• Radiációs mielopátia?Idegrendszer sugárkárosodása?

        Legfrissebb cikkek a témában
         
        Gyakori kérdések

        Tisztelt Doktorúr/Doktornő!

        Az utóbbi nov. elejétől ez év január 20-ig a következő vizsgálatokat végezték el rajtam. Sajos egy fel nem ismert atipusos tünetekkel rendelkező szövődményes reflux volt a háttérben. A vizsgálatok azért történtek, mert gerincproblémára gondoltak a hátközépi fájásból illetve abból, hogy volt egy balkézzsibbadásom az előző napokban (van egy nyaki bordám és az okozta). November 26-án kórházba kerültem,ahol infúzósan kaptam az isiáz infúzót (amitől még rosszabbul lettem - a már meglévő refluxon elég sokat rontott).

        Vizsgálataim a következők voltak:

        2008. nov. 4. - nyaki, háti és lumbális röntgen

        2008.nov.6. - jobb lábfej röntgen

        2008. nov. 26.- háti, lumbális gerinc CT, + nyaki gerinc rtg.

        2008. nov. 27. - natív és kontrasztos koponya Ct

        2008. dec.5. - tüdőszűrő

        2008. dec. 12.- egy fog röntgen

        2008. dec. 15.- panoráma felvétel

        2009.január 12. - natív és kontrasztos mellkas Ct+ orrmelléküreg Ct (kb.100 felvétel)

        2009. január 19. -natív és kontrasztos hasi, kismedenci Ct + orrmellék Ct

        Tüneteim a következők: Már a jan. 12-i Ct vizsgálat után furcsa áramütésszerű rezgéses futottak végig a testemen ami pár nap után jobb lett, de e mellett pár napra bedagadt és bepirosodott a nyelvem, nagyon fájt a fejem, a pupillám teljesen ki volt tágulva. Nagyon gyengének éreztem magam. (Ekkor még nem derült ki a szövődményes, nyelőcsőfekéyes refluxom sem). Csak jan. 17-én volt már az a elviselhetetlen tipikus gyomorfájás, evésnél jelentkező iszonyú fájdalom, ami elvitt a gasztroenterológiára. De sajnos pont a fájdalmak miatt, a vizsgálat utáni napokban alig ittam, mert minden marta a mellkasomat és már a hasamban is (vastagbél részen) égő érzés volt. .A gasztroenterológiai vizsgálat megállapította, erósis reflux+nyelőcsőgyulladás+ enyhe aspecifikus cronikus colitis. Kiírtak egy hasi Ct-t.

        Amit jan. 19-én megcsináltak, + újra egy orrmelléküreg ct-t (többszöri orrvérzésem volt, nem tudni miért)

        Sajnos e vizsgálat óta szörnyen érzem magam. A gerincem egészen a nyakamtóla derakamig ég. Sokszor újra áramütésszerű, hirdegrázás szerű érzések futnak rajtam végig, a hátamon, karjaimban csípő, égő néha elviselhetetlen fájdamat érzek, bizsereg. De ugyanez vonatkozik az arcomra is. Azt érzem, hogy ég, zsibbad. Mindemellett megszünt a könnytermelésem (szemész szerint siralmas) be van dagadva az orrnyálkahártyám és ki van száradva, és az arcom bőre is kiszáradt, illetvea ct után teljesen kivolt pirosodva az arcom, de még a fejbőröm is,újra bedagadt a nyelvem, a pupillám jó pár napig teljesen tág volt. Azóta a pirosság elmúlt , de nagyon ég az arcbőröm. De a legrosszabb a gerincemen belül érző égő fájdalom és a belőle kifutó idegszálak égő,szúró érzete. A gasztorenterológus szerint pedig a refluxnak nem sok köze van a vastagbélgyulladáshoz.

        Kérdésem a következő: Radiólógus szerint kb. 15 évnyi sugárzásnak megfelelő sugársózist kaptam. kb. 50 mSV-nyi menyiséget, melyből az utolsó két Ct. során kb. 35 ilyen egység volt egy héten belül. Ha úgy nézzük háromszor volt szinte tejes testet ért besugárzásom.

        Lehetnek e ezek a tünetek a radiációs mielopátia jelei, illetve sérülhetett-e a gericvelő illetve a környéki idegek,ettől a sugármennyiségtől, hogy ilyen tüneteket okozzanak? Nyilván daganatos betegeknél alkalmazott sugárdózisok okoznak a környező területen kifekélyesedő sebeket, szövetroncsolást, de többszöri egész testet ért, enyhébb dózis, okozhatja-e tünetek enyébb megnyilvánulását mint: kiszárat, begyulladt orrnyálkahárty, szemszárazság (ezeket jócskán érte sugárzás a koponya + két orrmelléküreg ct során), bélgyulladás (amire szintén nincs igazán magyarázata a gasztroenterológusnak,mert nem olyan gyulladás, amitől a hasam menne). Sérülhetett-e az idegrendszer,idegszálak, hogy ezt a folyamatos égő, csípő,idegszálak rángásával járó fájdamat okozza.?

        Elnézést,hogy leveem kissé hosszúra sikerült, de nem tudtam rövidebben megfogamazni, hogy érthető legyen. Várom válaszát.

        Üdvözlettel. Sárkányné Nagy Andrea

        WEBBeteg szakértő válasza a reflux,sugárzás témában

        Kedves Andrea!

        Számos olyan beteggel találkozunk, aki Önhöz hasonlóan nagyobb mennyiségű sugárzásnak van kitéve az előírt orvosi vizsgálatok során, de az Önéhez hasonló tünetek jelentkezéséről még nem hallottam. Véleményem szerint, lehet, hogy a vizsgálat során kapott kontrasztanyag okozhatta a nyelvduzzanatot, szemszárazságot, enyhe allergiás reakciót kiváltva. Ennyi sugárdózisnak, mivel nem egy adagban kapta nem valószínű a gerincvelő illetve idegkárosító hatása. Én próbálnék tovább vizsgálódni nincs a bélgyulladás, szemszárazság hátterében valamilyen egyéb belgyógyászati betegség pl. autoimmun kórkép. A gerincfájdalom illetve idegfájdalom-zsibbadás mint mondtam véleményem szerint nem a sugárdózistól lehet. Keressen fel egy ideggyógyászati és belgyógyászati rendelést, ahol vizsgálatával és részletesebb kikérdezésével pontosabbá tehető a betegség.

        Üdvözlettel:  Dr. Bessenyei Mónika

        Figyelem! A válasz nem helyettesíti az orvosi vizsgálatot, diagnózist és terápiát. A kérdésben megfogalmazottakért portálunk nem vállal felelősséget.

        WEBBeteg szerkesztőség
        Orvos

         WEBBeteg Szakértő

        Kérdés: 2009-03-08 21:31:38; Megválaszolva: 2011. szeptember 13., 09:40

      • Kérdések és válaszok a témakörben:
        Tisztelt Doktornő! Az előbbi levelemből még egy kérdés kimaradt. Az, hogy ilyen magas dózisban szedem a Lamolepet, vagyis nem tudom, hogy annak számít-e napi 2x100 mg és a Rivotrilt délben 0,5 mg, este 1,5 mg - hatással van a méhen belüli...
        Tisztelt Doktornő! Tegnap írtam Önnek, de a kérdéseimből van, ami kimaradt. Ha véletlenül van, amit újra megkérdezek, akkor elnézését kérem. Napi 2x100 mg Lamolepet szedek epilepsziára. Pszichiátriai okokból délben 0.5 mg, este pedig 1,5...
        Tisztelt Doktornő! Napi 2X100 mg Lamolepet szedek epilepsziára. Eredetileg napi 2 X 50 mg-ot állítottak be terápiás dózisként, amit a pszichiáterem megemelt. A neurológusommal és a nőgyógyászommal egyeztetve, fogamzásgátlás céljából...
        JÓ NAPOT KÍVÁNOK DOKTOR NŐ.OLYAN KÉRDÉSEM LENNE ŐNHÖZ MIVEL MÉG NEM VOLTAM ORVOSNÁL NEM TUDOM HOGY MILYEN SZAKTERÜLET FELÉ INDULJAK EL..ÉN EGY ISKOLÁBAN TAKARITOK ÉS KB 3 HETE A BAL HÜVELYK UJJAMNAB ZSIBBADÁST BIZSERGŐ ÉRZÉST...
        Tisztelt Dr.Nő! Hónapok óta vannak szédüléses panaszaim. Minden vizsgálat negatív volt csak az MR jelzett ki valamit. A következőt írta le A balsinus transversus területén a FLAIR mérésen magas jeladás ábrázolódik, az egyéb méréseken...
        Tisztelt Dr Nő! Kb 1 hónappal kezdődtek szédüléses panaszaim fülzúgással...egy hétig intenzíven szédültem az ágyból sem tudtam felkelni. Azóta is megmaradt bár inkább bizonytalanság érzés mint szédülés. Akkor minden vizsgálaton...
        Tisztelt Doktornő! Szakvéleményét szeretném kérni, illetve tanácsát, hogy tisztán láthassak az aktuálisan megkapott eredményeimmel kapcsolatosan, továbbá tudni szeretném a szükséges teendőket, illetve hogy mi vár rám mindezek tükrében....
        Üdvözlöm Dr. Úr/Nő ! 2 éve magán mri-n voltam ,gyermek korom óta gyakori fejfájás miatt. Az eredményem mindkét occipitalis kamraszarv mellett nehany 1-2 mm konflualó hypetintenz góc ábrazolódik a t2 mérésen.Máshol eltérés nincs.Anyukamat...
        Tisztelt Doktornö! Vezethet e szklerozis multiplexes beteg gépjàrmüvet? Ha màr elötte volt jogositvànya, nem kellene e azt a diagnozis utàn, sajàt ill. màsok biztonsàga érdekében bevonni? Véleményem szerint a volàn mögött egy SZM beteg...
        Tisztelt Doktornő! Jelenleg aktív kerékpáros sportoló vagyok. Hosszú távú túrákon/versenyeken is részt szoktam venni. Tavaly 1,5 évig sajnos helytelenül megválasztott nyereg volt fent a kerékpáromon és egy 600km-es túra után azt...