• Mennyi cukrot fogyasztunk? Mennyi lenne a megengedett?

        A képek szerzői jogi védelem alatt állnak, felhasználásuk törvénysértő.

        Cukorfogyasztás okosan

        A cukornak nélkülözhetetlen szerepe van a szervezetünkben, ugyanis a szénhidrátok fontos, alapvető tápanyagok. A glükóz, a glikogén, illetve származékaik központi jelentőséggel bírnak az energiatermelés szempontjából.

         

        Ajánlott cukorbevitel: egy átlagos felnőtt és napi 2000 kcal energiabevitel esetén a magyar ajánlás és az Egészségügyi Világszervezet irányelve szerint 10% az ideális cukorbevitel, amely körülbelül 12 teáskanálnyinak felel meg.

         

        Amennyit fogyasztunk: a 2014-es OTÁP felmérés alapján a cukorfogyasztás jelenleg a napi energiabevitel 8-9 százaléka között van, ami a 2009-es felmérés óta növekedést jelent.

        Hogyan mérsékelhetjük a cukorfogyasztást?

        1. Az édesítőszerek kis mennyiségben is pótolni tudják az édes ízt, így erről nem kell lemondanunk.
        2. Ajánlott uzsonnára vagy tízóraira gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani, amikben ugyan vannak természetes eredetű cukrok, de glikémiás indexük alacsonyabb, ráadául jóllakottságot okozó rostokat is tartalmaznak.
        3. Ellenőrizzük, hogy mennyi cukrot tartalmaznak a bevásárló kosarunkba kerülő élelmiszerek (sok esetben szirupként, szacharózként, fruktózként, mézként vagy melaszként van feltüntetve).
        4. Ne vonjuk meg magunktól egyik napról a másikra a cukrot, inkább kisebb lépésekben próbáljunk haladni. Pótolhatjuk az édes ízt energiamentes édesítőszerekkel.

         

        Cukor vagy édesítő? - Részletesen a cukrokról

      • Hirdetések
      • Cikkajánló

        Miért fáj a hátam?

        WEBBeteg

        A hátfájás az egyik legfőbb közegészségügyi probléma a világon. (x)

        A szív útja

        Tóth András, újságíró

        A szív útját nyomon követő 11 perces filmjéről Nyárai Gerzsonnal beszélgettünk.

        Ön is függő, mégpedig cukorfüggő!

        Az édes íz utáni rajongás születésünktől velünk van. Az anyatej íze, ezzel együtt a biztonságot adó anya közelsége, illata, simogatása mind-mind erősítik a hozzá köthető táplálék boldogságérzést kiváltó hatását.

        Fehér liszt és fehércukor - Mi az igazság a fogyasztásukkal kapcsolatban?

        A 21. században egyre inkább ellenzik a finomított búzaliszt és kristálycukor fogyasztását a szakemberek. Köszönhető ez annak, hogy túlságos feldolgozottságuk miatt kevés értékes tápanyagot tartalmaznak, ellenben magas a kalóriatartalmuk, kis mennyiség fogyasztásával is nagy energiabevitelt érünk el. Ennek következtében könnyen alakul ki túlsúly, elhízás, szövődményként pedig különböző anyagcsere-, szív- és érrendszeri megbetegedések sújtanak minket.

        Cukorpótlás: a legjobb alternatívák édesítésre

        Manapság már szinte mindenki hallott arról, hogy az egészséges étrendben nem ajánlott az egyszerű szénhidrátok túlzott fogyasztása. Ez az ajánlás nem csupán azok számára érvényes, akik valamilyen betegségben szenvednek (mint például a cukorbetegség vagy az elhízás), de megszívlelendő tanács minden egészségtudatos ember számára. Igen ám, de akkor mit válasszunk helyette, ha mégis valamilyen édes ízűt szeretnénk enni vagy inni, vagyis mivel édesítsük ételeinket és italainkat?

        A mézfogyasztás jótékony hatásai

        A méz az ősidők óta az emberi táplálkozás része, igaz eleinte csak csemegének gyűjtötte az ősember, mára azonban mint gyógyterméket is használjuk. Mai ismereteink alapján a méz közel 70-féle gyógy- és fiziológiai hatással bír. Ám még ennek ellenére sem mindenkinek javasolt a fogyasztása.

        A leggyakoribb fogászati kérdések

        A fogselyemtől a gyermek önálló fogmosásáig számos - fogápolással és fogbetegségekkel kapcsolatos - kérdésre adunk tömör választ írásunkban.

        Por-és kristálycukor a sebre? Nem mindegy, mikor és hogyan!

        Tudta? A por- és kristálycukor kiválóan felhasználható sebkezelés céljára, különösen a szennyezett, fertőzött sebek kezelésére – olvasható a világhálón. Nem újkeletű ez a felhasználási mód, hazánkban is elterjedt, különösen a természetessége miatt, azonban sok a félrevezető információ, nem mindegy ugyanis milyen sebre tesszük – nyilatkozta a WEBBetegnek dr. Késmárky András gyermeksebész, mentőorvos.

        Édesítésre alkalmas anyagok

        Ételeink édesítésére különböző édesítőszereket használhatunk. Az e célból leggyakrabban alkalmazott répacukor vagy más néven kristálycukrot azonban a cukorbetegek nem fogyaszthatják, ezért kifejlesztették a vércukorszintet mérsékelten növelő (nutritív) vagy energiamentes (nem-nutritív) édesítőszereket.

        Mennyire hatékony a só- és cukoradó? Nemzetközi tapasztalatok

        Az egészségtelen táplálkozás, és az azzal kapcsolatos betegségek gazdasági költségeinek visszaszorítására, már több országban bevezették, illetve tervezik bevezetni a főként gyors ételeket, és szénsavas üdítőket sújtó só- és cukoradót. Mik a várakozások és mik az eddigi eredmények?