• Alma. Minden nap! - Új Guinness rekord született

        Szerző: Országos Egészségfejlesztési Intézet

        Több mint ezren ettek egyszerre almát a Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központ előtti téren, ezzel megdöntötték az eddig fennálló Guinness rekordot. Az eseményt az Országos Egészségfejlesztési Intézet
        Egészségkommunikációs Központja szervezte.

        Kérdések és válaszok az alma egészségi hatásairól

        Az alma mindannyiunk által ismert, legkönnyebben elérhető és talán legnépszerűbb gyümölcs. A WEBBeteg újságírója szakértőket kért fel arra, hogy értelmezzék az interneten terjedő, ám gyakran félrevezető vagy féligazságokat tartalmazó állításokat. Kérdések és válaszok az alma egészségi hatásairól>>

        Ezer alma, ezer ember, egy Guinness rekord. Ezzel a felhívással invitált mindenkit a Semmelweis Egyetem, az Országos Egészségfejlesztési Intézet és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem péntek délutánra a Semmelweis Egyetem Elméleti Orvostudományi Központja előtti térre. A Guinness rekord kísérlethez szükséges almát a Földművelésügyi Minisztérium biztosította.

        Több mint ezren, zömében a két egyetem hallgatói gyűltek össze a téren, hogy részesei legyenek ennek a közösségi élmények, így megdőlt a korábbi, 840 ember részvételével létrejött Guinness rekord.

        Az Országos Egészségfejlesztési Intézet az „Alma. Minden nap!” kampányával és a december 5-i Guinness rekorddal a gyümölcs- és zöldségfogyasztást kívánja népszerűsíteni. A kampány középpontjában az almafogyasztás áll, mert az alma olcsó, ízletes hazai gyümölcs, amelynek számos jótékony hatása van az egészségre.

        Magyarországon a gyümölcs- és zöldségfogyasztás népszerűsítése különösen fontos, ugyanis hazánkban a napi bevitel nem éri el az ajánlott mennyiség felét sem. Pedig az elegendő napi fogyasztás segíthet megelőzni olyan súlyos betegségeket, mint a szív- és érrendszeri megbetegedések, a daganatos elváltozások vagy a kettes típusú diabétesz.

        Hirdetés

        Világszerte körülbelül 1,7 millió ember halálában játszik szerepet az alacsony zöldségés
        gyümölcsfogyasztás - állítja a WHO 2004-es jelentése. Sőt, az emésztőrendszeri
        megbetegedések
        körülbelül 14 százaléka, az ischaemiás szívbetegségek miatt bekövetkező halálesetek 11 százaléka és a stroke 9 százaléka is szoros összefüggésbe hozható az elégtelen zöldség- és gyümölcsfogyasztással. Pedig az ideális napi fél kg zöldség- és gyümölcsbevitel elérhető, ha minden étkezésben - legalább háromszor egy nap - van zöldség vagy gyümölcs.

        Zöldség és gyümölcs

        A gyümölcsökben jóval több - egészen pontosan ötször annyi - található azokból az anyagokból, amelyek egészségünkre pozitívan hatnak, mint azt korábban évekig feltételezték, és a legjobb hatást kiváltók közvetlenül a héj alatt találhatók. Zöldség és gyümölcs - Miért és hogyan érdemes fogyasztani?>>

        A WHO ajánlása alapján napi minimum 400 gramm zöldség és gyümölcs elfogyasztása javasolt, de számos újabb kutatás szerint az ideális napi mennyiségnek el kell érnie az 500 grammot (ebbe nem számítva bele a burgonyát és az egyéb keményítőtartalmú gumókat).
        A gyümölcs- és zöldségfogyasztás fontos összetevője az egészséges táplálkozásnak. Az elegendő napi fogyasztás segíthet megelőzni az olyan súlyos betegségeket, mint a kardiovaszkuláris megbetegedések, a daganatos elváltozások vagy a diabétesz, emellett csökkenti az elhízás esélyét, valamint segít megelőzni és enyhíteni a mikrotápanyag-hiányt.

        A gyümölcsökben és zöldségekben található élelmi rostok hozzájárulnak a koleszterin- és a vércukor szint csökkenéséhez (szív- és érrendszeri megbetegedések és a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata), csökkentik az éhséget és növelik a jóllakottság érzését.

        Az egy főre jutó elfogyasztott energia 14 százalékkal meghaladja az optimális mennyiséget, ugyanakkor változatlanul kevés zöldséget és gyümölcsöt fogyasztunk.

        Hazánkban az évi zöldség- és gyümölcsfogyasztás megközelítőleg 79 kg, ami napi mennyiség alapján 216 grammot tesz ki az ajánlott 500 grammal szemben.

        Magyarországon korábban mintegy 30 kg volt a fejenkénti almafogyasztás, ez mára 15 kilóra esett vissza, pedig a hazai gyümölcstermesztés 60 százalékát az alma adja.

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Világszerte körülbelül 1,7 millió ember halálában játszik szerepet az alacsony zöldség- és gyümölcsfogyasztás - állítja a WHO 2004-es jelentése. Sőt, az emésztőrendszeri megbetegedések körülbelül 14 százaléka, az ischaemiás szívbetegségek miatt bekövetkező halálesetek 11 százaléka és a stroke 9 százaléka is szoros összefüggésbe hozható az elégtelen zöldség- és gyümölcsfogyasztással.

        Pedig a fél kg zöldség- és gyümölcsbevitel elérhető, ha minden étkezésben - legalább háromszor egy nap - van zöldség vagy gyümölcs.

        Miért pont az alma?

        Mert az alma egész évben kapható, olcsó hazai gyümölcs. Vitamin- és antioxidánstartalma révén erősíti az immunrendszert. A benne lévő gyümölcscukornak köszönhetően segíti a gyors energiapótlást, de lassabb a vércukoremelő hatása. Jelentős rost- és gyümölcssavtartalma miatt rendben tartja az emésztőrendszert. Tele van fontos ásványi anyagokkal, mint például a kálium, magnézium, szelén.

        (Országos Egészségfejlesztési Intézet)

        Legutóbb frissült: 2014.12.06 13:11
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Alzheimer-kór kezelése

        Alzheimer-kór kezelése

        Dr. Zsuga Judit

        A nyugodt és stabil otthoni környezet csökkenti a viselkedési zavarokat.

        Ízületi fájdalmak

        Ízületi fájdalmak

        B. M., szakfordító

        A reuma összefoglaló név, gyulladásos és degeneratív folyamatokat foglal magába.

        Megelőzhető az aranyér? - Az orvos válaszol

        Mivel lehet megelőzni az aranyér kialakulását? A családomban rajtam kívül mindenki küzd ezzel a problémával. - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből.

        Nem alkoholos zsírmáj

        Korunkban a nem alkoholos zsírmáj az egyik leggyakoribb májbetegség. A triglicerid májban történő lerakódása számos következményes gyulladásos folyamatot indít el, melyek fibrózishoz, kötőszövet-felhalmozódáshoz vezetnek.

        Túlsúly: Nem csak a BMI számít

        Túlsúly, kóros soványság, normál testsúly, elhízás. A testtömeg index alapján határozható meg, hogy ki melyik csoportba tartozik. A testtömeg index (BMI) a testsúly és a magasság ismeretében kiszámolható.

        A gyermekkori elhízás visszaszorítható

        Az elhízás-járvány nemcsak a felnőtteket érinti, hanem nagy számban a gyerekeket és kamaszokat is. A World Obesity Federation adatai szerint napjainkban világszerte több mint 223 millió iskolás elhízott vagy túlsúlyos, és ez a szám 2025-re várhatóan 268 millióra emelkedik, hacsak nem cselekszünk azonnal.

        A stressz elhízáshoz vezet

        Ha Ön hízásra hajlamos, tanácsos minél előbb szakemberhez fordulnia és a stressz kezeléséhez segítséget kérnie, így nem alakul ki a stressz indukálta, elhízáshoz vezető ördögi kör.

        A testmozgás nem csak a fogyást segíti elő!

        A rendszeres testmozgás, különösen pedig a nagy kitartást igénylő sportok pedig nem csak a fogyást segítik elő, de a hangulatra és az önértékelésre is pozitívan hatnak – így pedig a depressziós tüneteket is csökkentik.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.