• Az antioxidánsok növelhetik a cukorbetegség kialakulásának kockázatát?

Szerző: MTI

Az antioxidánsok a sejteket érő oxidatív stressz ellen lépnek fel azáltal, hogy megelőzik a töltéssel bíró, a sejteket károsító szabadgyökök elszaporodását. E hatásuk miatt kedvelt étrend-kiegészítővé váltak. Tony Tiganis kutatási eredményei szerint azonban a kép ennél összetettebb.

Egérkísérletek azt mutatják, hogy a sejtkárosodástól védő antioxidáns étrend-kiegészítők hatása összetettebb, mint eddig gondolták: inzulinrezisztenciához vezethetnek, ezáltal növelhetik a diabétesz kialakulásának esélyét - közölték kedden megjelent tanulmányukban ausztrál kutatók.

Antioxidáns-forrásaink

Az antioxidánsok egy része csak növényi táplálékkal kerülhet be szervezetbe (vitaminok, flavonoidok), mások az emberi szervezetben is képződnek, pl.: az antioxidáns hatású enzimek (kataláz, glutation-peroxidáz, szuperoxiddizmutáz, stb.), a szőlőcukor, vagy a húgysav. Közismert antioxidánsok az A-, a C-, és az E-vitamin, a béta-karotin, a flavonoidok, az izoflavonoidok, a fenolsavak, a szelén, a Q10 (más néven ubikinon) molekula.

"Tanulmányunk szerint a 2-es típusú (felnőttkorinak is nevezett) diabétesz korai szakaszában ezeknek az antioxidánsoknak a használata rosszat tesz" - írta közleményében Tony Tiganis, az ausztráliai Monash Egyetem munkatársa, akinek vizsgálati eredményei a Cell Metabolism című szaklap kedden megjelent számában láttak napvilágot.

E hatásuk miatt kedvelt étrend-kiegészítővé váltak. Tiganis kutatási eredményei szerint azonban a kép ennél összetettebb.

Az általa vezetett kutatócsoport 12 héten át nagy zsírtartalmú, ezáltal nagy oxidatív stresszt jelentő étrenden tartotta a kísérleti egereket. A rágcsálók egyik csoportjából hiányzott egy enzim, amely segít megküzdeni az oxidatív stresszel.

Nem tett jót a kísérleti egereknek az antioxidáns?

Megállapították, hogy az enzimhiányos egereknél kisebb valószínűséggel alakult ki inzulinrezisztencia, amely a cukorbetegség kialakulásának korai jelzője. Amikor azonban antioxidánst adtak az enzimhiányos állatoknak, elveszítették előnyüket, és romlott diabéteszes állapotuk.

Figyeljen oda Ön is, hogy mit eszik!

Tiganis úgy véli, hogy az oxidatív stressz nem mindig károsítja a szervezetet, előfordul, hogy ártó enzimek működését gátolja, az antioxidáns adagolása pedig ronthatja ezt a védőhatást.

A kutató figyelmeztetett, hogy vizsgálati eredményeik egerekre vonatkoznak, humán tanulmányok még nem készültek.

"Meggyőződésem szerint az egyébként egészséges egyéneknek nem kellene antioxidánst szedniük, fontosabb lenne, hogy inkább egészségesen étkezzenek, és mozogjanak" - mondta el Tiganis.

Módosítva: 2009.10.07 13:26, Megjelenés: 2009.10.07 13:26

Fitofotodermatitisz

Dr. Garaczi Edina

Milyen növények okozhatnak napégéshez hasonló tüneteket? Óvatosan a házi kencékkel!

A könnyedebb lábakért

Támogatott tartalom

Krónikus vénás elégtelenség? Csökkentse hatékonyan a panaszokat! (x)

Az 1-es típusú (gyermekkori) cukorbetegség és tünetei

Míg a gyermekkori 1-es típusú cukorbetegség évről évre nagyjából ugyanolyan számban fordul elő, addig a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedők száma folyamatosan növekszik, és a megbetegedést egyre fiatalabb korban - így gyerekeknél is - diagnosztizálják!

A cukorbetegség és a nemi betegségek kapcsolata

A cukorbetegség a fertőzések kialakulására hajlamosíthat. A fertőző ágensek könnyen megtelepedhetnek a cukorbeteg gazdaszervezetben, a vírusos, bakteriális, gombás és protozoon okozta nemi úton terjedő fertőzések egyaránt nagyobb rizikóval alakulhatnak ki cukorbetegeknél.

Diétás szabályok cukorbetegség esetén

A cukorbetegek diétájának összeállítását alapvetően a cukorbetegség fajtája (1-es vagy 2-es típus), valamint az egyéni adottságok (testsúly, életkor, társbetegségek) befolyásolják.

A cukorbetegség megelőzése - Kiknek kell fokozottan odafigyelniük?

Fontos kérdés: kiknek és mikor lenne szükséges lépni a cukorbetegség, konkrétabban a 2-es típusú diabétesz megelőzése irányában?

A cukorbetegség nőgyógyászati szövődményei

A cukorbetegség bakteriális és gombás nőgyógyászati fertőzésekre egyaránt hajlamosít. Az egyik leggyakoribb és legismertebb nőgyógyászati gyulladásos kórkép, mely a cukorbetegséggel társul, a vulvovaginalis candidiasis.

Csontritkulás és cukorbetegség

A csontritkulás (oszteoporózis) a csontszövet szerkezetének károsodásával, a csonttömeg vesztésével járó anyagcserezavar. A betegségnek számos rizikófaktora van, többek között idült szervi károsodások, hormonális, endokrin eltérések, közöttük a cukorbetegség is.

Diabétesz-szűrés - Kinek, mikor ajánlott ellenőriztetni a vércukorértékeit?

A cukorbetegség becslések szerint kétszer annyi embert érint Magyarországon, mint amennyi a felismert esetek száma, így az időben történő felismerés érdekében fontos a szűrővizsgálatok elvégzése. Kinek és mikor ajánlott diabétesz-szűrésre látogatnia? Mikor kell megismételni a vizsgálatot? Cikkünkben összefoglaltuk a legfőbb tudnivalókat.

Hogyan erősíthetik a cukorbetegek az immunrendszerüket?

A cukorbetegek sokkal hajlamosabbak a test bármely területén kialakuló fertőzésekre, mint a diabéteszben nem szenvedők. Ráadásul a fertőzések nemcsak gyakoribbak, de általában komplikáltabbak és nehezebben kezelhetők náluk. Ez azért van, mert a cukorbetegség befolyásolja az immunrendszert.