• Táplálékpiramis

        A képek szerzői jogi védelem alatt állnak, felhasználásuk törvénysértő.

        Táplálékpiramis

        Aki rendszeresen sportol, illetve valamilyen testmozgást végez, az több fehérjét, szénhidrátot és zsírt fogyaszthat. Infografikánkból megtudhatja, különböző testmozgást végző emberek részére milyen élelmiszerek fogyasztása javallott.

         

        Tudnivalók a tápanyagokról

         

        Az elfogyasztott élelmiszerekben található makrotápanyagok energiát szolgáltatnak szervezetünk számára, a mikrotápanyagok pedig az anyagcsere-folyamatok megfelelő működéséhez szükségesek.

        Makrotápanyagok

        - Szénhidrátok: főként növényi élelmiszerforrásokból (pl. gabonafélék, burgonya) juthatunk hozzájuk. A szénhidrátokat a szervezet könnyen fel tudja dolgozni, gyorsan hasznosuló energiaforrások. Csoportjaik: egyszerű szénhidrátok (cukrok), és összetett szénhidrátok.

         

        - Zsírok: forrásai növényi és állati eredetű zsírok, olajok. A zsírok a szervezet legfontosabb energiaforrásai, zsírsavakból épülnek fel, megkülönböztetünk telített és telítetlen zsírsavakat. A táplálékkal felvett zsírok jelentős részét a szervezet tartalékolja. Bizonyos telítetlen zsírsavak létfontosságúak számunkra, és csak táplálkozás útján juthatunk hozzájuk (esszenciális zsírsavak). A zsírok nélkülözhetetlenek a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához.

         

        - Fehérjék: forrásai a húsok, a halak, a tejtermékek és a hüvelyes zöldségek. Az aminosavakból álló fehérjék nélkülözhetetlen szerepet töltenek be az élő sejtek felépítésében, működésében és anyagcsere-folyamataiban.

         

        Napi energiaszükségletünk 55-60 százalékát szénhidrátokból, 25-30 százalékát zsírokból, 15 százalékát pedig fehérjékből nyerjük fizikai aktivitásunktól függően.

         

        Mikrotápanyagok

        - Vitaminok: vízben vagy zsírban oldódó szerves anyagok, melyeket szervezetünk vagy egyáltalán nem, vagy csak elégtelen mennyiségben képes előállítani, ezért élelmi forrásokból kell pótolnunk vitaminszükségletünket.

        - Ásványi anyagok, nyomelemek

        Az egészséges táplálkozás további nélkülözhetetlen elemei

        - Rostok: emészthetetlen növényi szénhidrátok, nélkülözhetetlenek az egészséges bélműködéshez.

        - Ivóvíz 

         

        Kulcs a testtömeg karbantartáshoz - az energia egyensúly>> 

        Sporttáplálkozási irányelvek: Az energiabevitel

      • Hirdetések
      • Cikkajánló

        Fiatalkori mellrák

        Tóth András

        Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

        Mi az a divertikulózis?

        Dr. Mármarosi István

        Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

        A szelénhiány négy tünete

        Tudjuk, hogy a világon több terület is szelénhiányos. Tudjuk, hogy Magyarország nagy része is ebbe a kategóriába tartozik. Azonban honnan tudhatjuk azt, hogy nekünk szelénhiányunk van és szelénpótlásra lenne szükségünk?

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        A rostok szerepe az étrendben

        Az élelmi (diétás) rostok a táplálékban lévő emészthetetlen, összetett szénhidrátok, más néven poliszacharidok. Létfontosságú szerepet töltenek be az emésztésben.

        Mennyi energiára van szükségünk?

        Szervezetünk működéséhez energiára van szükség, amely az étkezések során elfogyasztott tápanyagokból származik. Napi energiaszükségletünket több tényező is befolyásolja úgy, mint az alapanyagcserénk, életkorunk, nemünk, egészségi állapotunk, életkörülményeink, fizikai aktivitásunk és az alvással töltött órák száma.

        A reflux diéta alapelvei

        A reflux betegségre jellemző tünetek – gyomorégés, rekedtség, köhögés – gyakran közvetlenül étkezés után vagy lefekvéskor jelentkeznek, súlyosbodnak. Speciális táplálkozással, néhány diétás szabály betartásával enyhíthetők a panaszok, a helyes étkezési szokások azonban önmagukban legtöbbször nem jelentenek megoldást a problémára, csupán a megfelelő terápia kiegészítéseként járulnak hozzá a panaszok javulásához.

        Időskori táplálkozás

        Ahogy idősödik az ember, úgy nemcsak életmódbeli, hanem élettani változások is bekövetkeznek, ami hatással van a táplálkozásra is.

        Pajzsmirigybetegek étrendje

        A jód olyan ásványi anyag, amely fontos szerepet tölt be az emberi szervezet működésében. A pajzsmirigy kiszűri a jódot a véráramból és elraktározza, ezért fontos, hogy a táplálékkal és ivóvízzel elegendő mennyiségben vigyük be a szervezetbe, ha valamilyen pajzsmirigyproblémánk van.

        Reggeli étkezés - Ezek a leggyakoribb tévhitek

        A reggeli étkezést sajnos rendszeresen elhanyagoljuk. Általában egy újabb nap kezdetekor, munka vagy iskolakezdés előtt arra van a legkevesebb időnk, hogy nyugodtan elkészítsük egészséges reggelinket, és asztalhoz ülve, komótosan elfogyasszuk azt.