• Táplálékpiramis

        A képek szerzői jogi védelem alatt állnak, felhasználásuk törvénysértő.

        Táplálékpiramis

        Aki rendszeresen sportol, illetve valamilyen testmozgást végez, az több fehérjét, szénhidrátot és zsírt fogyaszthat. Infografikánkból megtudhatja, különböző testmozgást végző emberek részére milyen élelmiszerek fogyasztása javallott.

         

        Tudnivalók a tápanyagokról

         

        Az elfogyasztott élelmiszerekben található makrotápanyagok energiát szolgáltatnak szervezetünk számára, a mikrotápanyagok pedig az anyagcsere-folyamatok megfelelő működéséhez szükségesek.

        Makrotápanyagok

        - Szénhidrátok: főként növényi élelmiszerforrásokból (pl. gabonafélék, burgonya) juthatunk hozzájuk. A szénhidrátokat a szervezet könnyen fel tudja dolgozni, gyorsan hasznosuló energiaforrások. Csoportjaik: egyszerű szénhidrátok (cukrok), és összetett szénhidrátok.

         

        - Zsírok: forrásai növényi és állati eredetű zsírok, olajok. A zsírok a szervezet legfontosabb energiaforrásai, zsírsavakból épülnek fel, megkülönböztetünk telített és telítetlen zsírsavakat. A táplálékkal felvett zsírok jelentős részét a szervezet tartalékolja. Bizonyos telítetlen zsírsavak létfontosságúak számunkra, és csak táplálkozás útján juthatunk hozzájuk (esszenciális zsírsavak). A zsírok nélkülözhetetlenek a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.

         

        - Fehérjék: forrásai a húsok, a halak, a tejtermékek és a hüvelyes zöldségek. Az aminosavakból álló fehérjék nélkülözhetetlen szerepet töltenek be az élő sejtek felépítésében, működésében és anyagcsere-folyamataiban.

         

        Napi energiaszükségletünk 55-60 százalékát szénhidrátokból, 25-30 százalékát zsírokból, 15 százalékát pedig fehérjékből nyerjük fizikai aktivitásunktól függően.

         

        Mikrotápanyagok

        - Vitaminok: vízben vagy zsírban oldódó szerves anyagok, melyeket szervezetünk vagy egyáltalán nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes előállítani, ezért élelmi forrásokból kell pótolnunk vitaminszükségletünket.

        - Ásványi anyagok, nyomelemek

        Az egészséges táplálkozás további nélkülözhetetlen elemei

        - Rostok: emészthetetlen növényi szénhidrátok, nélkülözhetetlenek az egészséges bélműködéshez.

        - Ivóvíz 

         

        Kulcs a testtömeg karbantartáshoz - az energia egyensúly>> 

        Sporttáplálkozási irányelvek: Az energiabevitel

      • Hirdetések
      • Cikkajánló

        Ha száraz a baba bőre

        Bepanthen

        Ne várja meg, hogy szteroidot tartalmazó készítményeket kelljen használni! (x)

        Csontok egészsége

        Szabados Anna

        Magyar csonterősítő lett az Év Terméke. (x)

        Élelmiszerfüggőség - Mit lehet tudni a betegségről?

        Az élelmiszerfüggők nemcsak többet esznek, mint az átlagosan táplálkozó emberek, hanem válogatás nélkül, nagy mennyiségben fogyasztanak különféle élelmiszereket és italokat. Egy-egy ilyen evésroham akár órákig is tarthat.

        Mit kell tudni a glikémiás indexről?

        A glikémiás index egy számérték, mely a táplálékok besorolását jelenti egy 0-100 terjedő skálán, a vércukorszintre gyakorolt hatásuk alapján. Eredetileg a cukorbetegek vércukorszintjének ellenőrzésére fejlesztették ki.

        Hogyan ne táplálkozzon egy kismama? Gyakori tévhitek

        Amikor egy nő a gyermekét hordja a szíve alatt, csak arra tud gondolni, hogy egészségesen, szépen növekedjen a babája, és semmilyen tápanyagban ne szenvedjen hiányt fejlődésben lévő kicsi szervezete.

        Táplálkozási tippek stresszes életmódúaknak

        A legfontosabb az alapos rágás, a nyugodt étkezés és a sok gyümölcs, na meg persze zöldség. Igyon sok folyadékot, lehetőleg másfél litert naponta. Változtasson életmódján, táplálkozzon egészségesen, tegyen a stressz ellen.

        Rákos betegek táplálkozása: az ízérzékelés változása

        Rákos betegeknél gyakran előfordulhat, hogy megváltozik az ízérzékelés. A kemoterápiás kezelések mellékhatásaként a szájban fémes, keserű vagy sós ízt érezhet a beteg. Emellett bizonyos gyógyszerek, így például a demencia, Parkinson-kór, rheumatoid arthritis és magas vérnyomás kezelésére szolgáló készítmények szintén kellemetlen szájízt okozhatnak. Fogászati probléma, terhesség és megfázás is okozhat ilyen jellegű panaszokat.

        Hatékony zsírégetés, tartósan kisebb testzsírszázalék

        A kiadós étkezések és a csekély testi aktivitás eredménye a mérlegen is megmutatkozik. Hogyan lehet hatékonyan megszabadulni a hasi zsírpárnáktól?

        Mennyire egészséges a szója?

        A tofu és társai fogyasztása, évekig a legegészségesebb táplálkozásnak számított, ám az utóbbi időben hirtelen negatív felhangú cikkekben találkozhattunk vele. Mi az igazság a szójababbal kapcsolatban, illetve mit mond a tudomány?

        Napszakok és ételek: mikor és mit érdemes fogyasztani?

        Reggelizz úgy, mint egy király, ebédelj úgy, mint egy polgár, vacsorázz úgy, mint egy koldus - tartja az elterjedt mondás. A mai világban sajnos elég nehéz, bár nem lehetetlen betartani azokat a szabályokat, amelyekkel megőrizhetjük egészségünket.