• Táplálékpiramis

        A képek szerzői jogi védelem alatt állnak, felhasználásuk törvénysértő.

        Táplálékpiramis

        Aki rendszeresen sportol, illetve valamilyen testmozgást végez, az több fehérjét, szénhidrátot és zsírt fogyaszthat. Infografikánkból megtudhatja, különböző testmozgást végző emberek részére milyen élelmiszerek fogyasztása javallott.

         

        Tudnivalók a tápanyagokról

         

        Az elfogyasztott élelmiszerekben található makrotápanyagok energiát szolgáltatnak szervezetünk számára, a mikrotápanyagok pedig az anyagcsere-folyamatok megfelelő működéséhez szükségesek.

        Makrotápanyagok

        - Szénhidrátok: főként növényi élelmiszerforrásokból (pl. gabonafélék, burgonya) juthatunk hozzájuk. A szénhidrátokat a szervezet könnyen fel tudja dolgozni, gyorsan hasznosuló energiaforrások. Csoportjaik: egyszerű szénhidrátok (cukrok), és összetett szénhidrátok.

         

        - Zsírok: forrásai növényi és állati eredetű zsírok, olajok. A zsírok a szervezet legfontosabb energiaforrásai, zsírsavakból épülnek fel, megkülönböztetünk telített és telítetlen zsírsavakat. A táplálékkal felvett zsírok jelentős részét a szervezet tartalékolja. Bizonyos telítetlen zsírsavak létfontosságúak számunkra, és csak táplálkozás útján juthatunk hozzájuk (esszenciális zsírsavak). A zsírok nélkülözhetetlenek a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.

         

        - Fehérjék: forrásai a húsok, a halak, a tejtermékek és a hüvelyes zöldségek. Az aminosavakból álló fehérjék nélkülözhetetlen szerepet töltenek be az élő sejtek felépítésében, működésében és anyagcsere-folyamataiban.

         

        Napi energiaszükségletünk 55-60 százalékát szénhidrátokból, 25-30 százalékát zsírokból, 15 százalékát pedig fehérjékből nyerjük fizikai aktivitásunktól függően.

         

        Mikrotápanyagok

        - Vitaminok: vízben vagy zsírban oldódó szerves anyagok, melyeket szervezetünk vagy egyáltalán nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes előállítani, ezért élelmi forrásokból kell pótolnunk vitaminszükségletünket.

        - Ásványi anyagok, nyomelemek

        Az egészséges táplálkozás további nélkülözhetetlen elemei

        - Rostok: emészthetetlen növényi szénhidrátok, nélkülözhetetlenek az egészséges bélműködéshez.

        - Ivóvíz 

         

        Kulcs a testtömeg karbantartáshoz - az energia egyensúly>> 

        Sporttáplálkozási irányelvek: Az energiabevitel

      • Hirdetések
      • Cikkajánló

        Demencia

        Dr. Veress Dóra

        Nyelési nehézség, félrenyelés. Megoldások táplálkozási nehézségek esetére.

        Kiurgó pulzus

        Kardioközpont

        Mindenképpen utána kell járni, milyen oka lehet a jelenségnek, majd kezelni.

        Demencia és étkezés: megoldások táplálkozási nehézségek esetére

        A szellemi leépülés előrehaladásával egyre nagyobb gondot jelent a betegek táplálása. Az agyban található idegsejtek károsodásával elvész az evőeszközök használatához szükséges motoros koordináció, csökken az étvágy, majd a nyelési folyamatok zavara miatt egyre nehezebb lesz a betegek táplálása, ami rengeteg odafigyelést és türelmet igényel a hozzátartozóktól és az ápoló személyzettől.

        Egyre többen eszik, jól teszik? A zab szervezetre gyakorolt hatása

        A zab és a zabkása több országban rendkívül elterjedt, például az Egyesült Államokban az emberek jelentős része rendszeresen fogyasztja, elsősorban reggelire. Hazánk étkezési szokásait figyelembe véve érdemes lenne növelni az étrendben betöltött súlyát, mivel rendkívül egészséges, és rendszeres fogyasztása számos hosszú távú előnnyel jár. Ezeket tekintjük át a következőkben.

        Mit együnk, hogy megőrizzük bélflóránk egészségét?

        A normál bélflóra jelentős szerepet tölt be immunrendszerünk működésében. Ahhoz, hogy ez a rendszer optimális szinten működjön, elengedhetetlen egészségének megőrzése. Mit tehet annak érdekében, hogy bélflórája és immunrendszere is tökéletesen működjön?

        Étkezési nehézségek a rákkezelés idején - Jó tanácsok betegeknek

        Amennyiben rosszindulatú daganatos betegséggel diagnosztizálták, az étrendjére való odafigyelés a terápia fontos részét képezi. A kiegyensúlyozott és az állapotának megfelelő étrend ugyanis hatással lehet a kezelési módszerek (műtét, kemoterápia, sugárkezelés) által okozott mellékhatások mértékére (természetesen csökkentve azokat), emellett a megfelelő tápanyag- és energiaellátás megkönnyíti a felépülést is.

        Chiamag - Érdemes fogyasztani?

        A chiamagról sokat hallani mostanában, szuper élelmiszerként (superfood) emlegetik, de vajon mivel érdemelte ki ezt a címet, milyen tápanyagokat tartalmaz, és tényleg értékes eleme lehet étrendünknek? A 2018-ban az ország cukormentes tortájának választott Három kívánság is tartalmazza ezt az összetevőt.

        Dr. Forgács Attila: Az emberi faj hajlama és őstudattalan túlélési technikája a túlevés

        Jól tudjuk, hogy sajnos nem minden étel egészséges, amit a reklámokban látunk, de a fejlődés is kezdetét vette a helyes táplálkozás irányába. Dr. Forgács Attila, gasztropszichológussal az eddigi életútjáról, valamint az evéssel kapcsolatos pszichés mozgatórugóinkról beszélgettünk.

        Étkezési tanácsok túlsúllyal küzdő kismamák részére

        Az anyaméhben fejlődő magzat minden szükséges tápanyagát az édesanya biztosítja számára, de ez nem azt jelenti, hogy kettő helyett kell táplálkozni, vagyis nem a mennyiséget kell növelni, hanem a minőségi táplálkozásra kell nagy figyelmet fordítani.

        Miért nem sikerül lefogyni?

        A súlyfeleslegben kétségtelenül fontos tényező a genetika és a családi háttér. Az elhízás kialakulásában nagy szerepe van a DNS-nek, de nem lehet mindent az örökségünk számlájára írni, még ha tény is, hogy az elhízásra való hajlamot nagy mértékben befolyásolja.