Alkoholfogyasztás és a fiatalfelnőtt generáció
megjelent:
A társadalmi változások hatására napjaink fiatalfelnőtt generációja is változáson megy keresztül. Szocializációjukban csökken a család, az iskola szerepe, viszont megnő a média és a fogyasztói ipar befolyása, felértékelődik a kortárscsoport, előtérbe kerül a fogyasztói kultúra mintája.
A fiatalok aktívabban vállalnak szerepet az anyagi javak előteremtésében, a tanulás, a továbbtanulás a szülők mellett rájuk is egyre nehezebb terhet ró.
A munkaerőpiac átalakulásával megszűnik az állás biztonságos útja, már nincs nyolcórás munka, ugyanakkor a munkahelyi elvárások folyamatosan nőnek, a munka rátelepszik a magánéletre/magánszférára, a családalapítás és a gyermekvállalás együtt jár a munkahely elvesztésének kockázatával.
Szociális ivók és nagyivók - Az alkoholizmusról |
A magyar lakosság 10 százaléka bizonyíthatóan alkoholfüggő! Az alkoholfogyasztási szokásokról>> |
A korai önállósodás, a kihívások, a növekvő kockázatok, a fokozódó verseny és teljesítménykényszer növelik a fiatalok veszélyeztetettségét, egyre markánsabban jelentkeznek védekezési mechanizmusként a különböző feszültségoldó technikák (dohányzás, alkohol-, és drogfogyasztás).
Együttműködést hívott életre a Heineken Hungária Zrt., az Európai Ifjúsági Kutató-, Szervezetfejlesztő és Kommunikációs Központ (EIKKA), az Est Média Group, valamint a Sziget Kft.
Felelősséggel dönteni
A „Tudod hol a határ? Láss tisztán, dönts felelősséggel!” szlogennel futó program elindítói közös célnak tekintik, hogy az alkoholproblémák kialakulásában legkritikusabb fiatalfelnőtt korosztály figyelmét a mértéktelen és felelőtlen alkoholfogyasztás veszélyeire, a körültekintően, felelősségteljesen meghozott döntések fontosságára felhívják.
Hol kezdődik az alkoholizmus? |
"Hol kezdődik az alkoholizmus és milyen tünetekről lehet felismerni?" - Válogatás a WEBBeteg Orvos válaszol rovatának kérdéseiből. Az orvos válasza>> |
A nyári fesztiválok idejére időzített kezdeményezés újszerűsége, hogy a közös célért látszólag egymástól távol álló szervezetek vállalták a csapatmunkát: az alkoholgyártóból, a fiatalfelnőttek életmódját kutató szociológus társaságból, a ifjak közösségi szórakozásának teret adó programszervezőből, továbbá a programokat kommunikáló médiatulajdonosból álló team összefogással, célzott kutatással és preventív tájékoztatással.
A témához kapcsolódó weboldalon (www.holahatar.hu) a fiatalok megtalálhatják az alkoholfogyasztással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat, amelyek ismeretében a felelőtlen és mértéktelen alkoholfogyasztás útvesztői elkerülhetőek.
Alkoholfogyasztási szokások és fogyasztói döntések górcső alatt
A körültekintően, felelősen és önállóan meghozott fogyasztói döntések elősegítésére a program a fiatalok helyes életvezetése mellett a témával foglalkozó szakemberek és a média munkáját is segíti: az ifjúságkutatás eszközeivel olyan tény- és újszerű adatokat kíván összegyűjteni, amelyek lehetővé teszik a fiatalfelnőttekre jellemző feszültségoldó technikák közül az alkoholfogyasztási szokások, tendenciák és motivációk mélyebb megismerését.
A www.holahatar.hu oldalon induló kutatásban a fiatalfelnőttek alkoholfogyasztási szokásait a közösség befolyásoló erejének kontextusában vizsgálják.
Az érdekes és értékes információkat ígérő kutatássorozat kiemelt figyelemmel kíséri a fesztiválok közönségét: az EIKKA szociológusai a soproni VOLT után a Heineken Balaton Sound fesztiválon is interjúznak.
A kutatássorozat eredményei elérhetőek lesznek a program weboldalán, ahol helyet kap a Heineken Balaton Sound fesztiválról jelentkező tematikus videoblog is.
A témával kapcsolatos EIKKA által készített összeállítás teljes terjedelmében megtalálható a www.holahatar.hu oldalon.
(WEBBeteg - Krasznai Éva)