• Bipoláris zavar öröklése

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        21 éves nő vagyok a párom 9 évvel idősebb, kb. 5 éve bipoláris zavar, mániás epizód-ot állapítottak meg nála az orvosok. Gyógyszer szedés mellett tünet mentes.Nagyon szeretnénk egy pici babát. Jelenleg Rivotril,Zyprexa és tegretor-t szed, A kérdéseim a következök lennének 1) az említtet gyógyszer befolyásolják -e a teherbe esést? 2) Ha igen, milyen káros hatásai lehetnek a magzatra ? 3) mennyi esély van a betegség öröklésére? Válaszait elöre is köszönöm.

        WEBBeteg szakértő válasza a gyermekvállalás témában

        Tisztelt Kérdező!

        Terhesgondozás részeként a genetikai rendelés foglalkozik betegségek,
        gyógyszerek terhességre gyakorolt kockázatával. Sajnos a Tegretol,
        Rivotril és a Zyprexa külön-külön is komoly hatású gyógyszerek, a
        terhesség szempontjából nem kockázatmentesek, a Tegretolnak pl. májkárosító
        hatása lehet, a Zyprexa pedig például befolyásolja a dopamin-háztartást,
        ami érintheti a tejelválasztást is, de akár a vércukorháztartásra is lehet
        hatása. A Zyprexa lehetséges gyakori mellékhatása továbbá például a
        testsúlygyarapodás, hogy ez terhesség során hogyan alakul, előre
        megjósolhatatlan. Hangsúlyozom, ezek csak kockázatok, amit írok, messze ne
        úgy olvassa, hogy ennek pontról-pontra be is kell következnie!!


        Mivel etikai okokból terhes nőkön gyógyszerkísérleteket nem lehet végezni,
        így nincsenek pontos adatok, nem mondható meg, hogy mekkora a valós
        kockázat egy-egy konkrét esetben.
        Sajnos alapelv, hogy gyógyszermentes terhességre kell törekedni, és még
        úgy sem garantált az egészséges magzat.

        Az Ön betegsége direktben nem öröklődik, de a hajlam valamilyen szinten
        igen. A genetikai háttér szerepét bonyolítja, hogy a géneken túl a
        gyereket a szülői házban érő látott-hallott hatások is sokat számítanak.
        Tehát beteg szülő(k) mellett nőhet fel labilissá gyerek csak amiatt is,
        mert nem volt meg a családban a nyugalom és a szerető gondoskodás. Az
        egypetéjű, de külön nevelkedett ikrek sorsának a követése adhatna
        biztosabb választ a gének szerepére, de ilyet etikai okból megintcsak nem
        lehet mesterségesen előidézni, maradnak az elszórt, véletlenül kiderülő
        családtörténetek gyűjtése és elemzése.


        A genetikai háttér szerepéhez egyre több segítséget ad az emberi
        génállomány megismerése és értelmezése, de félek, ezen eredmények
        gyakorlati felhasználása inkább már egy következő generációra marad.

        Mit javaslok? Ön még fiatal, ne kapkodjanak, fontos a megfelelő időzítés!
        A pszichiáterével is egyeztetve olyan időpontot válasszanak a
        teherbeesésre, amikor stabil pszichés állapotban van már hónapok óta, és a
        szedett gyógyszereket igyekezzenek a minimumra csökkenteni. Terhesség
        során is sűrűn járjon kontrollokra, mert a csökkentett gyógyszerdózis az
        Ön betegsége szempontjából jelenthet kockázatot.

        Mindazonáltal egyáltalán nem akarom lebeszélni Önt a baba vállalásáról,
        csak azt szeretném jelezni, hogy az Ön esetében kicsivel több óvatosság és
        több odafigyelés kellhet, azt pedig el kell fogadni, hogy az élet sosem
        tud kockázatoktól mentes lenni! Soraiból érződik, hogy Ön tényleg várja
        már a babát, biztos vagyok benne, hogy betegsége ellenére is jó édesanyja
        lesz a kicsinek!

        Jó egészséget kívánva:

         Dr. Dinya Zoltán pszichiáter

         

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        WEBBeteg szerkesztőség
        Orvos

         WEBBeteg Szakértő

        Kérdés: 2008-12-30 19:23:24; Megválaszolva: 2011. augusztus 23., 09:15

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt Doktornő ! Súlyos májbetegségem van (alkohol+gyógyszer). Mirzaten45(este 1), Frontin 0,5(2x1) tablettákat szedek.Az alkoholt elhagytam, de mit tegyek a gyógyszerekkel? A betegtájékoztatók szerint ezeket a gyógyszereket nem szedhetném,...
        Kedves Doktornő! Már évek óta jellemző rám,hogy nagyon könnyen felkapom a vizet. A legnagyobb probléma az,hogy ezt egyáltalán nem tudom kezelni annak ellenére,hogy évek óta próbálok változtatni rajta;a családom pedig egyáltalán nem...
        Édesanyámról lenne szó az elmúlt pár hónapban nagyon megváltozott, eddig otthon ülős volt könyvet olvasott sorozatokat nézett, nem érdekelték a kozmetikai dolgok amik a női léthez úgymond tartoznak. Pl. fodrász, szép ruhák, smink, egyéb...
        Tisztelt Dr. Nő/Dr.Úr! Azzal kérdéssel fordulok önökhöz hogy ha valaki a lent említett gyógyszereket szedi az kaphat-e hormonleállítás ,fogamzásgátlás céljából Depo Provera injekciót?Váltana-e ki bármilyen kereszthatást ,okozhatna-e...
        Tisztelt Doktornő! Szeretném megérdeklődni, hogy milyen lehetőségeim vannak. Gyerekkortól kezdve több lelki probléma következménye maradt feldolgozatlanul (iskolai kudarcok, évismétlés, szorongás) , ezeket követte a fiatal felnőttkorban...
        Tisztelt Doktor Nő! Már több,mint 1,5 éve küzdök szapora pulzussal,gyomorideggel,fejfájás,enyhe hányinger,szédülés(mint ha ittam volna),néha gomboc érzés a torokban,ájulásérzés,fura nyomás érzés a fejben,fáradtság,gyengeség..ezek...
        Tisztelt Dr. Pálvölgyi Rita! Előjáróban annyit szeretnék írni, hogy egy olyan családból származom, ahol a függőségek jellemzőek például: az alkohol, a kapcsolat vagy a szexuális együttlét iránt. Születésemkor váltak el a szüleim és a...
        Tisztelt Doktor Úr/Doktornő! A következőben kérném segítségét. Iszonyatosan el vagyok keseredve. Pár hónapja kezdődött egy vírusos megbetegedéssel, napokig fel sem bírtam kelni. Azóta rengeteget szédülök, nem bírok egy helyben állni,...
        Tisztelt Doktornő! Azzal a problemaval fordulnék önhöz,hogy mar lassacskán 2eve olyan problémával kuzdok ami megnehezíti a mindennapjaimat. Folyamatosan szorongok,es felek az új emberektol valo ismerkedestol,de mar betegesen ha lehet ki kerulom...
        Tisztelt Doktornő/Doktor Úr! Tanácstalan vagyok, nem tudom kihez fordulhatnék. Több mint 1 évvel ezelőtt véget ért egy majdnem 6 éves párkapcsolatom, ami nagyon megviselt, sajnos csak pár napig. Néhány nappal a szakítás után fura...