• Pánikbetegség és családtervezés

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        Én egy 28éves lány vagyok és pánikbeteg 2 éve. Én úgy gondolom egy régebbi kapcsolatom miatt lettem beteg. (Most már van egy másfél éves kapcsolatom, ami nagyon szuper.) 2 éve szedek 20mg-os paroxatot, amit már többszőr is megpróbáltam letenni-fokozatosan-sikertelenül. Nagyon szeretném letenni, de nem tudom hogyan. Párommal jövőre szeretnénk babát, de félek, hogy a gyógyszer miatt nem lehet. Tudom, hogy az lenne ha legjobb ha abbahagynám, de nagyon nehéz!! Kérdésem az lenne, hogy valamilyen más gyógyszer mellett válalhatnánk e babát? Nem lesz e baja a magzatnak? Azt még elárulom hogy a családban van ilyen beteg, és ő a mai napig gyógyszeren "él". Segítséget szeretnék kérni, hogyan tehetném le ezt a "borzalmat". Nagyon szeretnénk babát! Előre is köszönöm segítségét.

        WEBBeteg szakértő válasza a pánikbetegség témában

        Tisztelt Kérdező!

        Érzem a gyógyulni akarás szándékát soraiban, de félek, néhány kérdésben valószínűleg tévedhet. A pánikzavar kezdete általában a huszas-harmincas életévekre esik, Ön 28 éves, az első tünetekkor 26 éves volt, ami tipikusnak nevezhető a betegséget illetően. Önöknél a családban fordult elő ilyen betegség, ami genetikai háttérre és a családban látott magatartásmintára, mint környezeti hatásra egyaránt utalhat.

        Párkapcsolati krízis önmagában nem okoz ilyen tartós betegséget, átmeneti stresszorként működhet, de 2 év folyamatos betegséget nem ezzel magyaréznék, pláne, ha (mint mondja) az elmúlt 1.5 évben "nagyon szuper" kapcsolata van. Két lehetőség van: 1. nem a párkapcsolati probléma okozta a betegségét, 2. mégis ez okozta, és a jelenlegi kapcsolata mégsem annyira
        szuper, de legalábbis a múlt sérelmét nem tudja feledtetni.

        A kérdés eldöntéséhez jobban kellene Önöket ismerni, ill tudni, hogy milyen sérelmet vél összefüggésbe hozni betegsége kezdetével.

        A gyermekvállalás minden nő életében igen fontos kérdés, életkora alapján teljesen érthető, hogy jól működő kapcsolatukat egy babával szeretnék új szintre emelni. A gyógyszerek jelentette kockázatot a genetikus ítéli meg, de tény, hogy gyógyszermentes terhességre kell törekedni, különösen az első trimeszterben, mely a szervek kialakulásának kritikus időszaka.

        Sajnos még gyógyszermentesen sincs 100% garancia a problémamentes terhességre, így a gyógyszergyártó cégek a biztonság kedvéért minden szer szedését alapvetően tiltottnak tekintik. Az Ön által szedett antidepresszívum esetében egyértelmű magzatkárosító hatás nincs
        bebizonyítva. Olvastam esettanulmányokat gyógyszer melletti problémamentes terhességekről, de mivel terhesség esetében a kérdést eldöntő széleskörű gyógyszerkutatási programok etikai okokból nem végezhetők, így a szer szedése a biztonság kedvéért kerülendő.

        A Paroxat egy SSRI csoportba tartozó antidepresszívum, hozzászokás, függőség nem alakul ki esetében. Pszichésen kötődhet viszont a beteg a régóta szedett gyógyszeréhez, mint ahogy megszokjuk kedvenc ruhánkat, stb., de ez nem igazi függőség. A gyógyszer szedése tehát abbahagyható. A másik kérdés viszont, hogy a Paroxat nem meggyógyító gyógyszer, inkább
        olyan, mint az inzulin a cukorbetegnek, karbantart, de nem meggyógyít. Azaz ha a szer elhagyása után panaszai kiújulnak, az annak is jele, hogy a betegsége nem szűnt meg.

        Javaslom, hogy szülészével, genetikussal és pszichiáterével közösen értékeljék a helyzetet, ill. a terhességet egy nyugodt életszakaszra időzítsék. Tapasztalat, hogy a terhesség önmagában is jó hatással van a nőkre, így van esély a gyógyszermentességre, nem szabad előre felspannolnia magát a várható kockázatok miatt. Pszichoterápia lehet eredményes alternatívája a gyógyszernek, segíthet feldolgozni az előző párkapcsolatból megmaradt töviseket, továbbá segíthet megküzdeni a betegsége és a terhesség jelentette új szorongással is.

        Jó egészséget kívánva: Dr. Dinya Zoltán pszichiáter

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        WEBBeteg szerkesztőség
        Orvos

         WEBBeteg Szakértő

        Kérdés: 2008-07-08 10:22:35; Megválaszolva: 2011. augusztus 01., 11:15

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt Doktor ur/Doktorno! A kovetkezo dolgoban szeretnek segitseget kerni.Egy 57 eves noi ismerosomnek szeretnek segiteni akinek napi szinten fajdalmai vannak a tarkojaban hatul erez fajdalmat a labai nagyon gyengek es folyamatosan zug a fule es...
        Kedves Doktornő! Tialera nevű gyógyszert szedek egy hónapja pánikbetegségre Elején frontint is szedtem 0,25mg, de azt már elhagytam, 1-2 hete teljesen jól voltam Most a napokban viszont a megőrüléstől rettegek egész nap, nagyon rossz ez az...
        Üdvözletem! Pánikbetegként 10 mg-s Cipralexet szedek napi 2x1-t. Azt szeretném megkérdezni, hogy a Bioxan nevű táplálékkiegészítőt és a Cipralexet alkalmazhatom-e egyszerre? Üdvözlettel Zoltán!
        Tisztelt doktornö.Panaszaim kb 5 honapja kezdodtek nehézlégéssel terhelésre fokozodik szinte egyfolytában sóhajtozom mert ugy érzem nincs elég levegőm.Akkor el mentem sbora ahol ekg vérvétel ki zárták az infarktust mellkasröntgen negativ.A...
        Tisztel webbeteg.hu! Pár napja a pszichiáter a szorongásos, pánikrohamos problémáimra Setralin Sandozt írt fel reggeli szedésre, és mellé Lamolepet, amire határozottan úgy emlékszem hogy azt mondta este szedjem, a papírra és a receptre viszont...
        Tisztelt Doktornő, Doktor Úr! Panikbetegsemre írták fel a kedelyjavitot illetve frontint de úgy érzem vannak olyan napjaim ami több a pozitív mint a negatív hogy ha úgy érzem bekapok egy 0.25 felét neha az a fél is kiüt nem e artok magamba ezzel...
        Tisztelt Doktor úr/nő! Az egész probléma igazából 2016 májusában kezdődött. Akkor érettségiztem,és a tovább tanulás miatt nagyon görcsöltem. Egyik este érettségi napja előtt 1 liter energiaitalt megittam,hogy tudjak tanulni és akkor...
        Tisztelt doktornő! Azzal a kérdésel fordulok önhőz hogy pánikbetegség miatt több mint egy éve Escitalopramot szedek napi 10 mg-os adagban. Régen versenyszerűen sportoltam és most újra szeretnék versenyszerűen sportólni. Ehez azonban sajnos...
        Tisztelt Doktor úr/Doktor nő! Olyan kerdessel fordulok Önhöz hogy 14 évesen diagnosztizáltak nálam pánikbetegséget amit kezeltek,attaraxot kaptam illetve terápiát.Ezt akkor sikerült lekűzdenem. Majd 19 évesen kaptam egy aurás migrénes rohamot...
        Tisztelt doktorno! Az lenne a kerdesem, (kerem ne nevessen ki), hogy mostanaban sokat szurkal a szivemnel. Par masodperc alatt elmulik ugyan, de zavaro a dolog. Ma pl. ejszakas muszakban voltam a munkahelyemen es nagyon rosszul voltam, izzadas, halalfelelem,...