A nevelés buktatói: A túlóvás
A gyermek tüneteinek, zavarainak, nehézségeinek oka a családi neveléssel hozható összefüggésbe. W. Winnicott „elég jó anya” elméletére utalva, azt kell kihangsúlyoznunk, hogy persze nem az a cél, hogy tökéletes anyák legyünk, hisz addig vagyunk egészségesek, amíg azt érezzük, hogy mi is hibázhatunk és a tökéletesség elérhetetlen.
Az viszont elérhető, hogy átlagosan jó, elég jó anyák, apák lehessünk, akik persze nem mindig a legmegfelelőbb reakciót, megoldást nyújtják a gyereknek. Talán ezért is tudjuk elfogadni, hogy gyerekeinktől se várjuk el, hogy mindig okosak, ügyesek, jók, illedelmesek legyenek. Sokszor hibásnak véljük magunkat, másokat, de negatívumainkat a sok-sok pozitív, helyes cselekedet általában kompenzálni tudja.
„Ki az úr a házban?” – gondolatok az elkényeztetésről és a túlzott szigorról.
A családi nevelés sokfélesége közül most kettőt választottam ki, melyek ellentétesnek hatnak, és két ellentétes nevelési elvre, szülői érzelemre épülnek, mégis van egy közös aspektusuk, mégpedig: akkor is ha elkényeztető vagyok, vagy ha túl szigorú, a cél a tökéletes ideálkép fenntartása magamról. Az ilyen alapokon nevelt gyerekek hasonló tüneteket, nehézségeket élnek át, kevés lesz az önbizalmuk, önállótlan vagy harcos gyerekekké válnak.
„Széltől is óvlak…”. A túlóvás veszélyei
Nézzük akkor az elkényeztetést, melynek két típusa van, a túlóvás és az engedékenység. Munkám során többször találkoztam olyan gyerekekkel, akik nehezen illeszkedtek be az óvodába, iskolába. Emlékszem egy kisfiúra, akire az anyukája még 3. osztályban is a folyosón vigyázott, mert „csak így maradt az iskolában” Miért? Háttérben a túlóvás állt.
A szülői nevelés céljai közül, melyet A.Adler hangsúlyozott elsőként, az erőt, önbizalmat, önállóságot adó bátorítást emelném ki. Bátorítsuk gyerekünket egészen a kezdetektől fogva, amikor gyermekünk képes megfordulni a kiságyban, elmászni a kockáért, lerajzolni a kígyót, egyedül játszani a szobájában, apuval maradni otthon, segítség nélkül felvenni a pólót, egyedül kanalazni a levest és képes ott maradni az óvodában, az iskolában képes nélkülünk is boldogulni- „nélkülünk is boldog tud lenni”. Ezt a folyamatot az elkényeztetés nehezíti meg leginkább.
A teljes cikket partnerünk, a szuloklapja.hu weboldalán tudja elolvasni: