• kardiológiai kivizsgálás eredményei

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        Doktor Nő! 37 éves vagyok. Két és fél éve autoimmun betegséggel (sarkoidsis) kezelnek. 2016. májusában kétoldali tüdőembóliám volt (jelenleg xarelto 20mg/nap). Jelenleg már - csökkentett dózisban ugyan - kapom a szteroidot (4mg) és a m.trexatot (5mg/hét/egy alkalom). Regresszió volt, azután csökkentették. A jelenlegi gyógyszeres terápiát az embólia után kezdtük, 1 évig van tervezve, még kb két és fél hónap. Az embóliáig rendszeresen sportoltam. 1 hónapja hörgőtágítót (Bufomix inhallációs por) is írtak fel újra. Mára összességében javult valamelyest az állapotom, de ... Egyéb irányú kardiológiai vizsgálat más problémát talált a napokban. A kiváltó okok tisztázására van-e olyan vizsgálat, amit javasolna (Szív MR például lehet-e indokolt)? A lényeg három hónapja újra fokozatosan sportolni kezdtem (úszás, kocogás, picit intenzívebb futás néhány hét után). Bírtam mindezt. Új szívultrahangon valamelyest (12-13 mmm) megvastagodott a septum hátsó fal (fél éve, 2016 augusztusban 10 mm körül volt), kellene ezt kontrollálni a jövőben??? Vérnyomásom nagyjából eddig rendben volt a háziorvosnál, vagy itthon. Egyszer-egyszer mértünk csak 145-155 körüli systole értékeket, de többnyire ez mindig 140 alatti volt. Pulmos kezelőorvosom szerint a szteroid picit megemelheti, de előtte életemben vérnyomásgondjaim sosem voltak. Panaszom egyébiránt főként a gyógyszermellékhatásoknak köszönhetően van (pl. fejfájás, néha szívdobogásérzet, megszédülés nagyon ritkán). A terheléses (kerékpáros) EKG-m jó lett. Ezt kiemelte a kardiológus is. Az alapján bármit sportolhatnék. Ezután viszont, jött a 24 órás EKG holter (1x volt rajtam eddig ilyen): szórványos SVES-eket (28-at), és néhány egygócú VES-t (13-at) írt le a 25 és fél órás mérés alatt. Illetve, ami gond, leírt egy darab kamrai run-t. Alvás közben pedig egy pár sec-os keskeny QRS irreg. tachycard. paroxysmust. Segítene ez utóbbi mi? A kardiológus a kamrai run-t okát, akár a sarkoidsis szívmaifesztációjában is gondolhatja, ezt mondta. Bizonyítva a kiváltó ok, eddig nincs, mint írtam, fontos lehetne-e ez? Vagy csak kezeljék? Az ambuláns papírra azt írta rá a kardiológus "rendszeres testmozgás továbbra sem ellenjavalt, de a versenyszerű sportolás kockázatot képviselne". Fél év múlva kontroll. Igazából nem élsportoló vagyok már. A sportról, annak öröméről viszont nem szívesen mondanék le. Bár nem tudom kerékpározás, futás, erősítő gyakorlatok (pl. hasizomra, karra, hátra), az úszás, labdajátékok mennyire lehetséges ezután? Persze odafigyeléssel, és vigyázva magamra. Főleg az erősítés (pl. húzódzkodás, fekvőtámasz, súlyzós edzés a későbbiekben), és az intenzívebb rövidebb és hosszabb távú lendületesebb futásokra gondolok, erről mit tanácsol? Ritmuszavarra (mivel a pulzusom alacsony a sportmúlt miatt, nyugalomban 60 alatti, alvás közben lement 40 alá is nem egyszer(38 volt), napi fél szem (nappalra!) bisoprolol sandozt 2,5 mg (vagyis így 1,25 mg-ot/nap) írt fel. Bár ez utóbbi gyógyszer számomra kockázatosnak tűnik az összes többivel együtt szedve, és az alacsony pulzusommal együtt. Érdekelne a szakmai véleménye erről? Valamint, a gyógyszer beszedése a sport kezdése előtt mennyivel történjen például? Illetve, még egy ami miatt főként (!!!) írtam Önnek: Ön szerint a felsorolt szedett gyógyszerek mellett van-e értelme, illetve nem ellenjavalt ilyenkor a Q10 koenzim szedése (akár a xarelto vagy a szteroid és a trexan miatt is, vagy az újonnan felírtak). Ez számomra fontos lenne tudni. Eddig sosem szedtem, de jó dolgokat olvastam róla. Vagy esetemben gyakorlatilag felesleges ennek a szedése? Ha pedig szedhető (egy tabletta 30mg) milyen adagban javasolt naponta?

        Dr. Molnár Dóra válasza a ritmuszavar témában

        Kedves Kérdező! Szív MR vizsgálat valóban segíthet a szívizomzat állapotának felmérésében, esetleges sarcoidosisra utaló elváltozások kimutatásában. Érdemes lenne egyetemi központ kardiológiai szakrendelésére elmenni, itt esetleg egyéb speciális vizsgálatokra is van lehetőség szükség esetén. A Holteren jelentkező ritmuszavarok egy része kamrai másik része pitvari- ezt jelentik a fenti kifejezések. Az mindenképpen jó hír, hogy a terheléses EKG rendben van. Azt gondolom, hogy Q 10 tartalmú táplálék kiegészítő valóban nem ellenjavallt az Ön számára. A javasolt adagolás a recept nélkül kapható készítmények használati utasítása minden esetben tartalmazza. Ennek betartását javaslom. A szteroid gyógyszereknek valóban van vérnyomás, vércukor emelő hatása, változhat a vér ionszintje, amely ritmuszavarra hajlamosító tényező. Kis-közepes mértékű testedzés kimondottan jót tehet testének-lelkének, fokozatosan felépített edzésekkel, gondos bemelegítéssel mérsékelt aktivitás javasolt egyelőre. Jobbulást kívánok! Tisztelettel: Dr. Molnár Dóra, kardiológus

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        Dr. Molnár Dóra
        Kardiológus, belgyógyász Tőle szeretnék kérdezni

        Dr. Molnár Dóra

        Kérdés: 2017. március 06., 16:26; Megválaszolva: 2017. március 08., 22:44

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt doktornő / doktorúr Lassan egy éve kezdődött, hogy a szívem bever egy-egy erősebbet, de inkább csak a munkahelyemen, ha otthon vagyok, akkor ritkán, sőt ha lefekszek akkor abba is hagyja. Magas vérnyomásra szedek gyógyszert (ebrit300,...
        Tisztelt Doktornő! Augusztus végén kezdődtek a panaszaim mikor is reggel arra keltem hogy tompa szúrást érzetem egy ponton a mellkasom bal alsó oldalán. Még aznap elmentem a háziorvosomhoz aki beutalt a kardiológiára ahol csináltak EKG-T és...
        Tisztelt Doktornő! Idén szeptemberben magán úton kardiológiai kivizsgáláson vettem részt, mert tavasszal az üzemorvos egy-két plusz ütést észlelt. A kivizsgáláson a normál EKG alatt 1 extra ütés volt. Kaptam 24 órás Holter EKG-t, ahol az...
        Tisztelt Doktornő! Pánikbeteg vagyok erre szedek is gyógyszert citapram 20mg rilex reggel 1.825mgot, délbe 1.825mgot este 1,25mg. voltam minden kivizsgáláson a szivem egészséges a vérnyomás jó. De napközbe ha leülök vagy lepihenek kicsit...
        Tisztelt Doktor ur/asszony! Elofordulhat-e olyan tunet, hogy egyszer csak kimarad minden harmadik dobbanas majd 3-4 ilyen kihagyas utan 10-12 dobbanas normalis utemu. A ritmus normalis 80 koruli.Ugyan akkor a szabalytalan ritmus idelyen a jobb nyaki utoer...
        Kedves Doktornő! 2 hete elvesztettem az eszméletemet a munkahelyemen, nem tudom meddig voltam eszméletlen. A mentő 1/2 órán belül bevitt az egyik kórház sürgősségi osztályára. Émelyegtem, s ezt követően a váróban 3-4 óra múlva...
        Jó napot kívánok. Olyan kérdésem lenne hogy márciusban voltam szív ultrahangon. Ott azt mondták a szív billentyűk elvannak vékonyodva és a szív vitorla is elvan vékonyodva.Gyógyszert nem kaptam.Csináltak másnap 24órás vérnyomás/ekg...
        Kedves Dr. Nő! Édesapámnak 1997-ben szívbillentyű műtéte volt. Azóta minden kontroll vizsgálaton megjelent, mindent rendben találtak Nála. Ebben az évben épp egy ilyen kontroll vizsgálat során derült ki, hogy kapott egy hátsófali...
        Tisztelt Szakértő! Édesanyámnak pacemaker van beültetve. Érdeklődni szeretnék, hogy infra sugárzást kibocsátó fűtő berendezést használhat-e? Befolyásolja-e az infra sugárzás a pacemaker élettartamát és működését? Válaszukat előre...
        Kedvea dokornő!4 éve szedem a bisoprolol szivritmusszabályozó gyógyszert. Sajnos nem olvastam el a gyógyszer tájékoztatót. Mióta szedem naponta rémálmaim vannak. Ezzel a problémával elmentem a neorológus szakorvoshoz, aki elmondta hogy ez a...