• Pszichés vagy szomatikus?

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        Tisztelt Doktor úr/ Doktornő!

         

        Lányom 4 évig szedte szerintem elég nagy dózisban a Tegretol nevű gyógyszert szorongásosnak vélt, de tulajdonképpen feltérképezetlen kamaszkorban kezdődő panaszaira. 2 éve már nem szed semmilyen gyógyszert, de panaszai azóta is fennállnak, sőt azt mondja, az utóbbi egy évben egyre kétségbeejtőbbnek találja helyzetét. A korábbi megmagyarázhatatlan fáradékonysága és szorongásai mellett egyre inkább szellemi téren is nehezen teljesít, képtelen összpontosítani a figyelmét, a tanulásra vagy bármire is koncentrálni, bármit következetesen végigcsinálni. Azt mondja, csak úgy kavarognak sokszor a gondolatok a fejében, mintha nem tudna uralkodni rajtuk, és ez a zavarodottság sokszor a beszédén is meglátszik, még az olvasás is nehezére esik, sokszor összekeveri a szavakat.  Emellett szomatikus tünetei is vannak, úgy mint emésztési problémák, nőgyógyászati panaszok és fáradékonyság. Voltunk már sok orvosnál az elmúlt években (természetgyógyász, neurológus, immunológus, pszichiáter stb.), de még csak a közelében sem jártak a megoldásnak, annyit sem sikerült megtudni, hogy egyáltalán testi vagy tényleg csak pszichés eredetű okokra vezethető vissza ez az állapot. Ezt a lányom sem tudja megmondani. Mindenesetre soha semmilyen gyerekkori trauma vagy egyéb dolog nem érte. És érdekes módon az alaptermészete vidám, depressziót eddig nem állapítottak meg nála és alapvetően küzdő típus, mégsem tudott eddig sehogy sem kilábalni ebből az állapotból. Aki elsőre látja, a külsejéből sem szűrné le, hogy ilyen problémákkal küzd, lehet ezért sem kezelték elég komolyan a dolgot például a helyi pszichiátrián. Egy biztos, hogy korábban a mentális képességeivel nem volt baj, mindig jó tanuló volt, most viszont már sehol sem tud úgy teljesíteni, ahogy korábban. A jegyei is jócskán leromlottak,  mert amit nagy nehezen megtanul azt a vizsgáig el is felejti. Ezért már arra is gondoltunk, hogy talán a Tegretol okozta nála a mentális állapotának ezt a látványos leromlását.. Sajnos tudomásom van arról, hogy ez alatt a 4 év alatt alkoholt ivott, mivel ahogy elmondta, a gyógyszer semmit sem segített sokszor pánikszerű szorongásos tünetein. Lehetséges, hogy a gyógyszer szedése (esetleg az alkohollal együtt) ilyen maradandó nyomot hagyjon? Vagy más felé kellene elindulni? Egy szorongás okozhat ilyen ijesztő tüneteket?  Azt mondja, egyre jobban kétségbe ejti ez az állapot, de már nem tudom hová fordulhatnánk. Segítségét előre is nagyon köszönöm!

        WEBBeteg szakértő válasza a szorongás témában

        Tisztelt Levélíró!


        Pszichiátriai szempontból fontos lenne tudnom, jelenleg hány éves a lánya? Vagyis pontosan hány éves korától és milyen tünetekkel indult ez a probléma (mely elég összetettnek, vagy inkább szerteágazónak tűnik). Gondolom a felsorolt szakembereknek volt néhány ötletük, elképzelésük a probléma gyökerét illetően, ill. min. néhány dolgot, betegséget vizsgálatokkal ki tudtak zárni. Vagyis a vizsgálódási kört valamelyest leszűkítették. Pl. a tanulási problémák szempontjából lehet többféle agyi vizsgálatot végezni, ezzel kizárni agy szerkezeti vagy működésbeli problémákat. Ha feltételezzük, hogy testi betegségeket kizártunk, akkoris a tünetek felsorolása alapján nem lehet diagnózist felállítani, csak személyes találkozás után.

        Szerintem négy év alatt volt Önöknek módjuk, hogy megkérdezzék a gyermekpszichiátert(?), mire jó a Tegretol, mit várhatnak ettől (egyébként ennek hatásáról elfelejtett írni, vagyishogy volt-e jobban a lánya?) Másrészt nekem úgy tűnik, hogy Ön jobban szenved ettől, mint a lánya, akinek, mint írja a hangulatán nem hagy nyomot ez a sok probléma! Ha a lánya már betöltötte a 18. életévét, vagyis felnőtt, és valóban szenved, akkor rá kellene bízni, hogy lépjen a saját érdekében. 1. szomatikus vizsgálati eredményeket rendszerezni kell, szükség esetén megismételni, 2. testi ok kizárásával pszichológiai (teszt) vizsgálatot javasolnék, csak ezt kövesse (pszichiátriai) terápiás javaslat.

        dr. Bakos Cinnia Dóra

         

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        WEBBeteg szerkesztőség
        Orvos

         WEBBeteg Szakértő

        Kérdés: 2009-03-04 22:34:39; Megválaszolva: 2011. szeptember 09., 14:03

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt Doktor Úr/Doktornő! A következőben kérném segítségét. Iszonyatosan el vagyok keseredve. Pár hónapja kezdődött egy vírusos megbetegedéssel, napokig fel sem bírtam kelni. Azóta rengeteget szédülök, nem bírok egy helyben állni,...
        Tisztelt Doktornő! Azzal a problemaval fordulnék önhöz,hogy mar lassacskán 2eve olyan problémával kuzdok ami megnehezíti a mindennapjaimat. Folyamatosan szorongok,es felek az új emberektol valo ismerkedestol,de mar betegesen ha lehet ki kerulom...
        Tisztelt Doktornő/Doktor Úr! Tanácstalan vagyok, nem tudom kihez fordulhatnék. Több mint 1 évvel ezelőtt véget ért egy majdnem 6 éves párkapcsolatom, ami nagyon megviselt, sajnos csak pár napig. Néhány nappal a szakítás után fura...
        Már évekkel ezelőtt tapasztaltam magamon, hogy rettenetesen stresszes vagyok, a mindennapjaim nagy részén nagányosnak érzem magam, van, hogy még társaságban is, ha nem a megfelelő emberek vesznek körül. Mozgássérültként születtem, ami miatt...
        Tisztelt Doktorúr/Doktornő! Édesapámnak tavaly augusztus óta szédüléses panaszai vannak. Járáskor egyensúlybizonytalanságot érez, majdnem állandóan. Álláskor, üléskor, fekvéskor hasonló panasza nincs. Lábai régóta fáznak, bal lába...
        Üdv 23 éves férfi vagyok kiskoromba kezdődött hogy hangokat hallottam elalvas előtt meg ha keveset aludtam ezt az orvosom nem differenciálható skizofréniának diagnoztizálta ).4 hónapja gyogyszermentes vagyok semmit nem szedek es annyira jol erzem...
        Tisztelt Doktornő, Azzal a kérdéssel fordulok önhöz, hogy mire utal, miként lehetséges az, ha én képes vagyok az agyamat érezni? (csakúgy, mint a gyomromat, tüdőmet, vagy más egyéb szervemet) Ismerőseim körében senki nem "képes" erre"....
        Jó napot! Erős szorongásos zavarok, melyek párkapcsolatban, és egyéb társaságban jelentkeznek, s ezek mellékhatásai miatt felkerestem egy pszichiátert. Akivel sok gyógyszert kipróbáltunk de az egyetlen negatív mellékhatásmentes gyógyszer...
        Tisztelt Doktornő 30 éve dolgozom folyamatos műszakban, éjszakázom is.Két éve kezdtem el antidepresszánst szedni, állandó szorongásra és alvási problémákra, amit édesapám halála felfokozott.Azt gondolom, a munkakörülmények miatt alakult...
        Tisztelt doktornö! Nem is tudom hol kezdjem.Gyerek korom óta félek a sulyos betegségektöl.Akkor ez a dolog még nem volt olyan erős de mostanra nagyon minden napomat ki tölti nincs nap hogy ne lenne valami bajom. Hol a hasam fájt hónapokig hol a...