• Vitaminok, nyomelemek
        Elnevezés

        B12-vitamin (ciankobolamin)

        Típus Vitamin
        Alapvető tudnivalók A B12-vitamin gyakran használt elnevezése a kobalamin is, ami a molekulájának közepére beépülő kobaltatomra utal. Összefoglaló elnevezés, mivel többféle vegyület létezik belőle. A vitamin csak állati eredetű élelmiszerekben található meg, növényi eredetűben nem. A vastagbélben élő baktériumok is képesek előállítani B12-vitamint, de mivel a vastagbélből már nem szívódik fel tápanyag, sajnos ezt a mennyiséget nem tudja szervezetünk hasznosítani. A gyomor-bélrendszerből történő felszívódásához egy úgynevezett intrinzik faktorra is szükség van. Így fordulhat elő, hogy a faktor hiánya esetén akár megfelelő mennyiségű B12-vitamin felvétele mellett is kialakulhatnak a vitaminhiányra utaló tünetek.
        Miben játszik szerepet? "A vitamin fontos a fehérje-, a szénhidrát-anyagcsere, a nitrogéntartalmú anyagok anyagcseréjének folyamatához; illetve a vörösvértestek képzéséhez és a hemoglobin-szintézishez elengedhetetlen. A vashiányos vérszegénység kezeléséhez fontos vitamin (vassal és folsavval együtt). Javítja az étvágyat, egészségesen tartja az idegrendszert, mérsékli az ingerlékenységet, javítja az összpontosítást, az emlékezetet és egyensúlyozó funkciókat. "
        Hiánya esetén B12-vitamin hiányában szinte teljesen leállhat a vörösvértestek képzése, így vészes vérszegénység lép fel, az anyagcsere-folyamatok zavarának következményeként pedig gyomor-bélrendszeri és idegrendszeri panaszok (étvágytalanság, növekedési zavarok) jelentkeznek.
        Túladagolása Vízben oldódó vitamin, így nem lehet túladagolni.
        Mekkora mennyiségben van rá szükségünk? "A B12-vitamin felszívódási aránya alacsony, illetve a megfelelő vitaminbevitel mellett a felszívódáshoz szükség van az úgynevezett intrinzik faktorra is. Előfordulhat, hogy a szervezetbe bevitt vitaminmennyiségnek mindössze 25 százaléka hasznosul. Mivel növényi tápanyagokban nem található meg a vitamin, vegetáriánusoknak a vészes vérszegénység megelőzése érdekében mesterségesen kell pótolniuk a B12-vitamint. Legkedvezőbb módon akkor hasznosul, ha B6-vitaminnal együtt szedik. Az alábbi mennyiségű (mikrogramm) vitaminbevitel javasolt: 0-6 hónap 0,3; 7-12 hónap 0,5; 1-3 év 0,7; 4-6 év 1; 7-10 év 1,4; 11-14 év 2; 15-18 év 2; 19-30 év 2; 31-60 év 2; 60 év felett 2; Terhesség 2,6; Szoptatás 2,6; Nehéz fizikai munka 2,2; Stressz 2; Dohányzás 2; Alkohol fogyasztás 2,2; Menopauza 2."
        Milyen táplálékokban található meg? A szervezet számára a legjobb B12-vitamin forrás a máj és a hús. Kis mennyiségben jelen van a tejben és a tejtermékekben is. Növényi eredetű élelmiszerekben nem található.
        Hasonló találatok - Vitaminok, nyomelemek
        Hirdetések

        Új keresés

        Vitaminok, nyomelemek - (utolsó feltöltés: 2010-01-21 18:17:09)