• mentruációs panaszok

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        Tisztelt Doktor úr! Abban a reményben írok Önnek, hogy nekem is tud olyan jó és hasznos tanácsokkal szolgálni, mint az Önhöz forduló többi tanácstalan és kétségbeesett nőnek, férfinak. A problémám a következő: 23 éves nő vagyok, és már 9. hónapja nincs menstruációm. Az első vérzésem 11 éves koromban jött meg, havonta jelentkezett, bár nem mindig volt pontos - főleg az első években - 24 és 35 nap között variált. 18 éves koromra beállt 25-28 nap közé. Utána elkezdtem fogamzásgátló tablettát szedni (előzetes hormonvizsgálat nélkül, "természetesen"), először Yasminelle-t, majd köztivérzések jelentkezése miatt Milligestet - összesen 6 évig. 2010 szeptemberétől nem szedem a gyógyszert, nőgyógyászom tanácsára, aki egy kis szünetet tanácsolt; tehát nem szerettem volna teherbe esni. Azóta nincs menzeszem, nyomokban sem...2 havonta járkáltam nőgyógyászhoz, minden alkalommal megnézte a petefészkeimet, nem volt bennük ciszta. Azt javasolta, várjunk, a post-pill amenorrhoea 6 hónapig "normál" jelenség lehet. 6 hónap után felírt Duphaston tablettát, ami után 1 napos vérzésem volt. Gyógykezelés gyanánt növényi ösztrogént tartalmazó gyógynövénykivonatot javasolt, pedig a méhnyálkahártyám az össze vizsgálat során 1-2 mm vastag volt csupán...vérvételre még ezek után sem küldött el. Meguntam a dolgot, elmentem endokrinológushoz, aki kiírt hormonvizsgálatokat. Az eredmények: MINDEN női nemi hormonom, FSH, LH, ösztrogén, progeszteron a minimum szinten volt, a prolaktint kifejezetten alacsonynak mérte. A TSH-szint normális, az androgénszintem nem magas, teljesen a normál tartományban volt. Mindig is vékony testalkatú voltam és sportoltam (kick-box), de a tabletta abbahagyása után nagyon gyorsan, 3-4 hét alatt, "magától" lement rólam kb. 5 kg, ami biztosan nem tett jót a hormonháztartásomnak: 175 cm vagyok és 55-56 kg-ra ment le a súlyom. (Az őszi-téli szemeszter az egyetemen nagyon stresszes volt, a nap végén az edzések jelentették a kikapcsolódást, úgyhogy sajnos nem szedtem vissza egy grammot sem... ) Nem vizsgáltak semmi mást, az endokrinológus hízókúrát, az edzések abbahagyását írta elő, valamint ösztrogénkúrát: napi 1 mg ösztradiol (Estrofem) 20 napig, majd 10 nap szünet, mindezt 3x kell ismételni. Most vagyok túl az első kúrán, a vérzésem továbbra sem jött meg (bár ha jól tudom, nem is ezért kaptam az ösztrogént). Nagyon megrémültem, hogy az életmódom maradandó károsodást hozott létre a szervezetemben, ezért felhagytam a megerőltető edzésekkel, és már 58 kg-ot nyomok, ami még mindig nem sok, de azért haladás. A kérdésem a következő: Ön szerint jó úton járok? Nem kellett volna még egyéb vizsgálatokat elvégezni? Valóban az alacsony súlyom és az edzések az oka a vérzéskimaradásnak, vagy lehet valami más? Milyen vizsgálatokat végeztessek még el (ha egyáltalán elvégeztessek)? Ön egyetért a javasolt terápiával? És a legfontosabb...lehet még valaha gyermekem? A páromnak (2,5 éve élek stabil kapcsolatban) nem tudok mit mondani ezzel kapcsolatban...pedig joga van tudni ezt rólam. Hálásan köszönöm a válaszát! S. K. (23 éves)

        Dr. Deli Tamás válasza a menstruáció témában

        Kedves S.K.! A leírtak alapján hypothalamicus hypogonadotrop amenorrhoea fennállása valószínű, magyarul szerintem is igaza van endokrinológusának és a háttérben az alacsony testsúly és hirtelen fogyás, a fokozott fizikai aktivitás és a pszichés stressz (részben az egyetem, részben a vérzés hiánya miatti aggodalom) áll. Ezek kezelése az adott tényezők csökkentése az endokrinológusa által javasolt módon. Biztos lehet benne, hogy lesz mensese is és gyermeke is, amint a stressz csökken, úgyhogy emiatt már most abba is hagyhatja az aggódást, ne rontson ezzel is a helyzeten. Egyelőre további vizsgálatok szerintem nem szükségesek, de hogy milyen okok lehetnek még a háttérben és milyen kivizsgálás szokott ilyenkor felmerülni, ezzel kapcsolatban ajánlom olvasásra a honlapomon szereplő írást (ld. itt: http://www.drdelitamas.hu/amenorrhoea.html), amit erre a gyakori kérdésre írni szoktam válaszul.

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        Dr. Deli Tamás
        szülész-nőgyógyász szakorvos

        Dr. Deli Tamás

        Kérdés: 2011. május 29., 15:54; Megválaszolva: 2011. június 01., 12:33

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Jó napot.A problémám a következő: Másfél éve szültem a harmadik gyermekemet,azután el lettem kötve.Már ugyanígy másfél éve nem jött meg a mensesem,de minden hónap elején( akkor lenne időszerű)ugyanúgy görcsölök. Pár napja azt...
        Tisztelt Dr. Szalóczy Péter! Nagyon szépen köszönöm gyors válaszát, amit a legutóbbi kérdésemre kaptam, melyben írtam Önnek édesanyámról, akit 2018.08.15-én műtöttek méhrákkal. A mai napon sikerült beszélni édesanyám...
        Tisztelt Dr. Szalóczy Péter! Édesanyám 63 éves, 2018. augusztus 15-én műtötték méhrákkal. Pénteken kaptuk meg a szövettan eredményét, amit nem tudunk értelmezni. Az orvosával csak jövő héten tudunk beszélni. Nagyon hálásak lennénk, ha...
        Tisztelt doktorúr/doktornő A héten voltam orvosnál hüvelyi panaszok miatt amik akkor enyhültek nem talált semmi kórossat tapintásra sem uh on az orvos viszont 2 napja nagyon felerősödtek a tüneteim: hüvelybe végbélbe nyilaló fájdalom a...
        Tisztelt Dr.! Több mint egy hete késik a menstruációm, terhességi teszt negatív. Egy stresszesebb időszakomban vagyok, illetve nemrég kezdtem három műszakban dolgozni. Néhány héttel ezelőtt edzeni is elkezdtem. Van okom aggódni, vagy ezek a...
        Üdvözlöm! Párommal az első babánkat tervezzük. Augusztus 28.-án volt a menstruációm első napja, kiszámolva a peteérést, folyamatosan próbálkoztunk! Kalkulálásunk szerint, ha sikeres volt a megtermékenyülés, akkor a napokban történik...
        Tisztelt Doktornő! Két napja a barátom megujjazott, és éreztem hogy fáj és verzett is. Egyből abbahagytuk, de aznap és másnap is vereztem akkor csak barnás volt, most viszont piros a vér és elég bosegesnek mondanám. Ez mitől lehet? El fog...
        Tisztelt Doktornő! Régebb óta érzek viszketést intim tájon. Semmilyen bőrirritáció, pirosság, hólyag nem jelentkezett. Először azt hittem gombás fertőzés, canestent használtam. De a viszketés nem múlt el. Mi lehet ez, mivel...
        Tisztelt Doktor Úr! 50 éves nő vagyok. Az utolsó menstruációm 2017 novemberében volt. Már 2015 óta voltak kimaradozások. Szintén 2017 novemberében voltam utoljára rákszűrésen, amelynek P1-es lett az eredménye. Hüvelyi ultrahang vizsgálaton...
        Tisztelt Doktor Úr! Páromnak évek óta szemölcsök vannak a nemi szervén, kb 15-20éve szedtek is le neki, de azóta is elő-elő jön 1-1. Vett ACETOCAUSTIN-t, amit szokott időnként használni 1-2hétig (olyankor addig nem vagyunk együtt, azt mondja...