Az omega-3 zsírsavakkal kapcsolatosan megjelent egyre több kedvező eredmény miatt elképzelhető, hogy több szív-és érrendszeri betegség megelőzéséről és kezeléséről szóló irányelvet is átdolgoznak a kardiológiai fórumok.
Gyakran hallhatunk vagy olvashatunk arról, hogy jót tesz az egészségünknek, ha étrendünkbe omega-3 zsírsavakat tartalmazó ételeket is beiktatunk. Néhány kiragadott példa a teljesség igénye nélkül: csökkentik egyes rákbetegségek kialakulásának veszélyét, néhány beszámoló szerint enyhíthetik a reumás eredetű fájdalmakat, és egyes neuro-pszichiátriai kórképekben is hatásosnak bizonyult.
A legnagyobb figyelmet azonban a többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavak kedvező szív- és érrendszeri hatásai kapnak, különösen a szív- és érrendszeri betegségek és az ezekből eredő halálozás tekintetében kirívóan rossz helyzetben lévő országokban - így hazánkban is.
Cikkünk a hirdetés után folytatódik
Az többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavak kardiovaszkuláris hatásaival kapcsolatosan már több nagy vizsgálat is foglalkozott. 2008. őszén jelent meg a GISSI nevű olasz csoport legújabb tanulmánya. A vizsgálatban a szerzők szívelégtelenségben szenvedő betegeken vizsgálták a többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavak hatását 326 kardiológiai és 31 általános belgyógyászati központ bevonásával. A vizsgálat mindenben megfelelt a korszerű módszertani követelményeknek.
A placebót kapott csoportban a megfigyelés teljes időtartama alatt összesen 1014 beteg (29,1%) halt meg, míg a többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavakat szedők közül 955-en (27,3%). Az omega-3 zsírsavakat szedők csoportjára nézve ez statisztikai elemzés során 9 százalékos relatív rizikócsökkenést jelent. A placebócsoportban 2053 páciens (59%) halálozott el vagy került kórházba valamilyen szív- és érrendszeri betegség miatt, ugyanekkor az omega-3 zsírsavakat szedők között ez 1981 beteggel (56,7%) esett meg, amely 8 százalékos relatív rizikócsökkenésnek felel meg.
A tanulmány alapján ezek tehát szemléletesen azt jelentik, hogy 3,9 éven át 56 krónikus szívelégtelenségben szenvedő beteget kellett ahhoz kezelni, hogy egy halálesetet megelőzzenek, illetve 44 beteget ahhoz, hogy egy szív-és érrendszeri okból bekövetkező halálesetet vagy kórházba kerülést elkerüljenek.
|
A fentiek mellett fontos megemlíteni, hogy az omega-3 zsírsavakat tartalmazó kapszulákat kiemelkedően jól tolerálták a tanulmányba bevont betegek. Gyógyszermellékhatás miatt mindössze 102 betegnél kellett abbahagyni a hatóanyagot tartalmazó kapszulák szedését, míg ugyanez a placebócsoport esetén 104 alkalommal vált szükségessé.
A vizsgálat eredményei a többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavak szív-és érrendszeri megbetegedésekkel szembeni hatékonyságát erősítik meg egy újabb oldalról.
"A precízen kivitelezett GISSI-HF tanulmány igazolta a többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavak biztonságosságát és hatékonyságát. Ezáltal bizonyítékot szolgáltatott az irányelveket szerkesztő bizottságoknak, hogy ezzel a kezeléssel egészítsék ki a szívelégtelenség már bevezetett terápiás ajánlásait" - jegyezte meg az Európai Kardiológusok Társaságának szimpóziumán Clemens Von Schacky, a Müncheni Egyetem professzora.
(WEBBeteg - Dr. Horváth Balázs; Forrás: Lancet 2008; 372: 1223-30)
Egészség? Betegség?
Nézze meg a WEBBetegen!
Robottechnika Svédországból, a legprecízebb fogpótlásért: Procera szkenner. (x)
Az orvosi mezoterápia helyreállítja bőrünk feszességét és segít a sejtmegújító anyagokat...
Dr. Csuth Ágnes
Orvos tanácsadó
Regisztráljon és kérdezzen!
Regisztráció Kérdés feltevés Válaszaim megtekintése Összes orvos válaszol kérdésGyakori kérdések Szív- és érrendszeri betegségek témában:
Mi a Holter vizsgálat? Állandó légszomj - Mi okozhatja? Katéter vagy Cardio CT?