• Etesse a lelkét is! - Őszi táplálkozási tanácsok

        Szerző: WEBBeteg

        A hangulattalan, ködös, nyálkás, hideg, depresszív késő őszi időjárásban sem feledkezhetünk meg a helyes táplálkozásról. Jó hír, hogy bizonyos élelmiszerekkel a hangulatunkon is javíthatunk. Ne feledjük: kevés édesség, több szénhidrát!

        Csak semmi nassolás!

         A triptofán


        A triptofán egy esszenciális aminosav, melyet az agy egy szükséges idegközvetítő, a szerotonin termeléséhez használ, amely sejtek közötti idegimpulzusokat közvetít, valamint a normális alvást szabályozza.A triptofán segít a depresszió és az álmatlanság elleni harcban és a kedélyállapot stabilizálásában.

        Ne egyen édességet! Testének ugyan szénhidrátra, cukorra és energiára van szüksége ahhoz, hogy idegei megfelelően működjenek - ha csökken a vércukorszint, a hangulat is negatív irányba változik, fáradtabbnak érzi magát. Az édességek azonban csak rövid időre nyújtanak segítséget, fogyasztásukat követően még mélyebbre esik a vércukorszint.

        Ha frusztrált, hagyja a csokoládét és menjen ki a napra sétálni! Ugyan a csokoládé lelki vigasz lehet, nemcsak a hangulata, a súlya is emelkedhet. A napsugarak felfrissítik az agyi anyagcserét, boldogságérzést okoznak felesleges kalóriák nélkül és ingyen.

        Hirdetés

        Szénhidrát, gyümölcsök

        A több szénhidrát és a kevesebb fehérje gondoskodik a kiegyensúlyozott hangulatról – egészítse ki a tejtermékeket szénhidráttal, melyeket a szervezet lassabban használ fel: fogyasszon teljes kiőrlésű termékeket, hüvelyeseket, gyümölcsöt és zöldségeket; így lassabban esik le a vércukorszintje.

        Étkezzen rendszeresen és két étkezés között ne éhezzen, különben vércukorszintje leesik és rosszkedvű lesz. Az étkezések között nagyon jó "nasik" a különböző zöldségek és gyümölcsök.

        Különösen télen véd a szénhidrát a rosszkedv és depresszív hangulat ellen. A szénhidrát serkenti a triptofán (lásd fentebb) képződését az agyban, ami a hangulatfokozó szerotonint állítja elő – amit a kevésbé napfényes napokon szervezetünk igényel. Egyen ilyenkor kenyeret, tésztát vagy burgonyát.

        Az omega-3 zsírsav javítja a hangulatot. Ez a zsírsav leginkább a következő, zsírosabb halakban található meg: hering, makréla, lazac, de a repce-, szója-, len-, és mogyoróolajban is megtalálható.

        A salátákat egye a fentebb a már említett olajakkal és fogyasszon halat hetente legalább egyszer. Télen a teljes kiőrlésű gabonatermékek, a hüvelyesek, a krumpli és a tejtermékek különösen jó hangulatfokozók.

        (WEBBeteg - Lektorálta: Dr. Jóna Angelika, gyermekorvos)

        Módosítva: 2008.11.21 16:00, Megjelenés: 2008.11.21 16:00
      • Nyomtatás
      • Cikkajánló

        Ön betartja?

        Ön betartja?

        Dr. Kónya Judit

        Bizonyos gyógyszereket órára pontosan kell szedni. Tartsa be az adagolást.

        A köszvényes diéta

        A köszvényes diéta

        Irinyi-Barta Tünde

        Az egészséges életmódra törekvés az egyik legfontosabb dolog.

        A túlzott C-vitamin-fogyasztás okozhat-e vesekövet?

        A C-vitamin a szervezetünk számára nélkülözhetetlen tápanyag, ezért fontos odafigyelnünk a folyamatos és megfelelő mennyiségű bevitelére. Azonban nem mindegy, hogy milyen formában és mennyiségben fogyasztunk C-vitamint, mivel egyes vizsgálatok eredményei alapján a túlzott C-vitamin-bevitellel nemcsak, hogy jót nem teszünk szervezetünknek, de akár még árthatunk is.

        Hol alakulhatnak ki kövek a szervezetben?

        Mely szervekben alakulhatnak ki leggyakrabban kövek a szervezetben? Mi okozhatja ezeket, milyen tüneteik lehetnek, és hogyan kezelhetők?

        Régi-új találmány: Erjesztett ételek

        Az utóbbi évtizedekben született kutatási eredmények fényében a táplálkozás jelentősége felértékelődött, hiszen ma már tudjuk, hogy az emésztőrendszer meghatározó szerepet tölt be a test és lélek működésében.

        Pajzsmirigybetegek étrendje

        A jód olyan ásványi anyag, amely fontos szerepet tölt be az emberi szervezet működésében. A pajzsmirigy kiszűri a jódot a véráramból és elraktározza, ezért fontos, hogy a táplálékkal és ivóvízzel elegendő mennyiségben vigyük be a szervezetbe, ha valamilyen pajzsmirigyproblémánk van.

        Táplálkozási tippek stresszes életmódúaknak

        A legfontosabb az alapos rágás, a nyugodt étkezés és a sok gyümölcs, na meg persze zöldség. Igyon sok folyadékot, lehetőleg másfél litert naponta. Változtasson életmódján, táplálkozzon egészségesen, tegyen a stressz ellen.

        Mit jelez a kívánósság akkor, ha valaki nem terhes?

        Az olthatatlan vágy (sóvárgás) egy-egy étel után leggyakrabban terhesség alatt jelentkezik. Na de mit jelent akkor, ha az ember nem várandós? Legtöbbször valamilyen tápanyaghiány állhat a háttérben, de ritkán akár betegség is.

        Dr. Forgács Attila: Az emberi faj hajlama és őstudattalan túlélési technikája a túlevés

        Jól tudjuk, hogy sajnos nem minden étel egészséges, amit a reklámokban látunk, de a fejlődés is kezdetét vette a helyes táplálkozás irányába. Dr. Forgács Attila, gasztropszichológussal az eddigi életútjáról, valamint az evéssel kapcsolatos pszichés mozgatórugóinkról beszélgettünk.

        Csapdák az étkezésben - Tévhitek az egészséges táplálkozásról

        Napjainkban egyre többen odafigyelnek az egészséges táplálkozásra. Sajnos sokszor csak azt hisszük, hogy egészségesen étkezünk, valójában gyakran egészségtelen ételeket fogyasztunk, ha nem figyelünk a részletekre.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.
      • - A MEGBÍZHATÓ WEBPATIKA