| A The Lancet Oncology című brit orvosi folyóirat hétfői számában megjelent tanulmányban közölt adatok szerint a tüdőrákos páciensek közül világszerte tíz százalék azok aránya, akik soha nem voltak dohányosok, egész életükben száz szálnál kevesebb cigarettát szívtak el. Az arány még ennél is nagyobb Ázsiában, ahol a tüdőrák áldozatainak 30-40 százaléka soha nem volt dohányos. A genetikai okból nagyobb tüdőrákkockázatot hordozó emberek kétharmada nő. A genetikai vizsgálatokat Ping Yang és kutatócsoportja végezte a rochesteri (Minnesota) Mayo Klinikán. 754 nem dohányzó ember genetikai állományát elemezték, akik között tüdőrákos és egészséges személyek is voltak. Megállapították, hogy a 13-as kromoszómán két olyan génvariáció lehetséges, amelyek jelenléte 60 százalékkal növeli a tüdőrák kialakulásának kockázatát. Azt már lehet tudni, hogy e génváltozatok jelenlétében alacsonyabb a GPC5 jelű, a sejtburjánzásban szerepet játszó fehérje szintje. Az összefüggések pontosításához azonban további kutatásokra van szükség. Egyes elképzelések szerint azoknál, akik genetikailag nagyobb kockázatnak vannak kitéve a tüdőrákra, a passzív dohányzás, a környezeti szennyezések vagy akár a humán papillomavírus (HPV) indíthatja el a folyamatot. |
Dr. Csuth Ágnes
Orvos tanácsadó
Regisztráljon és kérdezzen!
Regisztráció Belépés Kérdés feltevés SzakértőinkGyakori kérdések Tüdőrák témában:
Öröklődhet-e a tüdődaganat? Fáj a hátam. Lehet, hogy tüdőrákom van? Hol csinálnak CT által vezérelt tüdőbiopsziát?