• Depresszió>>>>Demencia

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        Tisztelt Doktornő(Úr)! Édesanyám 78 éves, édeapám halála óta (2005.) depressziós, nem tudta elviselni az egyedüllétet. A depresszió számtalan belgyógyászi betegséget produkált, sokat voltunk kórházban. Tavaly a psichiátriára is elmentunk, mondván, az eredendő betegséget szakemberre bízzuk. Nagyon rosszul viselte lelkieleg. A depresszió minden tünetét produkálta (halálvágy, érdektelelnség, örömteleség, súlyveszteség, memórazavar, pánikrohamok, stb.).Az idén nyáron vírusos betegsége volt,hányás-hasmenés. Teljesen legyengült, nagyon sokszor elesett,zavart volt és naponta több pánikrohamot kapott.Pár nap múlva kórházba került, ahol szintén nagyon zavart volt, azóta sem emlékszik semmire. A psiciátrián is kérték, hogy vigyük be kivezsgálásra. Ennek eredménye, hogy ez már nem csupán depresszió, hanem demencia is. A kórházból nem haza vittük, nálunk él azóta, mivel önálló életvitelre képtelen. Egy darabig egészen jól volt, a pánikrohamok megszüntek, fájdalmakról nem panaszkodott. Mostanában azonban már minten tevékeynséggel felhagy. Nem érez ízt, nincs szaglása, megromlott a hallása, rosszul lát. A szemorvos CT-t javasolt, mert a szemfenék erei olyan meszesek, hogy nem tud szemüveget adni. A háziorvos azonban azt mondta, hogy nincs értelme a CT-nek, mert csak megerősétést kapnánk arról, amit egyébként is tudunk. Az újságot nem olvassa el, mert csak a nagybetűket látja (vagy nem érti az összefüggéseket), TV műsor közben elmegy aludni, mert nem emlékszik mi történik folyamatában, az étkezés ellen tiltakozi, de azért hál' Istennek jó étvággyal eszik. Fizikailag viszont visszatértek a fájdalmak. Szinte állandóan fekszik, csupán a több évtizedes gerincfajfalmai miatt kénytelen időnként felkelni. Már nem tudjuk elvinni sétálni, mert nagyon gyengének érzi magát.Csak segítséggel tud az ágyról felkelni. Semmi nem érdekli, csak személyen hozzám, lányához, ragaszkodik, de olyan szinten, hogy a másik szobába átmenve is hiányzom neki. Szeretném megtudni, hogy érdemes-e CT vizsgálatot kérni? Vajon ez a szellemi és fizikai leépülés egy következő fokozat? Mire számithatunk? Válaszát nagyn megkszönöm!!!!

        WEBBeteg szakértő válasza a depresszió, demencia témában

        Tisztelt Kérdező!

        Rendkívül összetett kérdés, aminek sok magyarázata lehet. A legvalószínűbb, hogy az idős néni szellemileg leépül, dementálódik, és tüneteit ez okozza. Ez esetben a depresszió mellett gondolni kell a leépüléssel járó érzelmi kiüresedés lehetőségére. Ugyancsak fontos, hogy ez esetben a hangulatjavító gyógyszerekkel óvatosnak kell lenni, mert zavartságot okozhatnak!


        Ugyancsak elképzelhető, hogy a haláleset után megszűnt az a feladat (férje ápolása?), ami a beteg személyiségét összetartotta, és ez felgyorsította a leépülést.
        Az is lehet, hogy a leépülés már jóideje tartott, csak ez eddig nem tűnt fel a bácsi halála előtt, mert mondjuk kiegészítették egymás hiányosságait, és két fél adott egy egészet.
        Hangsúlyozom, ezek spekulációk, a beteg vizsgálata tud valóban véleményt adni.
        Koponya CT-t lehet csinálni, de kérdés, van-e értelme, mert a magas korra tekintettel szinte kizárt, hogy a leletnek terápiamódosításó, új, kivezető utat mutató hatása lehet sajnos.
        A fokozott szellemi és testi leépülés miatt inkább az alapos ápolásra, gondozásra helyezzék a súlyt, a beteg lehető legkevesebbet maradjon egyedül, ingergazdag környezetet kell biztosítani. Figyeljenek a bő táplálkozásra és a folyadékbevitelre, mert ezek hiányában fokozott nyugtalansággal, zavartsággal kell számolni.


        Pszichiátriai gyógyszerek közül tüneti nyugtatás céljából szükség esetén az Andaxin javasolt, az értágító szerek (Nootropil-Memoril-Lucetam-stb.,
        Cavinton) mérlegelendők, de inkább kerülendők, sajnos már csak inkább zavartságot okozhatnak egy bizonyos leépültéségi szinten túl.
        Hangulatjavítókkal egyértelmű depresszió esetén is óvatosan kell bánni a zavartság kockázata miatt.
        Nehéz ezt mondani, de sajnos el kell fogadni, hogy az élet véges, és az idős korral szemben az orvostudománynak nincs fegyvere....

        Jó egészséget kívánva:

        Dr. Dinya Zoltán pszichiáter

         

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        WEBBeteg szerkesztőség
        Orvos

         WEBBeteg Szakértő

        Kérdés: 2008-12-20 09:45:29; Megválaszolva: 2011. augusztus 22., 07:26

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt Doktornő ! Súlyos májbetegségem van (alkohol+gyógyszer). Mirzaten45(este 1), Frontin 0,5(2x1) tablettákat szedek.Az alkoholt elhagytam, de mit tegyek a gyógyszerekkel? A betegtájékoztatók szerint ezeket a gyógyszereket nem szedhetném,...
        Kedves Doktornő! Már évek óta jellemző rám,hogy nagyon könnyen felkapom a vizet. A legnagyobb probléma az,hogy ezt egyáltalán nem tudom kezelni annak ellenére,hogy évek óta próbálok változtatni rajta;a családom pedig egyáltalán nem...
        Édesanyámról lenne szó az elmúlt pár hónapban nagyon megváltozott, eddig otthon ülős volt könyvet olvasott sorozatokat nézett, nem érdekelték a kozmetikai dolgok amik a női léthez úgymond tartoznak. Pl. fodrász, szép ruhák, smink, egyéb...
        Tisztelt Dr. Nő/Dr.Úr! Azzal kérdéssel fordulok önökhöz hogy ha valaki a lent említett gyógyszereket szedi az kaphat-e hormonleállítás ,fogamzásgátlás céljából Depo Provera injekciót?Váltana-e ki bármilyen kereszthatást ,okozhatna-e...
        Tisztelt Doktornő! Szeretném megérdeklődni, hogy milyen lehetőségeim vannak. Gyerekkortól kezdve több lelki probléma következménye maradt feldolgozatlanul (iskolai kudarcok, évismétlés, szorongás) , ezeket követte a fiatal felnőttkorban...
        Tisztelt Doktor Nő! Már több,mint 1,5 éve küzdök szapora pulzussal,gyomorideggel,fejfájás,enyhe hányinger,szédülés(mint ha ittam volna),néha gomboc érzés a torokban,ájulásérzés,fura nyomás érzés a fejben,fáradtság,gyengeség..ezek...
        Tisztelt Dr. Pálvölgyi Rita! Előjáróban annyit szeretnék írni, hogy egy olyan családból származom, ahol a függőségek jellemzőek például: az alkohol, a kapcsolat vagy a szexuális együttlét iránt. Születésemkor váltak el a szüleim és a...
        Tisztelt Doktor Úr/Doktornő! A következőben kérném segítségét. Iszonyatosan el vagyok keseredve. Pár hónapja kezdődött egy vírusos megbetegedéssel, napokig fel sem bírtam kelni. Azóta rengeteget szédülök, nem bírok egy helyben állni,...
        Tisztelt Doktornő! Azzal a problemaval fordulnék önhöz,hogy mar lassacskán 2eve olyan problémával kuzdok ami megnehezíti a mindennapjaimat. Folyamatosan szorongok,es felek az új emberektol valo ismerkedestol,de mar betegesen ha lehet ki kerulom...
        Tisztelt Doktornő/Doktor Úr! Tanácstalan vagyok, nem tudom kihez fordulhatnék. Több mint 1 évvel ezelőtt véget ért egy majdnem 6 éves párkapcsolatom, ami nagyon megviselt, sajnos csak pár napig. Néhány nappal a szakítás után fura...