• Egyszerű tanácsok a tüdőrák megelőzése érdekében

        Szerző:
        WEBBeteg

        Számos tanulmány vizsgálta már azt a kérdést, hogy a fizikai aktivitás csökkenti-e a tüdőrákos megbetegedések kockázatát, és bár már született néhány becslés az összefüggésekről, nemrégiben egy sokkal pontosabb eredmény is napvilágot látott.

        A tüdőrák a daganatos megbetegedések 25 százalékát teszi ki, és nyilvánvaló rizikófaktorai mellett - melyek közül a dohányzás áll első helyen – mára már jónéhány életmódbeli tényezőről kiderült, hogy hatékony megelőzését jelenthetik a betegségnek.

        Hirdetések

        Az eredményekről dr. Babai László, prevenciós szakértő számolt be.

        A kardioedzés preventív hatású

        Számos tanulmány vizsgálta már azt a kérdést, hogy a fizikai aktivitás csökkenti-e a tüdőrákos megbetegedések kockázatát, és bár már született néhány becslés az összefüggésekről, nemrégiben egy sokkal pontosabb eredmény is napvilágot látott.

        A tüdőrák tünetei


        Nagyon fontos a szűrővizsgálatokon való rendszeres részvétel, mivel a röntgenátvilágítással a tüneteket még nem okozó daganat felismerhető, így a kezelés korán elkezdődhet, ami a gyógyulás esélyét jelentősen megnöveli. Hogyan ismerhető fel a tüdőrák?

        A dallasi Cooper Klinikán ugyanis 38 ezer 20 és 84 év közti férfit vizsgáltak 1974 és 2002 közt, akik a vizsgálat kezdetéig elkerülték a tüdőrákot.

        Három csoportba sorolták be őket a taposógépen végzett edzéseik időtartama szerint: a legkevesebbet edzők 20 %-ot tettek ki, a közepes mennyiséget 40, és a legnagyobb mennyiséget szintén 40 % alkotta.

        Az eredmények: a vizsgált időszakban összesen 232 tüdőrák miatti halálozás következett be.

        Tekintetbe véve az életkort, az edzéssel eltöltött éveket, a testtömeg-indexet, a dohányzást, az alkoholfogyasztást, a fizikai aktivitást és a családi kórelőzményeket, világossá vált, hogy a többet edzőknél kimutathatóan alacsonyabb volt a halálozások száma.

        Tüdőszűrő helyszínek


        Tüdőszűrő-állomások címjegyzéke a WEBBeteg szűrővizsgálatok adatbázisában.

        Az is bebizonyosodott, hogy a leszokott dohányosoknak kisebb az esélyük a tüdőrákra, mint az aktív füstölgőknek, bár még mindig nagyobb, mint azoknak, akik sosem dohányoztak.

        Összehasonlító vizsgálatokból az is kiderült, hogy 1-2-szer nagyobb az esélyük a tüdőrák miatti halálozásra azoknak, akik dohányoznak és kevés kardioedzést végeznek, mint azoknak, akik nem gyújtanak rá, viszont sokat edzenek.

        A következtetés egyértelmű: bár nem lehet kikerülni a dohányzás óriási befolyását a tüdőrák kialakulására, az adatok bizonyították, hogy minél többször van alkalma egy férfinak kardioedzést végezni, annál inkább csökkentheti a tüdőrák kockázatát.

        Tüdőrák és tbc: mennyire hatékony a tüdőszűrés?


        A tüdőrák előfordulási aránya évről évre növekedő tendenciát mutat és egyre fiatalabb korosztályban és nőknél is, ami nagymértékben a dohányzással van összefüggésben. Annak ellenére, hogy a tüdőrák szűrésére nem teljes mértékben alkalmas, tény, hogy a korai, még sebészileg műthető állapotban lévő tüdőrákot is szűréssel lehet felfedezni.
        Statisztikai adatok alapján megállapítható, hogy a tüdőszűréssel kiemelt betegek kb. 20-25 százaléka, egyes években 30 százaléka még műthető, tehát sokkal nagyobb az esély a gyógyulásra, mintha már tünetekkel, vagy véletlen felfedezéssel kerülnek orvoshoz.
        Mennyire hatékony a tüdőszűrés?

        A mozgás más daganatfajták is beválik

        Az amerikai Nemzeti Rákkutató Központ munkatársai is letették a voksukat a rendszeres edzések mellett. Azt tapasztalták ugyanis, hogy heti 3 vagy 4 alkalommal 30 perc fizikai mozgás, számos daganatos megbetegedés (mell-, méhtest-, prosztata-, bélrendszeri-, és tüdőrák) kialakulását csökkentheti.

        Tüdőrák: mik az esélyeim?


        "Tüdőrákot diagnosztizáltak a 64 éves édesapámnál, szeretném tudni milyen esélyekkel veheti fel a harcot a betegséggel szemben!" Az orvos válasza

        Az összegzett adatok szerint, a fizikailag aktív nők esetében 40 százalékkal kisebb a mellrák kialakulásának valószínűsége és rendszeresen sportoló férfiak esetében 10-30 százalékkal csökken a prosztatadaganat kialakulásának esélye. Dr. Elise Cook, az Anderson Rákkutató Központ Klinikai Rákmegelőző Tanszékének munkatársa egy kézenfekvő javaslatot is tett: szerinte a napi rendszeres mozgás kivitelezésének a legegyszerűbb módja, ha olyan sportot választunk, amit szeretünk végezni.

        Természetesen nem szabad megfeledkezni arról, hogy a mozgás csak egy része – bár igen fontos része – az egészséges életmódnak.

        A zöld tea titok?

        Egy amerikai rákkonferencián ismerhették meg a szakemberek azt a klinikai vizsgálat-sorozatot, amelyet több mint 500 ember - 170 tüdőrákos és 340 egészséges - bevonásával végeztek a Tajvanban. Az eredmények alapján megállapították, hogy jelentősen csökkent a tüdőrák kockázata azon dohányzók és nemdohányzók körében, akik legalább egy csésze zöldteát elfogyasztottak naponta. 

        Ezek a cikkek is érdekelhetik Önt

        Azon dohányzók és nemdohányzók körében viszont, akik egyáltalán nem fogyasztottak zöldteát, 5,16 szorosára nőtt a tüdőrák kockázata. A dohányzók körében ez a kockázat még nagyobb, 12,71-szeres volt. A zöldtea, amely a Camellia sinensis nevű ázsiai növényből készül, Ázsia kedvelt itala.

        Már korábban is ennek tulajdonították, hogy számos rákbetegség sokkal kisebb arányban fordul elő a világnak ezen a felén. Laboratóriumi vizsgálatok már kimutatták, hogy a zöldtea kivonatai, a polifenolok megállíthatják a ráksejtek növekedését. Ám az emberek bevonásával végzett korábbi vizsgálatok vegyes eredményeket hoztak. Egyes esetekben bizonyított volt a védő hatás, míg máskor nem találtak rá bizonyítékot.

        Más tudósok azt feltételezik, hogy az emberek genetikai állománya játszik szerepet a kockázati tendenciában. Azok a zöldtea-fogyasztók, akik az IGF1 nevű génnel rendelkeztek, kevésbé voltak hajlamosak a tüdőrákra, mint azok, akiknél az IGF1 gén egy másik fajtája volt jelen.

        Életmódbeli lépések a rák megelőzéséért:


        • hagyjunk fel a dohányzással
        • csökkentsük az elfogyasztott alkohol mennyiségét
        • alakítsunk kis egy életre szóló mozgásprogramot, és ehhez kérjük orvos és személyi edző tanácsát
        • fogyasszunk mindennap zöldséget, gyümölcsöt és gabonát
        • védekezzünk az erős napsugárzás ellen
        • legyünk tisztában a daganatok családi halmozódásával, nézzünk utána a felmenőinknek
        • rendszeresen vegyünk részt szűréseken

        (www.oxygenmedical.hu)

        Legutóbb frissült:
        • WEBBeteg.hu
      • Cikkajánló

        Látászavar, szédülés?

        Dr. Kapocsi Judit

        A kezeletlen vagy rosszul beállított magas vérnyomás szövődményei is lehetnek.

        Gyümölcsök és puffadás

        Dr. Hidvégi Edit

        Súlyos szövődményekkel járhat a fel nem ismert fruktózintolerancia.

        Tüdőnk egészsége: a tbc már ritka, de van több olyan betegség, amit komolyan kell venni

        Nem véletlen, hogy az Európai Tüdőgyógyász Társaság 2010-et a tüdő évének nyilvánította, felhívva ezzel is a figyelmet a világszerte több százmillió embert érintő krónikus tüdőbetegségek jelentőségére, és arra, hogy bár a legtöbb tüdőbetegség gyógyítható, a megelőzés a leghatékonyabb módszer ezek kivédésére.

        Ön is cukorbeteg? Rengeteget segíthet, ha sportol!

        A fizikai aktivitás kedvezően befolyásolja az anyagcserét, cukorbetegségben ennek különösen nagy jelentősége van. A testmozgás javítja a közérzetet, a sejtek érzékenyebben reagálnak az inzulinra, az inzulinrezisztencia mérséklődik, és a vércukorszint beállítása könnyebbé válik. Ezenkívül a testmozgás és a sport a túlsúly csökkentését is segíti.

        Mi hajlamosít a tüdőrák kialakulására?

        A tüdőrákos megbetegedés közel 90 százalékáért a dohányzás felelős, ráadásul a tüdőrák kialakulásának a kockázata egyenes arányban áll az elszívott cigaretták számával és a dohányzás időtartamával. Tehát fokozottan hangsúlyozni kell a dohányzásról való leszokás szerepét a tüdőrák kialakulásának a csökkentésében.

        Csontritkulásos betegek gyógytornája

        A csontritkulás kezelésének egyik alappillére a testmozgás. A megfelelő típusú torna ugyanis elősegíti a csontok, a vázizmok erősödését. A mozgás során javul a szervezet vérellátása is, így a csontok optimális felépítéséhez szükséges ásványi anyagok is könnyebben beépülnek. A következő gyakorlatokat azoknak ajánljuk, akiknek csontritkulás betegségük már előrehaladott állapotban van.

        Szívinfarktus - Megbecsülhető a kockázata

        Ha bárki azzal szembesülne, hogy nagy az esélye annak, hogy a következő öt évben szív- és érrendszeri megbetegedés lépjen fel nála, akkor valószínűleg megpróbálna változtatni az életmódján. A kardiológiai kockázatbecslés egyéni és társadalmi jelentőségéről dr. Ádám Zsófia kardiológus beszélt.

        A tavaszi fáradtság okai és megelőzése

        A tavasz közeledtével éreznünk kellene, amint az ébredő természet feltölt energiával, mégis ezekben a kora tavaszi napokban sokan bágyadtak, aluszékonyak, az emberek fejfájásról, szédülésről, ingerlékenységről panaszkodnak.

      • Kérje ingyenes cikkértesítőnket! Amennyiben szeretne azonnali értesítést kapni a témában születő új cikkekről, adja meg az e-mail címét. A szolgáltatásról bármikor leiratkozhat.