A patikák változó helyzetéről

Blog: Az egészségügy kutatói szemmel - Szerző: WEBBeteg

A hazai patikai piac jelentős átalakuláson megy keresztül, melyet két fő hatás egyidejű érvényesülése alakít: az egyik a verseny erősödése, mely a patikaliberalizációs törvény másfél évvel ezelőtti hatályba lépésének köszönhető; emellett megindult a korábban önálló, elkülönült egységként működő gyógyszertárak összefogása, szerveződése.

Patikai láncok jelentek meg. Ez a kifejezés takarhat egyszerű beszerzési csoportosulást, marketingszövetséget (mint például a Gyöngy vagy a Szimpatika), de több patika közös tulajdonba kerülése sem ritka. Előbbiek lényege, hogy a nagykereskedőtől való közös beszerzéssel árengedményre tesznek szert, majd azt egységesen továbbítják a vevők felé. A tulajdonosi közösségek sokkal kevésbé áttekinthetők, a tulajdonviszonyok sok esetben a szakmán belüliek számára sem teljesen átláthatók.

Jelenleg összesen mintegy 2200 gyógyszertár üzemel Magyarországon, melyek közül egyre kevesebb a független egység - a többség már csatlakozott valahová.
 
A patikák esetében egészen mostanáig elhúzódott a rendszerváltás időszaka. Mára valódi üzleti vállalkozásként működnek, melynek pozitív hozadékát a vevők is tapasztalják - a gyógyszertárakban is figyelni kezdenek igényeikre, igyekeznek az egyszerű gyógyszerkiadás mellett többletszolgáltatásokat is nyújtani számukra (ilyen lehet például a hosszabb, a "dolgozó ember" munkarendjéhez igazodó nyitva tartás, az árengedmények, patikai akciók szervezése, a gyógyszertárban elvégzett egyszerű szolgáltatások elérhetővé tétele - pl. vércukorszint-mérés, szakértői tanácsadás stb.)
 
Könnyebben alkalmazkodik a versenykörnyezethez az, aki privatizáció során lett "magánpatikus" - neki volt ideje felkészülni és a saját bőrén kitanulni a szakma gazdasági, üzletviteli vonatkozásait. Kutatásainkból azt látjuk, hogy sajnos sok gyógyszertárban úgy gondolják, a mostani zavaros helyzeten valahogy túl kell esni - "majdcsak jobb lesz". Emiatt szemüket szorosan becsukva, a szemléletváltástól teljesen elzárkózva próbálják átvészelni az átalakulás időszakát. 
 
A vezetőkön kívül sok múlik a személyzet munkáján is. A szakasszisztensek hozzáállása a vezető szemléletének egyenes következménye. Akinek fontos, hogy a betérő vevő színvonalas szolgáltatásban részesüljön, nem kerülheti meg a dolgozók ez irányú tréningjét. A hagyományos gyógyszertári kép ugyanis eléggé elkeserítő... a tipikus gyógyszertári dolgozó a negyvenes éveiben járó nő, aki kifejezéstelen, unott arccal, a diszkréció és a figyelmesség teljes mellőzésével adja ki a recepten szereplő gyógyszert, anélkül, hogy tájékoztatná a beteget. Ezen mindenképp változtatnia kell annak, aki meg szeretné tartani a vevőit.
 
A sikerre (sőt, akár csak fennmaradásra) törekvő patikavezető gyógyszerész szakmai tudása mellett jó, ha talpraesett üzletember és kereskedő is egy személyben. Egyelőre, úgy tűnik, ők vannak kevesebben. A többség energiáját még mindig teljesen leköti a napi rutinfeladatok ellátása (amit mellesleg jelentős adminisztratív kötelezettségek is terhelnek), rövid távon gondolkozik, nem alkot stratégiát, hanem gályázik, és közben jobb időkre vár, vagy végső megoldásként a patikája eladásában gondolkodik.
 
Kicsi Dóra