• Féreggén segíti az oxigénhiányos sejtek túlélését

A szélütés vagy szívinfarktus miatti oxigénhiányos sejtek megmentését is segítheti egy aprócska féregben most azonosított gén tanulmányozása - állítják amerikai kutatók.

A C. elegans nevű, alig száz sejtből álló, átlátszó féreg a genetikai kutatások modellállata, mert fehérjéket kódoló génjeinek jelentős része megfelel a fejlettebb élőlények, így az ember génjeinek.

A Science tudományos magazin pénteken megjelent számában közölt tanulmányukban a St. Louis-i Washington Egyetem kutatói arról számoltak be, hogy a féregben azonosítottak egy olyan gént, amely lelassítja a sejtek működését, ha túl kevés oxigénhez jutnak. Ez a sejtek túlélését jelentheti oxigénhiányos állapotokban. Az oxigénhiányos állapotban való túlélést "hibernálással" segítő gén a sejtek energiaközpontjában, a mitokondriumban található.

"Új megközelítéseket keresünk, hogy megértsük, miért pusztulnak el a sejtek, ha kevés az oxigén" - mondta Michael Crowder kutatásvezető.

Egy másik kísérletben azt vizsgálták, hogyan hajtogatják össze a gének a termelődött fehérjéket optimális formára. A nem megfelelően "csomagolt" fehérjék működésében zavarok keletkeznek, márpedig az alacsony oxigénszint összefüggésben van a rosszul összehajtogatott fehérjék nagy arányával. A kutatók úgy találták, hogy a sejtműködés lelassítása a hibás fehérjék okozta kárt is csökkentette.

Következő lépésként a csoport megvizsgálja, vajon emlősök idegsejtjei is megvédhetők-e ezzel a megközelítéssel.

Fiatalkori mellrák

Tóth András

Szűcs Adriána modellel beszélgettünk, aki 16 kemoterápián van túl.

Mi az a divertikulózis?

Dr. Mármarosi István

Mi utalhat a vastagbél falán kitüremkedő képletek jelenlétére?

Gyakori gyulladásos betegség növeli a szívinfarktus és a stroke kockázatát

A polymyalgia rheumatica nevű betegség főként az idősebb korosztály tagjai közt fordul elő. A nehezen diagnosztizálható, izomfájdalommal és döntően reggeli merevséggel jelentkező kórkép egyben a szív- és érrendszeri betegségek rizikófaktora is.

A keringési zavarok okai, rizikófaktorai és típusai

Keringési zavar alatt az erekben a véráramlás korlátozottságát értjük. Lehet akut vagy krónikus, és a szervezet különböző pontjain léphet fel. Rendkívül gyakran alakul ki az agyban és a szívben, de a karokat és a lábakat is érinthetik keringési zavarok.

Hogyan veszélyeztetik a szívet a szájüregi baktériumok?

A szájüregben számtalan baktérium hemzseg. Ezek némelyike folyamatosan zsírmolekulákat választ ki, amelyek az ereket és a szívet is veszélyeztethetik.

Milyen tényezők növelik a szívinfarktus kockázatát?

Az érbetegségek (érelmeszesedés, koszorúér-betegségek) rizikófaktorai a szívinfarktus és az agyvérzés kockázatát is növelik. Vannak olyan tényezők, amelyek nem befolyásolhatók, ilyen az életkor és a betegség(ek)re való hajlam. A kockázati tényezők közül azonban néhány kordában tartható vagy akár ki is iktatható egészséges életmóddal, életmódváltással.

Télen nehezebb szabályozni a vérnyomást!

Egy amerikai tanulmány szerint, melyet 443 632 magas vérnyomással kezelt veterán adatai alapján végeztek, a magas vérnyomást sokkal nehezebb télen kezelni. A szakértők szerint ennek hátterében a sokkal aktívabb nyári életforma állhat.

Mindenkinek fontos az inzulinszint csökkentése!

A hagyományos vegetáriánus étrend, vagy a halevés jelentősen csökkenti a test inzulinszintjét, és így megelőzhető a szívinfarktus, az érelmeszesedés, a stroke és a legtöbb rákbetegség kialakulása.