olvasható marad a sejt számára. A fraktálgömb létezése elméleti síkon már több mint húsz éve felmerült, de csak ez az új módszer bizonyította.

Módosítva: 2009.10.15 11:17, Megjelenés: 2009.10.15 11:17

Hüvelyfolyás terhesen?

Szponzorált tartalom

Vegyük komolyan! A leendő anyukának a saját egészségére is fokozottan figyelnie kell! (x)

Korai menopauza

Cs. K., fordító

Mik a tünetei? Hogyan diagnosztizálják? Mire számíthat? Hogyan kezelhető?

Az F-vitamin - avagy a telítetlen zsírsavak

Az F-vitamin a telítetlen zsírsavak csoportját foglalja magába. Az F-vitamin egy régebbi elnevezés, de mai értelemben már nem soroljuk ezeket a vegyületeket a vitaminok csoportjába, ugyanis a szervezetünk egészséges működéséhez nagyobb mennyiség szükséges belőlük, mint a többi vitaminból.

Mi a testhőmérséklet normál tartománya?

A normális testhőmérséklet számos tényezőtől függ, ideértve az adott személy korát, nemét és aktivitási szintjét.

A légszennyezettség a DNS-t is megváltoztathatja

A szennyezett levegő még rövid ideig tartó belélegzése is olyan folyamatokat indíthat el, mely során egyes génjeink átprogramozzák magukat, annak érdekében, hogy elkerüljék a rák, vagy más betegségek kialakulásának kockázatát –állítják olasz tudósok.

• Hirdetések
      • Partnereink hírei
        Az urológus is csak ember
        Dr. Bánfi Gergely urológussal beszélgettünk a Movember mozgalomról.
        Hüvelyfolyás és terhesség
        Pánikba esni nem szabad. Bízzunk a segítségben.
        A dohányfüstbe ment terv
        Mindenki azzal jár a legjobban, ha rá sem szokik a dohánytermékekre.
      • Orvos válaszol