• Koleszterinfelhalmozódást csökkentő vegyületet találtak

Szerző: Független Hírügynökség

Amerikai tudósok olyan vegyületet találtak, mely megszünteti a sejtekben a koleszterinfelhalmozódást. Ez segíthet az olyan koleszterinfelhalmozódással járó betegségek gyógyításában, mint például a Niemann-Pick betegség.

Amerikai tudósok egerekben azonosítottak egy olyan vegyületet, amely megszünteti a sejtekben felhalmozódó felesleges koleszterint. A felfedezés megnyitja az utat az abnormális koleszterinfelhalmozódással járó, örökletes rendellenességek gyógyítása felé.

A Niemann-Pick betegség

Ilyen rendellenesség a C típusú Niemann-Pick betegség, amelyre az jellemző, hogy genetikai mutáció miatt koleszterin halmozódik fel a sejtek lizoszómájában, abban a sejtszervecskében, mely többek között megemészti a sejtbe behatoló mikrobákat vagy az elhasználódott más sejtszervecskéket. A lizoszómákban felszaporodó koleszterin májbetegségeket, elbutulást és idegelfajulást okoz.

A kutatók azt találták, hogy a CYCLO koleszterinmegkötő vegyület egyszeri adásától is hirtelen felszabadul a sejtekben felgyülemlett koleszterin, és normálisan metabolizálódik (feldolgozódik).

Egyetlen injekció is hat

Az NP-C mutációt mutató egerek már egyetlen CYCLO-injekció után elkezdték ugyanúgy feldolgozni a koleszterint, mint a normális egerek. Majd 49 nap elteltével az egerekben lényegesen alacsonyabb volt a szöveti koleszterin, mint a kezelésben nem részesített egereknél. A kezelt egereknek javult a májfunkciójuk, és kisebb volt náluk az idegelfajulás is.

A felfedezést közzé tevő John Dietschy azonban felhívja a figyelme, hogy még nem az NP-C gyógymódját találták meg. "Még nem értjük, mi is történik molekuláris szinten, csak azt látjuk, hogy ez a vegyület valahogyan ellensúlyozza a genetikai defektust, amely egyeseknél koleszterinfelhalmozódáshoz vezet".

A kutatók következő lépésként azt szeretnék kideríteni, hogy mekkora koncentrációban szükséges a CYCLO jelenléte a koleszterin felszabadításához, mennyi ideig tart a vegyület hatása, és mennyi CYCLO-ra van szükség a beteg állat életének meghosszabbításához. Ehhez először azt fogják vizsgálni, hogy milyen hatása van a vegyületnek, ha hetente adják be.

A kísérletről a Proceedings of the National Academy of Sciences, az amerikai tudományos akadémia hivatalos folyóirata számolt be.

(FH)

Legutóbb frissült: 2009.01.28 09:19

Prosztatagyulladás

BOE - Kulcsár Flóra

Már az első tünetek jelentkezésekor ajánlott felkeresni egy szakorvost.

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

A magas LDL-koleszterin-szint veszélye

A fő oka annak, hogy az LDL-koleszterint rossz koleszterinnek is nevezik, az a sajátossága, hogy ha túl sok van belőle a vérben, megtapad az érfalakon, az általa szállított anyaggal, a koleszterinnel együtt.

B8-vitamin - Miért fontos?

A B8-vitamin (kolin) a B-komplex család tagja, vízoldékony vegyület, mely képes emulgeálni a zsírokat (lipotróp hatású). A kolin (az inozitollal (B9-vitamin) együtt) a lecitin egyik alkotóeleme, elősegíti a koleszterin és a zsírok felhasználását a szervezetben. Az emberi szervezet is képes előállítani ezt a vitamint.

Alkohol, dohányzás, koleszterin és az Alzheimer-kór

Az Alzheimer-kór jellemzően időskorban kialakuló betegség. Változik a magatartás, beszűkül a gondolkodás - hétköznapi nyelven gyakran időskori elbutulásként szokták emlegetni.

Elhízás - Mi van a háttérben?

Az elhízott emberek között csak igen ritkán találunk betegséget a háttérben, általában régi beidegződések és pszichológiai problémák lehetnek a fő okok.

Koleszterin kvíz

A koleszterin minden emberi és állati sejtben megtalálható vegyület. A koleszterin kisebb részét táplálékkal vesszük magunkhoz, a másik, nagyobb hányada a májban képződik. Részt vesz a sejtmembránok felépítésében, az epesavak egyik alkotója, számtalan hormon előállításának kiindulási anyaga. Ön mennyit tud a koleszterinről? Tesztelje tudását!

Hasznos tippek a koleszterinszint csökkentéséért

A megfelelő táplálkozás és a testmozgás segít a koleszterinszint normalizálásában. Ezek az első lépések nemcsak a megelőzésben, de a kezelés során is. A koleszterinszintet csökkentő gyógyszerek nem helyettesítik az egészséges életmódot és táplálkozást, sem az egészséges életmód és táplálkozás nem helyettesíti az orvos által elrendelt gyógyszeres kezelést.