• Génkészlet-elemzés kedvezményes áron

Szerző: WEBBeteg - stern.de

Gyorsan fejlődik a génkutatás: kutatók már nyolc héten belül feltérképezik bárki genomját. Ez most még 250 ezer dollárba kerül, ám a cél az, hogy már 5000 dollárért elérhető legyen ez a szolgáltatás. Hamarosan megismerjük a teljes génkészletünket?

A Nature című tudományos folyóirat arról számolt be, hogy több kutatócsoport egymástól függetlenül leírt egy-egy genomot: az egyik csapat egy afrikai népcsoport, a nigériai yorubák, a másik egy leukémiában szenvedő kínai nő komplett örökítőanyagát térképezte fel. A szakemberek egy új eljárást, az Illumina Inc. nevű biotechnológiai vállalat módszerét alkalmazták, mellyel nemhogy gyorsabban, de olcsóbban sikerült az eredményt elérni.

Génkészlet-elemzés kedvezményes áron
        A fluoreszkáló folyadék
        tartalmazza a DNS-t

David Bentleynek és csapatának "csupán" nyolc hétre és 250 ezer dollárra volt szüksége a kutatás elvégzéséhez. Összehasonlításképpen: az első humángenom-projekthez 13 év és körülbelül 300 millió (!) amerikai dollár kellett. Tavaly Sir James Watson - a DNS szerkezetének egyik felfedezője - "genomtérképe" kétmillió dollárba került.

Mi a genom?

A genom egy szervezet DNS-be kódolt teljes örökítő információját jelenti, beleértve a géneket és a nem kódoló szekvenciákat egyaránt. A kifejezést először Hans Winkler, hamburgi botanikus használta. A genom kifejezést lehet használni a teljes DNS-szekvenciára, vagy egyes sejtrészek saját genetikai anyagára.

Bepillantás a génkészletbe 5000 dollárért

Az Illumina Inc. nem az egyetlen cég, mely gyors és "olcsó" genomanalízist kínál. Az amerikai Complete Genomics nevű cég bejelentette, jogy a jövő évtől 5000 dollárért végeznek emberi "géntérkép" készítést.

A technika előrehaladásával egyre több ember ismerheti meg saját DNS-kódját és az esetleges mutációkat (mely számos betegség kialakulásának forrása lehet). Egyes kutatók máris az adatokkal való visszaélésektől tartanak, ezért szerintük mielőbb törvényi szabályozásra van szükség, nehogy a személyes adatokhoz hozzáférjenek a munkáltatók, biztosítók, reklámcégek vagy illetéktelenek.

(WEBBeteg, forrás: stern.de)

Legutóbb frissült: 2008.11.07 17:08

Depressziós a párom

Dr. Veress Dóra, pszichiáter

Hogyan lehet rábírni valakit, hogy akarata ellenére elfogadja a segítséget?

Ízületi fájdalmak

B. M., szakfordító

A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

A génterápia lehetőségei

A genetikai betegségek kezelése csak tüneti terápiára szorítkozik, nincs lehetőség magának a kiváltó tényezőnek a kiiktatására. A genetikai betegségek jövőbeni gyógyítására ugyanakkor ígéretes kutatások vannak folyamatban, melyek a génterápia, génsebészet eszköztárát vonultatják fel.

Egészséges lesz a gyermekem? A genetikai tanácsadás segít

Mikor valaki gyermeket vár, leginkább az foglalkoztatja, egészséges lesz-e a kis jövevény. Különösen nagy az aggodalom, ha a családban ismétlődő, súlyos betegség van, vagy korábban beteg gyermek született, vagy valamilyen káros hatás érte a nőt várandóssága alatt.

Milliókat menthetne meg a vérből való rákszűrés

Óriási előrelépést hozna a rák diagnosztikájában, kezelésében és szűrésében, ha megbízhatóan ki lehetne mutatni a fejlődő daganatból a vérbe kerülő anyagokat. Számos laboratóriumban dolgoznak olyan vértesztek előállításán, amellyel igen korai, még kezelhető formájában lehetne felfedezni a betegséget. Az mta.hu összeállítása.

Apa csak egy van!?

Az apaság intézménye nem merül ki csupán a gyermeknemzésben - ennél jóval több és összetettebb: az életre szóló érzelmi kötődésen túl a férfi számára voltaképpen egy fontos szerep, identitás, feladat, kihívás és lehetőség is egyszerre. Probléma akkor merülhet fel, ha felvetődik a gyanú, hogy a gyermek biológiai apja esetleg nem azonos az őt nevelő apával...

Eredményes DNS kutatás Szegeden

A daganatos betegségek hatékonyabb gyógyításához, és egyes fertőző betegségek legyőzéséhez is hozzájárulhatnak azok a kutatások, amelyeket Vértessy Beáta, az MTA Szegedi Biológiai Központ Enzimológiai Intézetének igazgatóhelyettese és kutatócsoportja végez.

Az alvajárás okai

Egy négygenerációs család génjeinek vizsgálatakor az derült ki, hogy az alvajáró családtagok mindegyikénél megtalálható egy hibás szakasz a 20-as kromoszómán - idézte amerikai kutatók tanulmányát kedden a BBC hírportálja.