• Vitaminok, nyomelemek
        Név

        B12-vitamin (ciankobolamin)

        Típus Vitamin
        Leírás A B12-vitamin gyakran használt elnevezése a kobalamin is, ami a molekulájának közepére beépülő kobaltatomra utal. Összefoglaló elnevezés, mivel többféle vegyület létezik belőle. A vitamin csak állati eredetű élelmiszerekben található meg, növényi eredetűben nem. A vastagbélben élő baktériumok is képesek előállítani B12-vitamint, de mivel a vastagbélből már nem szívódik fel tápanyag, sajnos ezt a mennyiséget nem tudja szervezetünk hasznosítani. A gyomor-bélrendszerből történő felszívódásához egy úgynevezett intrinzik faktorra is szükség van. Így fordulhat elő, hogy a faktor hiánya esetén akár megfelelő mennyiségű B12-vitamin felvétele mellett is kialakulhatnak a vitaminhiányra utaló tünetek.
        Hatás "A vitamin fontos a fehérje-, a szénhidrát-anyagcsere, a nitrogéntartalmú anyagok anyagcseréjének folyamatához; illetve a vörösvértestek képzéséhez és a hemoglobin-szintézishez elengedhetetlen. A vashiányos vérszegénység kezeléséhez fontos vitamin (vassal és folsavval együtt). Javítja az étvágyat, egészségesen tartja az idegrendszert, mérsékli az ingerlékenységet, javítja az összpontosítást, az emlékezetet és egyensúlyozó funkciókat. "
        Hiány B12-vitamin hiányában szinte teljesen leállhat a vörösvértestek képzése, így vészes vérszegénység lép fel, az anyagcsere-folyamatok zavarának következményeként pedig gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri panaszok (étvágytalanság, növekedési zavarok) jelentkeznek.
        Túladagolás Vízben oldódó vitamin, így nem lehet túladagolni.
        Szükséglet "A B12-vitamin felszívódási aránya alacsony, illetve a megfelelő vitaminbevitel mellett a felszívódáshoz szükség van az úgynevezett intrinzik faktorra is. Előfordulhat, hogy a szervezetbe bevitt vitaminmennyiségnek mindössze 25 százaléka hasznosul. Mivel növényi tápanyagokban nem található meg a vitamin, vegetáriánusoknak a vészes vérszegénység megelőzése érdekében mesterségesen kell pótolniuk a B12-vitamint. Legkedvezőbb módon akkor hasznosul, ha B6-vitaminnal együtt szedik. Az alábbi mennyiségű (mikrogramm) vitaminbevitel javasolt: 0-6 hónap 0,3; 7-12 hónap 0,5; 1-3 év 0,7; 4-6 év 1; 7-10 év 1,4; 11-14 év 2; 15-18 év 2; 19-30 év 2; 31-60 év 2; 60 év felett 2; Terhesség 2,6; Szoptatás 2,6; Nehéz fizikai munka 2,2; Stressz 2; Dohányzás 2; Alkohol fogyasztás 2,2; Menopauza 2."
        Táplálékforrás A szervezet számára a legjobb B12-vitamin forrás a máj és a hús. Kis mennyiségben jelen van a tejben és a tejtermékekben is. Növényi eredetű élelmiszerekben nem található.
        Hasonló találatok - Vitaminok, nyomelemek
        Hirdetések

        Új keresés

        Vitaminok, nyomelemek - (utolsó feltöltés: 2010-01-21 18:17:09)


        További adattárak

        Gyógyszerkereső

        Vitaminok, nyomelemek

        Tápanyagtartalom

        Kórházkereső

        Alapítványok, egyesületek

        Szűrővizsgálatok

        Patika adatbázis

        Orvoskereső

        Laborérték

        Élelmiszer adalékanyagok

        Receptkereső

        Defibrillátor adatbázis

      • Hirdetések
      • Hirdetések
      • Facebook

      • Kiemelt témák
      • Hirdetések
      • Találjon orvost az Ön közelében!
        Gyógyszertárak az Ön közelében
        Gyógyszerkereső

        Keressen a gyógyszer neve, hatóanyaga, esetleg betegség alapján!

      • Partnereink hírei

        Az új szakmai programmal javítható a daganatos betegek túlélési esélye.

        Találja meg az Ön számára leginkább megfelelő ajánlatot!

        Bármelyik nőnél előfordulhat, hogy az egyensúly felborul és hüvelyfertőzés alakul ki.

      • Hírlevél feliratkozás

        Szeretné megkapni a WEBBeteg legfrissebb cikkeit?

      • Korábbi szavazások