• Az antioxidánsok növelhetik a cukorbetegség kialakulásának kockázatát?

Szerző: MTI

Az antioxidánsok a sejteket érő oxidatív stressz ellen lépnek fel azáltal, hogy megelőzik a töltéssel bíró, a sejteket károsító szabadgyökök elszaporodását. E hatásuk miatt kedvelt étrend-kiegészítővé váltak. Tony Tiganis kutatási eredményei szerint azonban a kép ennél összetettebb.

Egérkísérletek azt mutatják, hogy a sejtkárosodástól védő antioxidáns étrend-kiegészítők hatása összetettebb, mint eddig gondolták: inzulinrezisztenciához vezethetnek, ezáltal növelhetik a diabétesz kialakulásának esélyét - közölték kedden megjelent tanulmányukban ausztrál kutatók.

Antioxidáns-forrásaink

Az antioxidánsok egy része csak növényi táplálékkal kerülhet be szervezetbe (vitaminok, flavonoidok), mások az emberi szervezetben is képződnek, pl.: az antioxidáns hatású enzimek (kataláz, glutation-peroxidáz, szuperoxiddizmutáz, stb.), a szőlőcukor, vagy a húgysav. Közismert antioxidánsok az A-, a C-, és az E-vitamin, a béta-karotin, a flavonoidok, az izoflavonoidok, a fenolsavak, a szelén, a Q10 (más néven ubikinon) molekula.

"Tanulmányunk szerint a 2-es típusú (felnőttkorinak is nevezett) diabétesz korai szakaszában ezeknek az antioxidánsoknak a használata rosszat tesz" - írta közleményében Tony Tiganis, az ausztráliai Monash Egyetem munkatársa, akinek vizsgálati eredményei a Cell Metabolism című szaklap kedden megjelent számában láttak napvilágot.

E hatásuk miatt kedvelt étrend-kiegészítővé váltak. Tiganis kutatási eredményei szerint azonban a kép ennél összetettebb.

Az általa vezetett kutatócsoport 12 héten át nagy zsírtartalmú, ezáltal nagy oxidatív stresszt jelentő étrenden tartotta a kísérleti egereket. A rágcsálók egyik csoportjából hiányzott egy enzim, amely segít megküzdeni az oxidatív stresszel.

Nem tett jót a kísérleti egereknek az antioxidáns?

Megállapították, hogy az enzimhiányos egereknél kisebb valószínűséggel alakult ki inzulinrezisztencia, amely a cukorbetegség kialakulásának korai jelzője. Amikor azonban antioxidánst adtak az enzimhiányos állatoknak, elveszítették előnyüket, és romlott diabéteszes állapotuk.

Figyeljen oda Ön is, hogy mit eszik!

Tiganis úgy véli, hogy az oxidatív stressz nem mindig károsítja a szervezetet, előfordul, hogy ártó enzimek működését gátolja, az antioxidáns adagolása pedig ronthatja ezt a védőhatást.

A kutató figyelmeztetett, hogy vizsgálati eredményeik egerekre vonatkoznak, humán tanulmányok még nem készültek.

"Meggyőződésem szerint az egyébként egészséges egyéneknek nem kellene antioxidánst szedniük, fontosabb lenne, hogy inkább egészségesen étkezzenek, és mozogjanak" - mondta el Tiganis.

Módosítva: 2009.10.07 13:26, Megjelenés: 2009.10.07 13:26

Férfiegészség

Balogh Mária, újságíró

A férfiak szív- és érrendszeri betegségei megelőzhetők lehetnének.

Fejfájások elterjedtsége

Dr. Ertsey Csaba PhD, Med. Habil

Melyek a legjelentősebb fejfájástípusok? Cikkünkből kiderül.

A stressz és a cukorbetegség

A stressz a cukorbetegség egyik rizikófaktora, emellett számos szív- és érrendszeri betegségé is, így ezek együttesen növelik számos betegség - például a szívinfarktus és a stroke - előfordulási gyakoriságát, súlyosbítják azok kimenetelét. A stressz lehet fizikai vagy mentális.

Mikor mondható ki valakiről, hogy cukorbeteg?

A cukorbetegség nem egységes kórkép. Több okból alakulhat ki, ennek megfelelően lefolyása és kezelése is eltérő lehet.

Szájüregi szövődmények cukorbetegeknél

A cukorbetegségnek több súlyos szövődménye lehet a szervezetben és ezen belül a szájüregben is. A magas vércukorszint súlyos fog- és fogágyproblémákat okozhat, ha nem a kellő gondossággal járunk el. A megelőzésben fontos szerepe van mind a diabéteszes páciensnek, mind az őt ellátó szakértő fogorvosnak.

Hívjál mentőt, nem részeg!

Elsősegélyben jártas barátommal sétáltunk a belvárosban, mikor egy kissé dülöngélő, zavartan viselkedő hölgyre lettünk figyelmesek.

Milyen változásokat okoz az étrend a belekben és ez hogyan vezet inzulinrezisztenciához?

Egy új kutatás azokat a mechanizmusokat vizsgálja, amelyek a belekben lévő környezet által hozzájárulnak az inzulinrezisztencia kialakulásához. A kutatók szerint az étrend kulcsfontosságú ebben.

Az 1-es típusú (gyermekkori) cukorbetegség kezelése

A legfontosabb, hogy a gyermek elfogadja és - életkorának megfelelő mértékig - megértse a betegségét. Ezek nélkül nem képzelhető el hatékony kezelés!

Cukorbetegeknél a szívinfarktust nem mindig jelzik tünetek

A cukorbeteg férfiak körében az egészséges emberekhez képest 2-4-szer nagyobb a szívinfarktus kockázata. A cukorbeteg nőknél pedig hatszorosa, és ez a rizikó a menopauza után még tovább nő. Az állandóan magas vércukorszint ugyanis idővel károsítja az ereket. Azonban a cukorbetegek a szívinfarktusra utaló figyelmeztető jeleket gyakran nem észlelik.